OSL jakter nye langruter

Interessant artikkel. De nevner ikke Emirates og Qatar i Asia analysen, disse har nok en god del av markedet østover vil jeg tro.

Ingen enkel ekspansjon for OSL til Asia om dagen.

Interessant analyse, men grunnleggende geografikunnskaper mangler de hos CAPA. De refererer mange ganger til at Bangkok er eneste Asia-destinasjon fra Oslo. Har ingen fortalt dem at både Dubai og Doha ligger i Asia?
Og ikke minst PIA med Islamabad og Lahore.

Interessant analyse, men grunnleggende geografikunnskaper mangler de hos CAPA. De refererer mange ganger til at Bangkok er eneste Asia-destinasjon fra Oslo. Har ingen fortalt dem at både Dubai og Doha ligger i Asia?

Mja, nå er fokuset mest på nordøst og sørøst Asia og ikke minst Kina ref tabellen de har presentert. De har eksempelvis ikke tatt med Midtøsten for HEL, ARN eller CPH sin del heller så sammenligningen er ganske reell.

Mja, nå er fokuset mest på nordøst og sørøst Asia og ikke minst Kina ref tabellen de har presentert. De har eksempelvis ikke tatt med Midtøsten for HEL, ARN eller CPH sin del heller så sammenligningen er ganske reell.

Ja, enig i hvor fokuset ligger, men det er fortsatt like feil å si at Bangkok er eneste Asia-destinasjon fra Oslo. :cool:

Norge og Kina er blitt venner igjen! Kanskje det kan komme rute(r) til Kina nå da?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina-og-norge-gjenopptar-den-politiske-kontakten/a/23876719/

På basis av en felles erklæring etablerer vi fra i dag full normalisering av våre politiske og diplomatiske forhold med Kina, sier Erna Solberg i en erklæring til Stortinget.

Jeg kaster ballen til SAS her og ser om de griper muligheten til å tette en av de mest åpenbare hullene fra OSL da de har alle forutsetningene for å kunne lykkes.

Jeg kaster ballen til SAS her og ser om de griper muligheten til å tette en av de mest åpenbare hullene fra OSL da de har alle forutsetningene for å kunne lykkes.

Alle forutsetninger bortsett fra ledige fly å bruke? :p

På basis av en felles erklæring etablerer vi fra i dag full normalisering av våre politiske og diplomatiske forhold med Kina, sier Erna Solberg i en erklæring til Stortinget.[/QUOTE]

Vil det nå si at nordmenn også vil kunne benytte seg av 72-timers visum ved ankomst uten å måtte søke kinesisk visum på forhånd? Og at innreisenekten til Tibet oppheves?

Alle forutsetninger bortsett fra ledige fly å bruke? :p

Det er mulig å løse. Enten ved å oppdrive brukte maskiner eller ved å justere på eksisterende program med W ops. Jeg tviler på at alle SAS sine IC ruter går så det griner..

Det er mulig å løse. Enten ved å oppdrive brukte maskiner eller ved å justere på eksisterende program med W ops. Jeg tviler på at alle SAS sine IC ruter går så det griner..

Krysser fingrene for at de er litt fremoverlent, ser potensialet og finner en løsning på det praktiske.

Kinesiske selskaper lider kanskje ikke av 'flymangel' :)

Ja, vi skal nok se at Air China snart dukker opp. Da blir det flust med *A-bonusseter direkte fra OSL til PEK som i hvert fall jeg skal sette i gang med å ignorere så snart muligheten byr seg.

Man trenger vel ikke være Einstein for å forstå at det blir air China som kommer til å betjene en eventuell Beijing- Oslo rute med SAS codeshare..

Var en artikkel i Finansavisen i går om normalisert forhold til Kina og potensialet ift turisme. I 2016 ender vi opp med nesten 400.000 kinesiske gjestedøgn i Norge på tross av at det har vært sterke restriksjoner på markedsføring av Norge i Kina i tillegg til at visumprosessen er relativt kompleks sammenlignet med resten av Norden og EU. Likevel så økte dette tallet med 36%. Det er derfor forventet at antall kinesiske turister til Norge vil øke ytteligere i årene som kommer i tillegg til at det vil bli sendt større mengder med norsk sjømat i buken direkte til Kina.

Innovasjon Norge og Avinor sier at en Kinarute står meget høyt på ønskelisten til OSL, at det bør kunne skje noe relativt raskt (ila 1-2 år tipper jeg) og har kastet ballen til SAS som har alle forutsetninger for å være first mover og tette et stort hull østover. SAS har naturlig nok ingen kommentar til dette.

Jeg håper og tror SAS nå griper muligheten for en gangs skyld, er proaktive tilsvarende de var med siste tids økning på IC (MIA, LAX, HKG samt ellers) og ikke drar en OSL-EWR igjen;).

Var en artikkel i Finansavisen i går om normalisert forhold til Kina og potensialet ift turisme. I 2016 ender vi opp med nesten 400.000 kinesiske gjestedøgn i Norge på tross av at det har vært sterke restriksjoner på markedsføring av Norge i Kina i tillegg til at visumprosessen er relativt kompleks sammenlignet med resten av Norden og EU. Likevel så økte dette tallet med 36%. Det er derfor forventet at antall kinesiske turister til Norge vil øke ytteligere i årene som kommer i tillegg til at det vil bli sendt større mengder med norsk sjømat i buken direkte til Kina.

Innovasjon Norge og Avinor sier at en Kinarute står meget høyt på ønskelisten til OSL, at det bør kunne skje noe relativt raskt (ila 1-2 år tipper jeg) og har kastet ballen til SAS som har alle forutsetninger for å være first mover og tette et stort hull østover. SAS har naturlig nok ingen kommentar til dette.

Jeg håper og tror SAS nå griper muligheten for en gangs skyld, er proaktive tilsvarende de var med siste tids økning på IC (MIA, LAX, HKG samt ellers) og ikke drar en OSL-EWR igjen;).

Det lyder som en god mulighed. I så fald skal de jo skaffe kapacitet et sted fra - enten ved at indsætte deres reserve LN-RKP, start et JV med Air China, lease fly eller evt. tage kapacitet fra eksisterende ruter - fx SK901/902.

Ja, for SAS blir det en klar utfordring med tanke på tilgjengelig flymateriell....

Men det ser mye lysere ut for en mulig Kina-rute fra OSL nå.

Espen :-)

Back