Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå er jo alt avhangig om de faktisk klarer hente inn friske midler, men de endrer i det minste business planen sin ganske signifikant

Enig , dog ser jeg at de er såpass fleksible at den reviderte business planen faktisk kan fungere.
Jeg tror vi ser selskapet fortsatt aktivt på disse tider neste år.

Er det en reell fare for at hele greia kan stoppe opp ila. en måned og to ?

@someone Hva ligger i differansen mellom EBIT og Net loss? Er det slik å forstå at differasnen er valuta på fremtidige utgifter?
Slik at det er 0 cash effect i Q3?

Last edited:

Nå er jo alt avhengig om de faktisk klarer hente inn friske midler, men de endrer i det minste business planen sin ganske signifikant

News for meg i alle fall:
De skal fly OSL-BGO/TRD bare på fredager og søndager??
Og ser sånn ut i bookingsystemet også.. - 2 turer hver vei

Trodde de i alle fall skulle fly daglig..

Etter prospektet å dømme går de ansatte igjen ned frivillig 10-30% i lønn.
De har og lært at det er mindre passasjerer i ukedagene (åpenlyst)

Edit: denne ble litt for stor. Prospekt ligger ved emisjonen

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
View attachment 52294

Last edited:

Nå trenger Flyr penger igjen for å overleve til neste sommer, når selskapet håper at driften vil gå bedre.

I og med at de ikke klarte å tjene penger i sommer med SAS-streik som god drahjelp, sliter jeg med å se at det er mulig. Selv med power-by-the-hour og ansatte med lønnskutt tror jeg neppe at de klarer å få inn nok cash til at hjulene går rundt. Men misser de en regning til fuel eller handling, er det game over. Da skal alle ha forhåndsbetalt og det klarer de ikke.

I og med at de ikke klarte å tjene penger i sommer med SAS-streik som god drahjelp, sliter jeg med å se at det er mulig. Selv med power-by-the-hour og ansatte med lønnskutt tror jeg neppe at de klarer å få inn nok cash til at hjulene går rundt. Men misser de en regning til fuel eller handling, er det game over. Da skal alle ha forhåndsbetalt og det klarer de ikke.

Forklaringen fra Flyr på at de ikke fikk noe særlig gevinst av SAS-streiken er at det var "utsolgt". Atlså at de ikke hadde seter å selge, og det er jo en forklaring man kan kjøpe. Men det sier jo også at de hadde "lave" priser, som gjorde at de fikk fylt flyene. Så de kunne "gamblet" på streik, og solgt setene dyrerer. Eller "safet" og solgt til den prisen de fikk. De valgte vel det tryggeste.

De ansatte kan jobbe gratis fremover, men resultatet blir dessverre det samme.

@someone Hva ligger i differansen mellom EBIT og Net loss? Er det slik å forstå at differasnen er valuta på fremtidige utgifter?
Slik at det er 0 cash effect i Q3?

Ja, er en non-cash effekt basert på verdien av fremtidige forpliktelser, så er trolig mye pga valutasvingninger

Utstrakt bruk av moteord = tåkelegging = deperasjon = nedoverspiral ...

Mye corporate speak der, ja, men det er jo en klar endring: Fra et selskap som startet med antakelse om at Norwegian 1.0 gikk konk, så de kunne bli Norwegian 2.0 på innenriks, til:

- Syden/ski/storby/ferie etter sesong
- Charter
- Wet-lease
- Norsk innenriks på peak-tider; helger og høytider (dette blir formodentlig for de som er mer opptatt av pris enn avgangstid)

Vil det virke? Hadde jeg visst det ville jeg enten kjøpt aksjer dagen etter emisjonen, eller shortet nå. Men det er i det minste et forsøk, og viser at virkeligheten har sunket inn i Flyr.

Det største usikkerhetspunktet er kanskje at man her kommer til å fly vinge mot vinge mot DY og charterselskaper; kan Flyr finne seg et "blue ocean" av destinasjoner Norwegian ikke har allerede?

Last edited:

Intervju med Erik G. Braathen i Finansavisen TV

https://www.finansavisen.no/nyheter...og-europris-sjefen-ruster-seg-for-tilbuds-jul

Braathen og Flyr begynner fra 9:30

Merker meg at det er Braathen og ikke Frislid som stiller. Synes ikke han gjør en veldig god figur heller, men det er nå min mening...

Nja , jeg synes han greide seg bra på vegne av Flyr i den utfordrende situasjonen de befinner seg i.
Helt riktig at Braathen stiller opp her i forbindelse med planlagt emisjon. Det er avgjørende for eventuelle investorer å høre hva grunder og investor mener om den videre driften av selskapet.

Hva gjelder innsalg mot tilbydere av pakkereiser, så reiser det seg jo et spørsmål om hvor realistisk dette mulige forretningsområdet egentlig er. Ving har nå eget program dekket av både Sunclass og BRA, mens TUI og Apollo har store avtaler med både Norwegian og SAS.

- Charter
- Wet-lease
- Norsk innenriks på peak-tider; helger og høytider (dette blir formodentlig for de som er mer opptatt av pris enn avgangstid)

Ja, og der har de nok brukbar oversikt, Men det er lange dødperioder i mellom.

- Charter

Krevende og langt tidsperspektiv. En turoperatør vil være forsiktig med en utrygg aktør, finansmessig. Stor risk for at de vil få en smell både finansielt og omdømmemessih.

- Wet-lease

Eller dry-/damplease, som f.eks. Norse. Men ustabilt og du kjemper med litauiske bunnfødere ...

Opplagt, men så var dette med dødperioder, da .. Og ikke minst volum. Det er ikke ubegrenset med reisende, selv på de travleste rutene.

Blant Aftenpostens øverste saker nå er råd fra Forbrukerrådet som går ut med anbefaling om å vurdere andre tilbydere enn Flyr og betaling på krita.

Vanskelig å si hvor skadelig slikt er for booking-tallene, men positivt er det i hvert fall ikke.

Ja, og der har de nok brukbar oversikt, Men det er lange dødperioder i mellom.

- Charter

Krevende og langt tidsperspektiv. En turoperatør vil være forsiktig med en utrygg aktør, finansmessig. Stor risk for at de vil få en smell både finansielt og omdømmemessih.

- Wet-lease

Eller dry-/damplease, som f.eks. Norse. Men ustabilt og du kjemper med litauiske bunnfødere ...

Opplagt, men så var dette med dødperioder, da .. Og ikke minst volum. Det er ikke ubegrenset med reisende, selv på de travleste rutene.

Jeg ser to store utfordringer også med denne strategien: Det ene er at de blir direkte konkurrent til DY og charterselskaper (og Ryanair?). Det andre er nettopp hva de skal gjøre med flyene utenom peak periodene.

Satser de på evig kraft-per-time så de kan fly når de vil, og med deltids ansatte som flyr bare når det er etterspørsel?

Jeg ser to store utfordringer også med denne strategien: Det ene er at de blir direkte konkurrent til DY og charterselskaper (og Ryanair?). Det andre er nettopp hva de skal gjøre med flyene utenom peak periodene.

Ingen av alternativene gir nye og uprøvde muligheter. Og alle hjul er vel allerede oppfunnet .. Så uten at en eksisterende aktør forsvinner, er det små muligheter, slik jeg ser det. Og vi er vel stort sett enige i at det ikke vil skje, er vi ikke?

Status
Not open for further replies.
Back