Tror noen og enhver bør slutte med å snakke ned OSL. Ved utgangen av 2010 var OSL den 19. største flyplassen i Europa regner i antall passasjerer. I løpet av 2010 passerte OSL tre store europeiske flyplasser (MAN, STN og DUB) i antall passasjerer.
Skal på ingen måte snakke nedsettende om Osl. Men din sammenligning med Stansted og forsåvidt Manshester blir litt søkt.
Gardermoen fikk politisk støtte for å ha flest mulig transittpassasjerer. Man måtte ha store passasjertall for og rettferdiggjøre utbyggning. Lenge etter at Osl var ferdig fikk ikke andre flyplasser som Svg og Bgo lov til og åpne nye utenlandsruter. Som et eksempel kan jeg nevne min onkel som jobbet i Elf-Norge sitt hovedkontor i Stavanger. Elf satte opp en ukentlig chaterrute for ansatte/familie til Paris, siden Air France ikke fikk fly direkte Svg-Cdg. Men måtte via Gøteborg. Begge veier!
Legge begrensninger gjør man ikke i det britiske samferdselsdepartementet eller BAA.
Så Man og Stn må bruke alle mulig midler for å gjøre seg lekre for selskaper de ønsker. Og når man kjemper mot Lpl, Bmx osv, så vil passasjergrunnlaget variere.
At antall flypassasjerer i Dublin har falt er helt naturlig. Med de store økonomiske problem landet har hatt og har, er flyreiser noe av det første som vil lide.