OSL: Nye serveringssteder 2012/2013

Re: OSL: Nye serveringssteder 2012

Litt OT, men relatert til halve hester: Har de fått opp noen vanndispensere på OSL nå når det bare er to vannkraner igjen på innland der en kan justere temperaturen? SVG har fått det ved gate 18-19.

Noen som har erfaringer med Le Grand Comptoir?
Har gått forbi ørten ganger, men aldri spist der.

O'Learys ser ut som et bra tilskudd, med fornuftig bruk av mezzanin.

Noen som har erfaringer med Le Grand Comptoir?
Har gått forbi ørten ganger, men aldri spist der.

Spiste der på vei til NCE i mai i fjor (siste utlandstur!). Dessverre var selve restauranten stengt (lørdag ettermiddag), men barområdet var åpent med begrenset meny. Spiste en cæsarsalat (ikke spesielt fransk) som var god og greit priset til norsk flyplass å være. Som frankofil vil jeg gi pluss for Kronenbourg 1664 på fat! :)

aqa5ymes.jpg

Betraktet også menyen for den stengte restaurantavdelingen, mange franske brasserieklassikere som skulle være godt egnet som "avansert fastfood". Er maten der god, så vil jeg si prisene er helt greie. Men mye kan ha forandret seg på nesten et år...

a4aju8um.jpg

Last edited:
OSL har fått noe som heter News Bar på non-schengen. Le Grand Comptoir er helt greit sted å spise, og hvis man tar hensyn til hva man får for pengene ellers på flyplassen så er prisene greie.

Da er konkurransetilsynet på saken, de er ikke imponert over at det er null konkurranse på OSL:
http://www.dn.no/nyheter/2014/03/26/Konkurransetilsynet/kjemper-for-billigere-l

«Når SSP er villig til å betale Avinor 3,6 milliarder kroner for retten til å drive 30 serveringssteder og kiosker på Gardermoen over en femårsperiode, har SSP både behov og anledning til å ta inn monopolprofitt for å finansiere den høye kontraktsummen», skrev Meyer i en kronikk i Dagens Næringsliv onsdag.
Meyer understreker at Konkurransetilsynet vil hindre at Avinor inngår en ny lignende avtale som gir en aktør monopol på flyplasser.

Da er konkurransetilsynet på saken, de er ikke imponert over at det er null konkurranse på OSL:
http://www.dn.no/nyheter/2014/03/26/Konkurransetilsynet/kjemper-for-billigere-l

Det er vel ikke SSP som er villig til å betale ?

Det er jo i siste ende kunden som betaler.
Omsetningsbasert leie er andelen operatøren (SSP) betaler videre i leie,
denne ligger generelt på drikkevarer godt over 35%

Eks.
0,6 Carlsberg 99,- = 79,20 i netto omsetning * 35% leie = NOK 27,7 til OSL
Men det er jo litt igjen til operatøren også...

Man kan som kunde si nei takk

Man kan som kunde si nei takk

Jeg vet ikke hvorfor det fokuseres så mye på bare øl, dette er jo et problem for all mat og drikke etter sikkerhetskontrollen.

Uansett, om man er tørst (eller sulten) så er problemet at man kan ikke gå til en annen aktør, uten å måtte gå ut av CSRA og om man er på utland, ut fra tollområdet. Man kan ha med medbragt tørr-mat, men ikke drikke - og dette er svært effektivt kontrollert.

Det er bra om KT endelig skal ta tak, men dette har blitt tatt opp ved mange anledninger uten at det har skjedd så mye. SSP sa seg villig til å betale svært høy leie, og presset dermed ut Narvesen. Etter overtagelesen så gikk prisene opp, og har steget jevnt etter det.

Synes generellt at prisnivået er veldig høyt ja. Taxfree er også steget merkbart i det siste, men der er det jo bare å handle på andre flyplasser. Mat og drikke er det litt vanskeligere med. Man bør passe på å få nok å drikke gjennom en reisedag, og det kan fort bli mangfoldige timer innenfor "sikkert område", og reiser man innenlands så er det ikke uvanlig å måtte bytte på OSL med tillhørende venting. Øl er nok ikke prisen som bekymrer meg mest, selv om jeg setter pris på en kald øl i blandt, men farris / vann og brus burde vært mye billigere.

Verste delen av den gamle jobben min som selger på det eneste spisestedet på en middels stor flyplass på sørlandet var å selge drikke. Det er så overpriset at det ga bismak å ta imot penger av enkelte. Spesielt turister fra andre verdensdeler fikk sjokk når de måtte gi 30kr for 0.7 imsdal (dyrere nå). Øl derimot var ganske ok priset etter norsk flyplasstandard, 59kr. Hjelper ikke at kampanjer som regel er merket "Gjelder ikke flyplass". Heldigvis var maten billig og man fikk et ganske ok måltid med brus for 70-80kr.

Burde vært vannfontener på alle flyplasser og mange flere steder å fylle vannflaska!

Vet at deler som er viktig for en flyplass, betaler over 90% i omsetningssleie til Avinor og tillegg gis det monopol...Så når inviteres til anbudskonkurranse...så trekker man et hjertesukk og finner ut at det gidder man ikke å legge tid & krefter i..

Back