OSL jakter nye langruter

Mæland er praktivt ute i VG og snakker om innkommende turisme til Norge fra Asia og behovet for nye direkteruter:

Næringsminister Monica Mæland er i Japan for å sørge for at du kan fly direkte til landet på andre siden av kloden.

Her er noen reisefakta
** 70 prosent av alle japanske gjestedøgn er om sommeren. Hovedsakelig til Østlandet og fjordene.

** Asia har en stadig større del av totale utenlandske gjestedøgn til Norge
I 2016 sto asiatiske besøkende for 10 prosent av utenlandske gjestedøgn i Norge. Til sammenligning sto de for 8 prosent i 2013.

** Siden 2013 har Norge sett en vekst i kinesiske gjestedøgn på hele 142 prosent.

** Norge har størst markedsandel i Asia – til tross for færrest direkteruter:
Norge har en markedsandel på 31 prosent asiatiske gjestedøgn i Norden. Til sammenligning har Sverige 27 prosent; Finland 23 prosent og Danmark 19 prosent Norge har kun direkterute til Bangkok.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/japan/slik-skal-maeland-lokke-japanere-til-norge/a/23907261/

Det er jo meget positivt at med ny ledelse i på Oslo Lufthavn klarer sammen med Næringsdep og Innovasjon Norge endelig setter fokus og legger press for å få til dette.

Men selvsagt så er problemstillingen fortsatt det samme; bilatterala avtaler og overflyvningsrettigheter som primært er forbeholdt SAS, som pr nå ikke ønsker å fly fra OSL.
 
Mæland er praktivt ute i VG og snakker om innkommende turisme til Norge fra Asia og behovet for nye direkteruter:





http://www.vg.no/nyheter/innenriks/japan/slik-skal-maeland-lokke-japanere-til-norge/a/23907261/

Det er jo meget positivt at med ny ledelse i på Oslo Lufthavn klarer sammen med Næringsdep og Innovasjon Norge endelig setter fokus og legger press for å få til dette.

Men selvsagt så er problemstillingen fortsatt det samme; bilatterala avtaler og overflyvningsrettigheter som primært er forbeholdt SAS, som pr nå ikke ønsker å fly fra OSL.

Det er vel ikke korrekt at overfyvningsrettigeheten er primært forbeholdt SAS, DY (ikke D8) har nøyaktig de samme retighetene som SAS og benytter dem - det er forretnings beslutning av D8 som begrenser dette (og de samme begrensningene gjelder også for D8 fra Frankrike, Spania og UK.

Billatere avtaler er jeg helt enig at bør endres, det bør også forholdene rundt AOC'er og trafikkrettigheter slik at disse er mer I takt med utviklingen I Luftfarten. Men igjen allt dette gjelder også I fra Frankrike, Spania og UK (tildels Irland pga AOC).

Om man bare skal skyte og klage over SAS - vil man aldri løse dette, utfordingene som begrenser for Norge er en del av utfordingene den nye hverdagen I Luftfarten - på tide å stige ned af Eselet og slutte å jakte på Vindmøller (SAS);)
 
Om man bare skal skyte og klage over SAS - vil man aldri løse dette, utfordingene som begrenser for Norge er en del av utfordingene den nye hverdagen I Luftfarten - på tide å stige ned af Eselet og slutte å jakte på Vindmøller (SAS);)

Jeg liker å skyte litt på SAS og synes næringsinteresser i Norge også skal gjøre det når de ikke griper muligheten til å serve en stor, åpenlys underbetjent destinasjon fra sitt eget hjemmemarked. Der er jo nettopp det Danmark har gjort, noe Norge aldri en gang har tenkt på. Skulle gjerne sett de mer proaktive i stedet for heller å respondere på hva Norwegian gjør, akkurat som de gjorde på EWR og MIA.
 
Jeg liker å skyte litt på SAS og synes næringsinteresser i Norge også skal gjøre det når de ikke griper muligheten til å serve en stor, åpenlys underbetjent destinasjon fra sitt eget hjemmemarked. Der er jo nettopp det Danmark har gjort, noe Norge aldri en gang har tenkt på. Skulle gjerne sett de mer proaktive i stedet for heller å respondere på hva Norwegian gjør, akkurat som de gjorde på EWR og MIA.

Jeg er 100% enig I at SAS absolutt bør på banen med nye ruter fra OSL og at mulighetene ligger der. Fly (A330) burde ha vært anskaffet I større mengder tidligere - men når det gjelder det du skyter med (overfyvingsrettigheter) så blir det aldri korrekt selvom du gjentar det en Fnatzillion ganger.
 
Står vel i artikkelen at Mæland sikter seg inn på japanske aktører i dette tilfellet. Det er nok dessverre en riktig strategi da eksempelvis SAS ikke ser ut til å prioritere denne delen av hjemmemarkedet. Hadde vært fint med ANA på OSL ☺
 
Jeg er 100% enig I at SAS absolutt bør på banen med nye ruter fra OSL og at mulighetene ligger der. Fly (A330) burde ha vært anskaffet I større mengder tidligere - men når det gjelder det du skyter med (overfyvingsrettigheter) så blir det aldri korrekt selvom du gjentar det en Fnatzillion ganger.

Benekter du at overflyvningsrettigheter er en problemstilling i denne diskusjonen?
 
Hurtigruta har fått en indikasjon på hva en normalisering av forholdet mellom Norge og Kina betyr for turisme fra Kina:

Normalt har Hurtigruten solgt reiser for rundt 50 millioner kroner i året til kinesere. Konsernsjef Daniel Skjeldam sier til Dagens Næringsliv at han tror tallet kan tidobles.

– Vi ser for oss at bare i løpet av 2018 skal vi tredoble tallene, og i løpet av fem år bør vi være oppe på en halv milliard i året. Det er et konservativt anslag. Det kan godt bli mye større, sier han. Hurtigruten tar nå grep for å håndtere den økte interessen. To skip skal spesialtilpasses med nye skilt på kinesisk og kinesisk mat til frokost, lunsj og middag.

Kinesiske selskaper har allerede chartret MS Midnattsol til fire seilinger på rad i januar/ februar 2018, noe som betyr at de leier hele skipet med plass til 500 gjester i halvannen måned i strekk.

https://www.nrk.no/norge/kineser-boom-for-hurtigruten-1.13364096

SAS - can you hear me??
 
Tror noen trenger å Google litt og lese seg opp på Sibir-korridoren og avtalen Norge/Sverige/Danmark gjorde med russerne på 50-tallet. (hint: Det betyr i praksis flyvninger med SAS og pr nå kun fra Danmark).

Norwegian pusher hardt på å si opp møkkaavtalen og lage en egen avtale mellom Norge og Russland (som er uproblematisk med tanke på hvor mye fly som går fra Russland og over Norge). Straks det er på plass blir det Dreamlinere mellom Oslo og østen fortere enn man kan stave bilateral.
 
Tror noen trenger å Google litt og lese seg opp på Sibir-korridoren og avtalen Norge/Sverige/Danmark gjorde med russerne på 50-tallet. (hint: Det betyr i praksis flyvninger med SAS og pr nå kun fra Danmark).

Norwegian pusher hardt på å si opp møkkaavtalen og lage en egen avtale mellom Norge og Russland (som er uproblematisk med tanke på hvor mye fly som går fra Russland og over Norge). Straks det er på plass blir det Dreamlinere mellom Oslo og østen fortere enn man kan stave bilateral.

Se: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122917&page=6
 
Om potentialen är där finns ju annars CA eller någon annan kinesisk operatör.

Det er nok større sjanse for at de kommer enn SAS. Utfordringen med en del asiatiske selskap er at de bruker til dels lang tid på å beslutte.
 
Spiller vel liten trille, da hverken DY eller SK klarer kostnadsnivået til kinesiske selskaper. Regner med de har fikset fly til alle seilasene også. De vil nok uansett kreve om de fikk starte opp, en code share avtale på dårlige betingelser?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror noen trenger å Google litt og lese seg opp på Sibir-korridoren og avtalen Norge/Sverige/Danmark gjorde med russerne på 50-tallet. (hint: Det betyr i praksis flyvninger med SAS og pr nå kun fra Danmark).

.
Kun fra Danmark fordi det er det sas vil, eller fordi de ikke får lov til annet av Kina? Ikke mange år siden vi hadde arn-pek som ifølge ryktene ble sabotert ihjel av fraktgjengen til sas på cph.

Fortsatt lav oljepris så sas får huke tak i en a340 å sette igang osl-pek.
 
Kun fra Danmark fordi det er det sas vil, eller fordi de ikke får lov til annet av Kina? Ikke mange år siden vi hadde arn-pek som ifølge ryktene ble sabotert ihjel av fraktgjengen til sas på cph.

Fortsatt lav oljepris så sas får huke tak i en a340 å sette igang osl-pek.

I dag tillates det 14u flights fra et skandinavisk selskap fra Skandinavia til Kina og det utnytter SAS til det fulle på CPH-PEK/PVG. Men SAS kan endre sine Kina-flights til W-ops tilsvarende de gjør på noen USA rutene eksempelvis. Men det faller neppe i god jord hos enkelte uavhengig av hvor stort potensialet er fra andre flyplasser.
 
Relatert til tidligere artikler her; antall kinesere på norske hoteller vokste med nesten 40% i 2016 på tross av at Norge var ute i kulden i Kina. Det er igjen store forventningen til fortsatt vekst i årene som kommer.
 
Re: Norwegian - (Nye) IC ruter

Fant ikke relevant tråd for OSL. Mod må gjerne flytte innlegget. Usikker på om dette er gammelt nytt eller ei.

https://www.nord24.no/tromso/naring...32-83439?_ga=1.36796384.1373827288.1488836682

- En av de første tingene som skjedde etter november 2016 var at China Airlines booket et møte med Avinor med tanke på direktefly Beijing – Oslo. Ut i fra det vi vet vil avtalen signeres i april, sier Soon.

- Asian Tourism Organisation-representantene fra blant annet Norsk-kinesisk handelskammer NCCC.
 
Back
Top