OSL jakter nye langruter

Ja den standard Feed Avtalen med Standard Proraterte priser er lik for OSL. ARN og CPH. Men det betyr ikke at SAS er likegyldig til hvor nyetableringene kommer og ikke minst hva det selskapet som etablerer seg kan tilby SAS.

Det ble mange replies her men da er vi enige:).

Nå får dere anledning til å høre og diskutere med de som faktisk jobber med dette i Avinor. Kom på Fly og Øl 2 sept og treff Jasper Spruit og Martin Langaas. Se sticky tråd i Flyforumet!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Nå får dere anledning til å høre og diskutere med de som faktisk jobber med dette i Avinor. Kom på Fly og Øl 2 sept og treff Jasper Spruit og Martin Langaas. Se sticky tråd i Flyforumet!

Det blir helt sikkert meget interessant, det er forskjellige perspektiver og interesser hos flyplasser og flyselskapene og det er alltid interessant med innsikt fra andre deler av en komplekse utfordringer.

Om man ser kampanjen til Ethiad (ref insideflyer.no) viser den at Feed tilbudene og prisene som standard avtalene og rammene gir, ikke bør være til noen som hindring for nye etableringer.

Det blir helt sikkert meget interessant, det er forskjellige perspektiver og interesser hos flyplasser og flyselskapene og det er alltid interessant med innsikt fra andre deler av en komplekse utfordringer.

Om man ser kampanjen til Ethiad (ref insideflyer.no) viser den at Feed tilbudene og prisene som standard avtalene og rammene gir, ikke bør være til noen som hindring for nye etableringer.

Sant, og selv om jeg er enig i dine betraktninger så kan det være et dette er et eksempel på hvor feed-prisene mulig er lavere enn standardprisene? Tenker på at SAS og Etihad jo har code-share på endel feedruter fra Skandinavia og til Etihad sine Europeiske destinasjoner

Sant, og selv om jeg er enig i dine betraktninger så kan det være et dette er et eksempel på hvor feed-prisene mulig er lavere enn standardprisene? Tenker på at SAS og Etihad jo har code-share på endel feedruter fra Skandinavia og til Etihad sine Europeiske destinasjoner

Absolutt enig, men siden tilbudet gjelder kombinasjoner med Ethiad og KLM, Air France, Brussels Airlines eller SAS tenkte jeg mer I retning av Standard ProRates.

Jeg stiller;)

Last edited:
Absolutt enig, men siden tilbudet gjelder kombinasjoner med Ethiad og KLM, Air France, Brussels Airlines eller SAS tenkte jeg mer I retning av Standard ProRates.

Ah, så først nå det var hele suppa av potensielle feedere

Spennende med Shanghai. Er helt tydelig et marked for denne ruta.
Kineserne er veldig pragmatiske, ser de nytten av det så skjer det.

Hvordan er det hvis for eksempel SAS med hovedkontor i Stockholm ønsker å fly denne ruta..? Kan svenskene presse på for å få det til?

Er det i det hele tatt mulig å få åpnet en rute mellom Norge og Kina nå, med tanke på de diplomatiske forbindelsene?

Business er business. Hvis kineserne ser at de har nytte av det går prinsippene fort ut av vinduet. Men de ser ofte ting i et litt videre tidsperspektiv enn oss, så de har gjerne litt bedre tid.

Vil vi egentlig ha rute til Kina med tanke på den politiske situasjon? Kina er jo trossalt den barnslige part i dette. Hvorfor støtte de med å la dem åpne ruter?

Vil vi egentlig ha rute til Kina med tanke på den politiske situasjon? Kina er jo trossalt den barnslige part i dette. Hvorfor støtte de med å la dem åpne ruter?

Det du spør om er om vi ønsker å drive handel med Kina, og på sikt forbedre forholdet landene i mellom. På vegne av hele det norske næringslivet så kan jeg fortelle deg at svaret er et uforbeholdent ja.

Det kinesiske markedet er enormt og i kraftig vekst. Så klart vil vi være med på festen.

Å si at Kina er den barnslige parten i dette blir alt for enkelt. I alle fall hvis vi ønsker å bedre forholdet mellom landene. Du kan være sikker på at kommunistpartiet er uenig i den påstanden, og det er de som diktererer hva som skal skje og ikke skje.

Barnslig eller ei... Tipper de fleste vil ønske en flyrute mellom Oslo og Shanghai velkommen. Dagens regjering er vel også mer vennlig innstil ovenrfor Kina enn de som satt med makten da "Bongo fra Kongo" surret det til med fredsprisen. Og om Kina ser nytten av en slik rute, kommer den nok. Men da blir det nok kinesere, og ikke SAS som flyr...

Litt off topic men jeg må innrømme at jeg forstår de som stille spørsmål om Nobelskomiteens uavhengighet. En komite utnevnt av norske politikere og som i stor grad består/har bestått av tidligere politikere. Men jeg synes selvsagt at Kinas reaksjon har vært høyst underlig.

En rute til Kina er høyst overmoden så det blir spennende å se hva Ulv og gutta kan få til på sikt så får vi se hva det diplomatiske betyr.

Mitt inntrykk er at isen holder på å smelte. Det har vært politisk kontakt den senere tiden, turismen fra Kina øker (ikke lenger forbudt å markedsføre Norge som reisemål?), og - uten å legge for mye i det - bare den siste uken har en norsk pizza-kjede og en møbel-kjede åpnet utsalg i Kina.

Det norske diplomatiet jobber på spreng med å myke opp forholdet, så vi får bare håpe at det bærer frukter :)

Jeg tror og håper vi har ruter fra OSL til Beijing, Shanghai og HK i løpet av de neste ti årene.

Back