Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)
Spør meg på onsdag.
Noen som har tro på redningsplanen?
Spør meg på onsdag.
Noen som har tro på redningsplanen?
Ruter som Tromsø til Bodø / Stavanger / Bergen. om mellomstop og har høy risiko.F.eks. fokusere påfrekvens på mindre stor-ruter med E-jets eller tilsvarende (OSL-BOO/KRS/AES/TOS) eller utlandsruter med mindre demand -- gjerne også fra regionale lufthavner.
Før helgen signaliserte Sissener at han regnet med at Canopus ville ta sin relative andel under emisjonen. Men mandag, dagen før fristen for emisjonen, har de endelig ikke tatt en endelig beslutning.
konkurrentene har neppe behov for mer kapasitet. noe lettere forhandle med leasingselskap etter ukraina krigen.Flyr har ikke råd til noe av dette. Skal du interline må bookingsystemer, avregning, bakkehandlingsprosedyrer etc kobles sammen, og du trenger et volum langt høyere enn det Flyr har for å kunne få dette til å lønne seg.
De nevnte flyselskapene vil neppe ta i Flyr med en ildtang heller. Risken er for stor.
On Friday 4 October 2022, Flyr became officially available on Berg-Hansen's
corporate travel portal, opening distribution to around 40% of the Norwegian
corporate air travel market.
Distribusjonsavtale med Berg-Hansen på plass
https://newsweb.oslobors.no/message/574892
Ser det står oktober i børsmeldingen, men skal være november [emoji6]
...opening distribution to around 40% of the Norwegian
corporate air travel market.
[...]
TOS er kanskje litt ekstremt av eksemplene, med lengre reisetid, og en flyplass jeg ikke kjenner sågodt, men ser man på TOS-OSL i dag så har man 7 reelle tidsvalg:
DY / SK
6.30 / 6.20
8.15 / 8.45
-- / 10.30
13.20 / 13.50
15.00 / 15.40
17.25 / --
18.35 / 19.10
Med økt frekvens / mindre passasjergrunnlag kan man f.eks. tenke seg:
- En tidligere avgang (6.20 ankommer 8.25 på OSL) for å rekke tidlige møter
- En kveldsavgang eller to etter 18.35
- Flyvninger "mellom" eksisterende avganger for å skape mer fleksibilitet
[...]
Se på BGO/SVG/TRD/BOO som normalt har greie frekvenser så er det også lite sene kveldsavganger inn til Oslo der også, så ser ut som det generelt er lite passasjergrunnlag på kvelden.Med økt frekvens / mindre passasjergrunnlag kan man f.eks. tenke seg:
...
- En kveldsavgang eller to etter 18.35
Lag en klippekortløsning og/eller fleksibel bedriftsløsning så reisende kan reise til OSL og sette seg på tidligere fly om kapasitet.
...
Utlandsforbindelser kan evt ordnes med interline mot BA/KL etc.
Det markedet vil vel ha litt høyere frekvens enn fredag og søndag?
Nå var dette et tankeeksperiment og jeg har ikke akkurat planlagt å gjøre full kommersiell testing av dette -- men man kan ikke sammenligne med sammenlagt DY/SK-kapasitet. Disse er ofte vinge mot vinge slik at man i praksis aldri snakker om 10 tidspunkter å velge fra daglig.
Tror vel at Flyr (som en del selskaper før de) ønsket å unngå distribusjon gjennom reisebyråene…men igjen er det ikke alltid at økonomisk teori passer overens med virkelighetens praksis.
TOS er et interessant eksempel. Vedrørende tidlig avgang rundt 06:30 (eller pysjamasflyet som det ofte kalles her oppe) så kutter faktisk SK denne ut i disse dager. Den vil fremover bare gå på mandager, og første avgang for SK til OSL blir da først 08:45 (er maskina som kommer fra ALF), noe som betyr at man ikke er i Oslo sentrum før nærmere 12, og DY vil da som regel ha 2 fly til OSL før SK på morgenen (06:30 og 08:15). Pysjamasflyet benyttes stort sett av forretningsreisende og folk som skal videre ut med morgenbølgene til DY og SK ut i Europa, og FS har jo ikke noe særlig av begge deler av dette. At SK nå og sløyfer pysjamasflyet tar jeg som et dårlig tegn.
Det å satse på en kveldsavgang ser jeg da som et bedre alternativ. Siste DY-maskin går nå av og til så tidlig som 17:20, og SK 19:10. Det savnes dermed en maskin som kunne gått ca 20:30, slik at man kan få en tilnærmet full dag her og ikke være sørpå så alt for seint.
Å gi opp TOS satt nok langt inne for ledelsen, en destinasjon som har godt med turisme om vinteren og massevis av studenter som vil sørpå til en billig penge. Spesielt surt er det for mange at fly er eneste alternativ for å komme sørpå, og SK og DY kan dermed melke markedet igjen.
Generelt vedrørende fremtiden tviler jeg på at de kommer i havn med pengejakten, og jeg begynner å få mindre og mindre sympati for dem. Det virker faktisk som at taktikken til Frislid har vært å syte: først søyt hun over at de ikke fikk penger av staten, så søyt hun over at SK og DY la avgangene dems opp til samme tidspunkter som FS, og så har hun jaggu sytt litt over at hun mener distribusjonssystemene (og alt det der) har vært gammeldags og ikke tilpasset dem. Men det er kanskje vanlig at man som ung og liten syter litt (ref. Kjos).
Når de går dukken, og det blir klart i morgen eller om de klarer seg igjennom vinteren, så vil det uansett være en endelig bekreftelse på at det Norske innenriksmarkedet ikke har behov for flere aktører på stamrutenettet. Egentlig rart siden noen av rutene er de største i Europa, men forbrukerne bestemmer og fortsetter å fly med de vante gamle. Til tross for at SK snikkutter mat i plus, og millionbonuser til sjefene i DY som folk er så gærne på.
De skal i hvert fall har for at de prøvde, det skal de ha, men det ble et dyrt eksperiment.
Distribusjonsavtale med Berg-Hansen på plass
https://newsweb.oslobors.no/message/574892
Ser det står oktober i børsmeldingen, men skal være november [emoji6]
Flyr and an undisclosed European airline have signed an LOI for the wet lease of
one aircraft, with discussions ongoing for a further aircraft. The agreement
will generate positive cash flow for Flyr and is for a period of 9 months,
starting in February.
You’d be surprised av flyvaner, jeg er iallefall det; observerer at de unge (18-25) flyr SAS og verdsetter lounge, diamantkort (!) og oppgraderinger. Flere perifere familiemedlemmer jeg følger på insta flyr mer enn jeg gjorde i ID-dagene mine, til tross for at de «bare» jobber på cafe i Oslo, eller «bare» som up and coming bandmusiker med odde jobber her og der. Tydeligvis har SAS ikke tapt alle fra den yngre generasjon, noe som for å være ærlig har overrasket meg.
ser sånn ut.Med referanse til Erik g. Braathen sitt intervju med Finansavisen. Bl.a. var han litt veik i forklaringen på hvorfor han bare skulle skyte inn 10 millioner til; det skyldtes et styremøte der de vedtok at Ojada skulle gå inn med maks 100 mill i Flyr-prosjektet, og den styrebeslutningen måtte han respektere. 90 mill er jo allerede svidd av.
Så akkurat på Finansavisen TV at styret i Ojada består av én person, Erik G. Braathen. Dersom dette medfører riktighet, er det ikke bra...
Én ting er at gründer og hovedaksjonær ikke stiller opp tilstrekkelig for å beholde sin eierandel i emisjonen, som er signal nok, noe annet er om han bløffer. For Flyr sin del håper jeg dette ikke stemmer.
Jeg håper virkelig de klarer seg, men det ser ikke spesielt bra ut
Med referanse til Erik g. Braathen sitt intervju med Finansavisen. Bl.a. var han litt veik i forklaringen på hvorfor han bare skulle skyte inn 10 millioner til; det skyldtes et styremøte der de vedtok at Ojada skulle gå inn med maks 100 mill i Flyr-prosjektet, og den styrebeslutningen måtte han respektere. 90 mill er jo allerede svidd av.
Så akkurat på Finansavisen TV at styret i Ojada består av én person, Erik G. Braathen. Dersom dette medfører riktighet, er det ikke bra...
Én ting er at gründer og hovedaksjonær ikke stiller opp tilstrekkelig for å beholde sin eierandel i emisjonen, som er signal nok, noe annet er om han bløffer. For Flyr sin del håper jeg dette ikke stemmer.
Jeg håper virkelig de klarer seg, men det ser ikke spesielt bra ut
Erik Braathen har vel ganske enkelt bestemt seg på forhånd for at 100 mill er max han vil bruke på det av hensyn til egen økonomi. Fair enough.
Det er jeg enig i, men da burde han sagt det som det var, at han hadde satt grensen der, i stedet for å måtte respektere en styrebeslutning som i realiteten bare var han selv. Vel og merke dersom dette medfører riktighet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.