Var en artikkel i Finansavisen i går om normalisert forhold til Kina og potensialet ift turisme. I 2016 ender vi opp med nesten 400.000 kinesiske gjestedøgn i Norge på tross av at det har vært sterke restriksjoner på markedsføring av Norge i Kina i tillegg til at visumprosessen er relativt kompleks sammenlignet med resten av Norden og EU. Likevel så økte dette tallet med 36%. Det er derfor forventet at antall kinesiske turister til Norge vil øke ytteligere i årene som kommer i tillegg til at det vil bli sendt større mengder med norsk sjømat i buken direkte til Kina.
Innovasjon Norge og Avinor sier at en Kinarute står meget høyt på ønskelisten til OSL, at det bør kunne skje noe relativt raskt (ila 1-2 år tipper jeg) og har kastet ballen til SAS som har alle forutsetninger for å være first mover og tette et stort hull østover. SAS har naturlig nok ingen kommentar til dette.
Jeg håper og tror SAS nå griper muligheten for en gangs skyld, er proaktive tilsvarende de var med siste tids økning på IC (MIA, LAX, HKG samt ellers) og ikke drar en OSL-EWR igjen

.