OSL- Europas mest effektive flyplass igjen!

Tror noen og enhver bør slutte med å snakke ned OSL. Ved utgangen av 2010 var OSL den 19. største flyplassen i Europa regner i antall passasjerer. I løpet av 2010 passerte OSL tre store europeiske flyplasser (MAN, STN og DUB) i antall passasjerer.

Skal på ingen måte snakke nedsettende om Osl. Men din sammenligning med Stansted og forsåvidt Manshester blir litt søkt.

Gardermoen fikk politisk støtte for å ha flest mulig transittpassasjerer. Man måtte ha store passasjertall for og rettferdiggjøre utbyggning. Lenge etter at Osl var ferdig fikk ikke andre flyplasser som Svg og Bgo lov til og åpne nye utenlandsruter. Som et eksempel kan jeg nevne min onkel som jobbet i Elf-Norge sitt hovedkontor i Stavanger. Elf satte opp en ukentlig chaterrute for ansatte/familie til Paris, siden Air France ikke fikk fly direkte Svg-Cdg. Men måtte via Gøteborg. Begge veier!

Legge begrensninger gjør man ikke i det britiske samferdselsdepartementet eller BAA.
Så Man og Stn må bruke alle mulig midler for å gjøre seg lekre for selskaper de ønsker. Og når man kjemper mot Lpl, Bmx osv, så vil passasjergrunnlaget variere.

At antall flypassasjerer i Dublin har falt er helt naturlig. Med de store økonomiske problem landet har hatt og har, er flyreiser noe av det første som vil lide.

Som et eksempel kan jeg nevne min onkel som jobbet i Elf-Norge sitt hovedkontor i Stavanger. Elf satte opp en ukentlig chaterrute for ansatte/familie til Paris, siden Air France ikke fikk fly direkte Svg-Cdg. Men måtte via Gøteborg. Begge veier!

Tull og tøys. Det var en kommersiell beslutning av AF. Jobbet i SAS på den tiden, og AF-rep'ene på FBU var over der i starten og hjalp til. Dessuten gikk den vel i trekant CDG-SVG-GOT-CDG, hvis jeg ikke husker feil.

Tull og tøys. Det var en kommersiell beslutning av AF. Jobbet i SAS på den tiden, og AF-rep'ene på FBU var over der i starten og hjalp til. Dessuten gikk den vel i trekant CDG-SVG-GOT-CDG, hvis jeg ikke husker feil.

Men hvordan kan man forvente at folk vil reise østover for og komme seg til Paris? Og med 20-25 minutters mellomlanding snakker vi her om 2-2 1/2 timers ekstra reisetid.

Og slik jeg kjenner datidens regelverk hadde ikke AF lov til og ta med passasjerer mellom Sola og Lantvetteren. Fordi ruten gikk før Norge fikk EØS-avtalen. Og da blir det lite peng i kassen..........

Ellers så er jeg 99 % sikker på at det var mellomlandinger i Sverige begge veier.

Joda, trafikkrettigheter hadde de .. dette var på tiden at SAS hadde introdusert EuroClass og det var mange reisende FBU/SVG-GOT som trodde de kunne få reise på Business for samme pris som SAS tok (vanlig Y-fare). Men AF hadde et skikkelig påslag da de kom med sin Business Class. Det var et skikkelig lurveleven. Når jeg tenker meg bedre om dukket vel SVG-ruta opp da de begynte å fly FBU-CDG nonstop og SVG erstattet FBU i kombinasjon med GOT.

Skal ikke si sikkert dette med trekant eller ikke, men kanskje andre husker bedre .. det var mye rart på den tiden.

SVG-CDG er forøvrig bare 40km kortere enn GOT-CDG. Det dreide seg om litt over en time ekstra reisetid. Det var helt akseptabelt på den tiden - det tok lenger tid via FBU eller CPH.

Last edited:
Gardermoen fikk politisk støtte for å ha flest mulig transittpassasjerer. Man måtte ha store passasjertall for og rettferdiggjøre utbyggning. Lenge etter at Osl var ferdig fikk ikke andre flyplasser som Svg og Bgo lov til og åpne nye utenlandsruter. Som et eksempel kan jeg nevne min onkel som jobbet i Elf-Norge sitt hovedkontor i Stavanger. Elf satte opp en ukentlig chaterrute for ansatte/familie til Paris, siden Air France ikke fikk fly direkte Svg-Cdg. Men måtte via Gøteborg. Begge veier!

At man i konsesjonstiden kunne drive slik styring av ruter er en ting, men jeg synes det høres svært merkelig ut at Avinor skulle nekte hvilket som helst flyselskap å fly hvor de måtte ønsker gitt at det var ledig kapasitet. Såvidt meg bekjent ble det norske luftfartsmarkedet deregulert i 1994 (og i Europa forøvrig litt i forkant av dette, eller omtrent på samme tid...?) noe som gjorde at hvem som helst av europeiske selskaper i teorien kunne starte å fly hvor de måtte ønske, og Avinor har vel knapt myndighet til å overstyre slike prosesser. Mye mulig jeg tar feil, men i så fall så vil jeg gjerne ha noe mer detaljert informasjon om hvordan dette foregikk.

Avinor/Luftfartsverket har aldri hatt slik myndighet. Det var Samferdselsdepartementet som ga konsesjon der det var påkrevet.

Avinor/Luftfartsverket har aldri hatt slik myndighet. Det var Samferdselsdepartementet som ga konsesjon der det var påkrevet.

..og etter 1994 så har ikke det vært konsesjoner på europeisk trafikk. Ikke sant?

Kombinasjoner med Gøteborg var svært vanlig på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet - ikke bare Air France, men KLM, Sabena, Swissair og SAS - og det var kommersielle interesser bak. Har vel fløyet alle variantene og det kom alltid på et betydelig antall passasjerer i GOT. AF sin Oslo rute gikk CDG - FBU - GOT - CDG med samme rutenummer hele veien AF 796 - det for at AF kunne selge Paris Gøteborg til den lavere PAR - GOT prisen selv om passasjerene reiste via Oslo var ruten en gjennomgående rute. Alle hadde trafikkrettighter mellom Oslo og Gøteborg

Skal på ingen måte snakke nedsettende om Osl. Men din sammenligning med Stansted og forsåvidt Manshester blir litt søkt.

Gardermoen fikk politisk støtte for å ha flest mulig transittpassasjerer. Man måtte ha store passasjertall for og rettferdiggjøre utbyggning. Lenge etter at Osl var ferdig fikk ikke andre flyplasser som Svg og Bgo lov til og åpne nye utenlandsruter.
Dette er ren fantasi. Jeg har jobbet med ruteutvikling i OSL siden januar 1998, og det har aldri vært noen slike føringer. SVG og BGO har i hele perioden arbeidet for å åpne nye utenlandsruter.

Å komme med påstander om ting man ikke har greie på, er ikke til fordel for debatten eller en selv.

Her tar mange for gitt hvordan ting er på OSL, men kunskap eller tall å viser til, det har man ikke. Så kommer diverse løse feilaktige teorier om hvordan OSL kunne bli en så pass stor flyplass (i pax) som det er. Igjen, kunskap eller tall til å vise til, det har man ikke.

Hva er vitsen? Om man har en teori som man lurer på om stemmer, da stiller man spørsmål! Man kommer ikke med påstander.

Sukk...

Back