OSL med Androidapp

Forventningene var store, det er også skuffelsen. Togsøket fungere ikke. Jeg prøvde å legge inn min stasjon som er Tangen. Når den omsider finner ut at den skal begynne å søke så kommer det opp en temmelig lang liste fullstendig urelevante stedsnavn og ingen av de var en togstasjon. NSB har kun 1 stasjon med navnet Tangen men den ligger ikke inne i appen. Også er søk på f.eks. Oslo S gir en lang liste urelvante steder som ikke har noe med tog å gjøre.
Da jeg ville sjekke opp om bussøket fungerte så begynte den aldri å lete etter alternativer. :headbang

@laurenz

Hos meg funker appen helt fint. Det står jo også når du åpner appen for første gang at tog- og bussøket er i samarbeid med ruter/trafikanten. Dette er det ikke OSL som har utviklet selv.
Når jeg feks søker opp min stasjon, som er Drammen, kommer derfor Drammen [tog] opp først, og så en hel haug andre steder og gater i Drammen. Listen med forslag er identisk med den samme listen som vises på trafikanten.no når du skriver inn det samme navnet der. Alle som har brukt trafikanten.no til å finne en eller annen reiserute før kjenner seg nok igjen.

Når jeg søker opp tangen, får jeg som du sier masse forskjellig opp. For å luke bort alle alternativene som ikke har noe med tog å gjøre, kan du skrive tangen [tog]. En liten regel er jo at skriver man "x [tog]", får man kun opp tog-alternativer fra den gitte stasjonen :)

Bussdelen har jeg heller ikke noe problemer med. Jeg kan feks skrive inn min lokale holdeplass (her i Drammen) og få reiserute (inkludert tog) hele veien til OSL - kun ved å bruke busskategorien ;)

Genialt spør du meg!

Last edited:
Det jeg mangler er gatestatus, det ville vært hyggelig. Det er også en liten feil på kartet og plassering av noen gater ved commuterloungen, uten at det er veldig forvirrende.

Jeg har prøvd å skrive Tangen [tog] og fikk null resultat. Men det er veldig enkelt å programmere inn at tog-søket kun viser jernbane stasjoner, vis det bare er å legge til [tog]. At ikke utvikleren av appen har gjort det syns jeg er veldig rart.

Ok, prøvde igjen. Måtte legge inn 2 mellomrom etter [tog] for at den endelig fant Tangen. Men det står ingen sted at dette kommer fra trafikanten. Det eneste jeg finner av kildehenvisning er at været leveres av yr.no. Det står heller ikke forklart noen sted at man må legge inn [tog] bak et stasjonsnavn. Dette blir veldig tungvint, godt NSB har sin egen app.

@laurenz

Nei, beklager :p innbilte meg at jeg hadde lest at det var i samarbeid med trafikanten på selve appen - det er feil. Det står i linken i første post her i denne tråden:

osl.no said:
Ruteplanlegger
Planlegg reisen til og fra lufthavnen. Søk på stoppested for buss eller tog for overganger og tider, og velg om du ønsker togavganger for Flytoget og/eller NSB. Tjenesten er i samarbeid med Trafikanten.

Men ellers enig i at utvikleren/trafikanten burde ta høyde for å KUN vise togstasjoner når man faktisk søker i togfeltet. Det at jeg visste at jeg kunne skrive [tog] bak stasjonen min er jo bare et resultat av at jeg har brukt trafikanten.no en del ganger før... ikke særlig brukervennlig for folk som bruker dette for første gang.

Last edited:
Back