Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De satt tydeligvis klare. Pressekonferansen rakk knapt å bli ferdig før de både var aktive i sosiale medier og sendte ut mailer, om at nå kan man reise litt mer fritt igjen

Med tanke på hvor godt varslet denne pressekonferansen har vært i forkant og hvor relativt stor sannsynlighet det var for et budskap om at de fleste tiltak skal fjernes i denne omgang, så hadde jeg egentlig forventet langt flere nyhetsbrev i innboksen innen klokken 19:30. Reisekåte nordmenn er lavt-hengende og meget moden frukt.

Ja det sier ganske mye, NDC er New Distribution Capability - en nye standard utviklet av IATA - som har mange svaert interessante muligheter.

ONE Order er muligens Amadeus sitt NDC Produkt - uansett ser det util at Flyr er rimelige langt fremme med ny teknologi (mere senere)

Litt mer om NDC (jeg vet ikke nok om ONE Order annet enn at navnet gir ideer om hva som kan komme ;) )

Dagens Reservasjons Systemer e.g. Amandus og andre GDS er bygget over EDIFACT (Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport) en teknologi / format fra 80 tallet. Dette er ganske utdatert i forhold til hvordan dagens Flyselskaper opererer, og klarer ikke effektiv aa behandle alle muligheter for tilleggs tjenester etc.

Tanken bak NDC (som utvikles som en standard av IATA) er aa bygge en moderne plattform(er) som gir kunden muligheter til aa sette sammen alle komponenter til den reise opplevelsen en oensker:

Et eksempel jeg kunne oenske aa bestille foelgende reise:

Fasttrack paa OSL(betale 10 $ for Fasttrack), Turistklasse OSL-FRA ($15 extra for Vindu) Frokost ala Cart (valg av forskjellige frokost tilbud), Lounge Frankfurt ($ 40) FRA-SEA Business Class Sete (legg merke til jeg ikke er tvunget til aa kjoepe tur/retur Business Class), Varm Lunsj med baade Ost og Dessert - tilhoerende drikke, en frisk salat med tilhoerende drikkevarer (allt fra store menyer), Uber Black SETAC - Fergekaia. Allt dette og masse masse mer kan gjoeres i NDC (jeg har sett en del eksempler.

En skal ogsaa kunne blande flyselskaper, kjoepe tjenester fra andre aktoerer i NDC Markedet (f.eks. fasttrack fra Avisnor) Flytoget

Ikke god business å drive flyselskap har den tidligere ledelsen i Norwegian nå funnet ut:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Wj...sjonen-vi-naa-befinner-oss-i-er-dypt-alvorlig

Nå er media veldig glade i å krisemaksimere alt mulig luftfart fordi det drar inn klikk. Med den nye emisjonen så klarer nok Flyr seg ut sommeren, og nå som Korona-restriksjonene avtar så ser jeg ingen grunn til at Flyr får en utrolig bra sommer som alle andre selskap gjør. Eneste som er litt dumt er at sommerprogrammet enda ikke er utgitt. Medfører vel at mange vil velge SAS og DY istedet

Oppdatert aksjonærliste etter emisjonen. Som man ser så tok eksisterende aksjonærer av seg nesten hele emisjonen, slik at garantistene (Spetalen med flere og co) knapt nok trengte å kjøpe noen aksjer

1. Ojada As (Erik. G. Braathen) 10 %
  2. Diva Dugnad As (Erik G. Braathen, Flyr-ledelsen) 5,43 %
  3. SEB/Sissener As 5,08 %
  4. Nordnet Livsforsikring As 4,67 %
  5. Kulta Invest As (Bodø-baserte Poweroffice-gründer Trond E. Paulsen) 3,24 %
  6. Investeringsfondet Viking As (Tord Heier) 2,55 %
  7. Nordnet Bank As 2,39 %
  8. First Generator (forvalter Martin Mølsæter) 2,19 %
  9. Tellef Ormestad (Sandefjord-investor) 1,92 %
  10. Apollo Asset Ltd. (Arne Fredly) 1,53 %
  11. Avanza Bank Ab 1,43 %
  12. Tycoon Industrier (Øystein Stray Spetalen) 1,27 %
  13. Aktiv Portfolio As (Knut Roald) 1 %
  14. Altitude Capital (Grunde Eriksen) 0,73 %
  15. Clemco Holding Invest As (Kai Grønseth) 0,67 %

På instagram kan en se at flere Flyr-piloter har vært i London for utsjekk på max

Kun 30.042 passasjerer i januar, men i snitt kun tre fly i drift. Belegg på 53,7%

Kun 30.042 passasjerer i januar, men i snitt kun tre fly i drift. Belegg på 53,7%

Og fordelt på 3 fly. Husker ikke hvor mange de hadde i drift i desember, men det var vel alle 5 pga juletrafikken.

Vet forresten ikke om det er en teaser over whats to come, men både PRG, ARN og PSA ligger nå i nedtrekksmenyen uten at de er mulig å bestille. Det gjorde Bilbao og Faro for noen uker siden uten at det har kommet noe for salg, men who knows.

Vel ln-fgc har ikke så mange flyvninger for tiden.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Regna på hva det kosta de?

Veldig usikker hva jeg skal bruke som CASK?

Tar jeg 90 øre blir det 48 mill i kostnader. Billettinntekter gir jo 12,8 mill i billettinntekter. Så legger på litt ancilliary revenue, så sier vi kanskje 14 mill?

Da gir jo 34 mill i tap for måneden.

Men i dette regnestykket er det endel gjetting. Jeg vet ikke om jeg tar i nok når jeg øker CASK til 90 øre, siden de kun hadde 3 fly i drift?

Vet forresten ikke om det er en teaser over whats to come, men både PRG, ARN og PSA ligger nå i nedtrekksmenyen uten at de er mulig å bestille. Det gjorde Bilbao og Faro for noen uker siden uten at det har kommet noe for salg, men who knows.
PRG PSA og EDI er de jeg finner nå

Veldig usikker hva jeg skal bruke som CASK?

Tar jeg 90 øre blir det 48 mill i kostnader. Billettinntekter gir jo 12,8 mill i billettinntekter. Så legger på litt ancilliary revenue, så sier vi kanskje 14 mill?

Da gir jo 34 mill i tap for måneden.

Men i dette regnestykket er det endel gjetting. Jeg vet ikke om jeg tar i nok når jeg øker CASK til 90 øre, siden de kun hadde 3 fly i drift?

CASK regners ut ved å ta kostandene på selskap nivå og dele på ASK?

Og siden de har hatt to fly på "bakken" vil det si at ASK må bli høyere. I september hadde en en CASK på 89 øre, og der lå det sikkert inne noen kostander ekstra fordi de var i vekstfase. Men at det lå inne like mye som med 2 ekstra fly på plass er vel usannsynlig. Da bør vel det ligge et sted mellom 90 og 110 øre da?

CASK regners ut ved å ta kostandene på selskap nivå og dele på ASK?

Og siden de har hatt to fly på "bakken" vil det si at ASK må bli høyere. I september hadde en en CASK på 89 øre, og der lå det sikkert inne noen kostander ekstra fordi de var i vekstfase. Men at det lå inne like mye som med 2 ekstra fly på plass er vel usannsynlig. Da bør vel det ligge et sted mellom 90 og 110 øre da?

Det som er vanskelig å vite, men i september var det vel bare 3 eller 4 fly? Også kompliseres det av det de sparer i power-by-the-hour. Også hva som ligger inne av "vekstkostnader", som f.eks piloter på MAX-kurs

Uansett tyder på at de kanskje brenner 40 og ikke 50 mill per måned nå

Last edited:

Det som er vanskelig å vite, men i september var det vel bare 3 eller 4 fly? Også kompliseres det av det de sparer i power-by-the-hour. Også hva som ligger inne av "vekstkostnader", som f.eks piloter på MAX-kurs

Det var 3 fly i september ja. Kjedelig når vi ikke kan regne ut hvor mye de tapte, men det viktige er jo egentlig hvordan det går fremover. Brukt er brukt.

Hva er det med prisen på denne når det er tomt fly.
9800 SVG - Oslo 11 juni.
EDIT: 16 april og.

Attachments

• Flyr 11 juni oslo-svg.jpg
    Flyr 11 juni oslo-svg.jpg
    21 KB · Views: 910
Last edited:

Hva er det med prisen på denne når det er tomt fly.
9800 SVG - Oslo 11 juni.
EDIT: 16 april og.
tror egentlig det er bedre å skrive det til flyr på facebook enn å poste her hver gang du oppdager en bug på flyr.com

5 nye destinasjoner annonseres imorgen. Og flere skal visstnok komme iløpet av måneden

Status
Not open for further replies.
Back