OSL jakter nye langruter

Det er glimrende. Mon tro hvordan SAS vil behandle Air Chinas ønsker om videreforbindelser i Norge? Det beste hadde vært en joint venture mellom de to.
 
Last edited:
Det er glimrende. Mon tro hvordan SAS vil behandle Air Chinas ønsker om videreforbindelser i Norge? Det beste hadde vært en joint venture mellom de to.



De har alt codeshare på endel ruter (har ikke sjekket hvilke) og Air China flyr alt på ARN. Så hvis de mot formodning skulle dukke opp så er det neppe noe problem. Uansett så interliner de.

Men nå får vi vente å se om det i det hele tatt er noe hold i disse ryktene. Spekulasjoner i en lokalavis nordpå er jo ikke akkurat en bekreftelse.....
 
Tviler på at representanter fra Norsk-kinesisk handelskammer ville sagt dette uten gode indikasjoner på at ruten kommer. Gode nyheter for OSL.
 
Tror også dette kommer. Er jo svært logisk da markedet er overmoden for en direkteforbindelse. PVG og kanskje HKG kommer nok relativt kjapt også.
 
Artikkel fra E24 om veksten av kinesiske turister til Norge:

– Helt ferske tall fra ForwardKeys viser at antall bestilte flybilletter til Norge ligger 62,1% høyere i april 2017 sammenlignet med 2016, sier hun.

Så langt i år har kineserne overnattet mer enn noensinne i Norge. Overnattingstallene viser en vekst på hele 185 prosent i januar, mens veksten var på 51 prosent i februar.

http://e24.no/naeringsliv/reiseliv/venter-storinnrykk-av-kinesiske-turister-etter-diplomatisk-opptining/23972777

SAS, can you hear me...
 
Har ikke SAS brukt opp tilgjengelige kvoter i den eksisterende tilgangen til Kina fra Skandinavia med 2x daglige (CPH-PEK og CPH-PVG) eller kan de faktisk øke her?
Mener å ha lest at det enten er avtaler med Russland eller Kina, som i dag setter et tak her i dag?
 
Ikke har SAS pt. tilgjengelig flymateriell heller.

Espen



Ikke veldig vanskelig å teste ut dette med å redusere CPH-PEK til x5 ukentlige og sende to avganger til OSL i stedet. Så hvis det fungerer bra så er det heller mulig å se om det finnes rom og materiell for en økning.

Men kjenner jeg SAS og danskene rett kommer det aldri til å skje.
 
Får håpe overflygingsrettigheter over Russland løser seg slik at Norwegian kan starte opp rute. Men det skjer ikke med det første. Så da blir det vel Air China som kommer først.
 
Hvem som blir først vet jeg ikke noe om, men det er jo faktisk bare snakk om tid før første direkterute mellom OSL og Kina kommer. Både Beijing og Shanghai er jo hete kandidater med bra trafikk fra Norge og etterhvert også til Norge. Turisttrafikken fra Kina har jo lenge vært brukbar, men vil nå trolig øke sterkt etter den diplomatiske brannen er slukket

Kina har også større investeringer i Norge enn de andre nordiske landene, og lakseeksporten til Kina kommer trolig til å øke kraftig fremover. Dette kommer etter de ferskeste estimatene til å øke volumet av flyfrakt mellom Norge og Kina til 70.000t årlig, hvilket er omtrent det samme som det totale volumet flyfrakt fra Danmark til hele verden.

Både SAS fra København og Air China fra Stockholm er det et betydelig volum reisende som skal til/fra Norge, itillegg til en cargodelen. Så det er også klart en ny direkterute mellom Norge og Kina vil ta noe marked herfra (og fra AMS, FRA, CDG, etc etc), itillegg til å skape økt trafikk selv
 
Ikke veldig vanskelig å teste ut dette med å redusere CPH-PEK til x5 ukentlige og sende to avganger til OSL i stedet. Så hvis det fungerer bra så er det heller mulig å se om det finnes rom og materiell for en økning.

Men kjenner jeg SAS og danskene rett kommer det aldri til å skje.



Men dette er bare lurt hvis de har ledige overflygningsrettigheter. Ellers er det fort bare å skaffe seg kostnader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men dette er bare lurt hvis de har ledige overflygningsrettigheter. Ellers er det fort bare å skaffe seg kostnader.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Tilhører ikke overflygningsrettighetene først og fremst SAS som selskap? Så dersom de mislykkes på OSL så er det bare å flytte maskinen ned igjen til CPH på alle ukas avganger.
 
Tilhører ikke overflygningsrettighetene først og fremst SAS som selskap? Så dersom de mislykkes på OSL så er det bare å flytte maskinen ned igjen til CPH på alle ukas avganger.



Jo. Men splitte ruta på to flyplasser vil gi økte kostnader. Og vil trolig ikke gi noen økte inntekter. Så lenge belegget og yield er bra nok fra før.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ingen tro på noen større satsning fra SAS, skal det bli noen satsning her må den grusomt dårlige avtalen sies opp og Norge forhandle en egen avtale om Sibir-korridoren. Så kan Kjos ta tak og sørge for eb godt og effektivt løsning mellom OSL og østen.

Sent fra min MIX via Tapatalk
 
Har ingen tro på noen større satsning fra SAS, skal det bli noen satsning her må den grusomt dårlige avtalen sies opp og Norge forhandle en egen avtale om Sibir-korridoren. Så kan Kjos ta tak og sørge for eb godt og effektivt løsning mellom OSL og østen.

Sent fra min MIX via Tapatalk

Jeg er helt enig om at både avtaler om trafikk rettigheter og AOC forlengst er "gått ut på dato" dette er 40-50 år gamle avtaler som må tilpasses dagens realiteter og selskaps strukturer.

Men det er langt I fra en "Trump løsning" om grådig dårlig avtaler en lett kan si opp og sette in en Kjos eller ti - dette er svært integrerte avtaler som regulerer langt mer enn "kjepper I jula for Kjos".

En må jobbe aktivt for å få på plass endringer, men å lete etter raske lettvinte løsninger på kompliserte problemer, blir som Trumps Presidentskap - eller bedre kjent som 180 Trump
 
Nå trenger Russland å fly over Norge i rikt monn så det er nok ikke overmåte vanskelig å få til en overflyvningsavtale begge land kan leve med.

Sent fra min MIX via Tapatalk
 
Nå trenger Russland å fly over Norge i rikt monn så det er nok ikke overmåte vanskelig å få til en overflyvningsavtale begge land kan leve med.

Godt eksempel på et av de ovennevnte '180 Trump' ... :stir
 
Nå trenger Russland å fly over Norge i rikt monn så det er nok ikke overmåte vanskelig å få til en overflyvningsavtale begge land kan leve med.

Sent fra min MIX via Tapatalk



Tja, nå er det litt lettere å sitte i sofaen med tastaturet å "stå på krava" og være tøff, enn hva som en den reelle virkeligheten. Det er også mye her som ikke nødvendigvis er svart -hvitt, og totalt sett er det heller ikke sikkert at det for norske myndigheter totalt sett vil lønne seg å tøffe seg akkurat her. Norge er generelt relativt pro internasjonal handel og tjener veldig bra på det, og da kan det iblant være lurt å faktisk vise at man mener de i praksis
Internasjonal politikk og global handel er ofte komplisert og ting henger ofte sammen, og lar seg ofte ikke "isolere"
 
Back
Top