Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (SAS)

Greit nok at et HEPA-filter vil kunne fjerne det aller meste av virus og bakterier, men disse filterne sitter i resirkuleringssystemet. Dermed må jo inn-lufta passere et ukjent antall personer før ca halvparten av den går inn i dette.

For å si det enkelt: Sitter du ved siden av en smittet som hoster og/eller nyser har du jo tapt i utgangspunktet. Så å si at det er helt sikkert vil jeg påstå er en solid overdrivelse.

Flyselskapene har så få pax for tiden, at det neppe vil være et problem å holde behørig sosial distanse ombord.

SAS struper ytterligere trafikken i Sverige og vil kun ha 1 A320neo i drift kommende uke. Uleå, Luleå. Kiruna og Visby er eneste rutene som flys

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...behaller-ett-flygplan-i-svensk-inrikestrafik/

SAS tvingas att ytterligare minska flygkapaciteten med anledning av minskad efterfrågan och nya rekommendationer och regler från myndigheter. Det innebär att SAS från och med måndagen den 6 april endast trafikerar fyra destinationer i Sverige i syfte att upprätthålla samhällskritisk infrastruktur.

Flyselskapene har så få pax for tiden, at det neppe vil være et problem å holde behørig sosial distanse ombord.

Random, men leste din kommentar rett etter jeg har lest denne artikkelen på nordlys (bak betalingsmur): https://www.nordlys.no/tromsovaring...uasjonen-har-eskalert-voldsomt/s/5-34-1286476

Der står det:

"Et ledig sete med en SAS-maskin til Stockholm ble redningen. På flyplassen møtte han en sikkerhetsklarering som var helt tom. Han måtte ha med egne masker, engangshansker og håndsprit. Om bord på flyet bar personellet masker og hansker. Et fly som for øvrig var nesten fullt. Mange ville komme seg ut av metropolen."

Så vi får håpe det HEPA-filteret jobbet godt ;)

Random, men leste din kommentar rett etter jeg har lest denne artikkelen på nordlys (bak betalingsmur): https://www.nordlys.no/tromsovaring...uasjonen-har-eskalert-voldsomt/s/5-34-1286476

Der står det:

"Et ledig sete med en SAS-maskin til Stockholm ble redningen. På flyplassen møtte han en sikkerhetsklarering som var helt tom. Han måtte ha med egne masker, engangshansker og håndsprit. Om bord på flyet bar personellet masker og hansker. Et fly som for øvrig var nesten fullt. Mange ville komme seg ut av metropolen."

Så vi får håpe det HEPA-filteret jobbet godt ;)

Og det er snakk om EWR-ARN har altså.
Skulle bare mangle at han stilte med eget smittevernustyr ... skulle liksom flyselskapene stille med det også?

Og det er snakk om EWR-ARN har altså.
Skulle bare mangle at han stilte med eget smittevernustyr ... skulle liksom flyselskapene stille med det også?

Det får du spørre journalisten i Nordlys om. Hovedpoenget mitt var at flyet nesten var fullt. Resten tok jeg bare med for å ha litt kontekst rundt selve utsagnet.

Det får du spørre journalisten i Nordlys om. Hovedpoenget mitt var at flyet nesten var fullt. Resten tok jeg bare med for å ha litt kontekst rundt selve utsagnet.

Var ikke deg jeg hintet til ;) Men, generelt .. folk må lære å ta vare på seg selv.
Sa det til meg selv etter Calima-kaoset på Kanariøyene i februar; Hva skulle disse folka gjort hvis det hadde blitt krig eller naturkatastrofe?

Men nå tok jeg oss ut på bærtur!

Blir ARN flighten också med A350-900?
Även A340-300 med endast 245 pax & bags bör ha range nog att fixa LIM-ARN non-stop.

RSA skal gå denne turen. Det snakkes også om et par turer til Brasil.

SE-RSB 09apr
SK7030 CPH 0000 - NSA(natal)1130
NSA 1330 - GIG 1640
SK7031 GIG 1840 - OSL 0710 +1

Nest Lime flight:

SK9001 CPH-ARN 06APR 20:20-21:30
SK7030 ARN-LIM 06APR 23:10-0900+1
SK7031 LIM-ARN 07APR 11:30-07:40+1
SK9249 ARN-CPH 08APR 14:00-15:10

SE-RSB 09apr
SK7030 CPH 0000 - NSA(natal)1130
NSA 1330 - GIG 1640
SK7031 GIG 1840 - OSL 0710 +1

Pluss returen til CPH:

SK9229 OSL-CPH 10APR 11:10-12:15

Ifølge to danske diplomater, som var med den første Lima- flight, lander flyet ikke i den internationale lufthavn, men på en militær lufthavn.
Er er nogen, som kan bekræfte det?

Ifølge to danske diplomater, som var med den første Lima- flight, lander flyet ikke i den internationale lufthavn, men på en militær lufthavn.
Er er nogen, som kan bekræfte det?

Basert på FR24 så landet den på den vanlige, men ser ut som den kanskje parkerte på den militære delen?

Den sivile terminalen er stengt. Alt handles ved den militære delen ved Grupo Aéreo 8.

Er det flere som skal hentes hjem, eller frakt, eler begge deler ?

CPH-AAL lukkes også ned, så ikke noe SAS innenriks i Danmark den nærmeste tiden

Kan ikke tenke meg at det er stort annet enn passasjerer og bagasjen deres på den strekningen.

Hvis du tænker på Lima: jeg var overrasket over, at der var så mange
(danske) backpackere i Peru og Sydamerika, i det hele taget.
Mon ikke der også er mange norske og svenske unge derude?

Hvis du tænker på Lima: jeg var overrasket over, at der var så mange
(danske) backpackere i Peru og Sydamerika, i det hele taget.
Mon ikke der også er mange norske og svenske unge derude?

Det er vel et samarbeid mellom danske, svenske, norske og finske myndigheter, om jeg tolker ei melding på ambassadens nettside rett.

Det er vel et samarbeid mellom danske, svenske, norske og finske myndigheter, om jeg tolker ei melding på ambassadens nettside rett.

Jo, sådan har jeg også forstået det. Det er mit indtryk, at ambassaderne ved hjælp af registreringslister vurderer, hvor mange flysæder der er behov for. Men der er dog en “ national fordelingsnøgle”
på nogle rescueflights! På første Lima- flight var 196 ud af 285 pax
danskere. Resten var angiveligt andre nordiske statsborgere.

Peru har været et stort repatrieringsproblem for det danske UM/UD, og en dansk diplomat er blevet tilbage i LIM for at hjælpe resten hjem.
Det er fristende at tro, at der er en svensk majoritet på næste rescueflight ex ARN, men det er gætværk fra min side! Jeg har ikke kunnet se, hvordan antallet af strandede Peru-pax fordeler sig på de øvrige nordiske lande.

Last edited:
Back