Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)
Joda, ser den. Men det handler også om å skape en profil og et bilde hos konsumentene (og til en viss grad fremtidige investorer) av sitt selskap som et valg for fremtiden. Da er det kanskje OK å pause ekspansjonen men man må ikke se ut som om man nedskalerer planene. Omdømmekostnadene på det kan være betraktelige.
For startups kan det være helt Ok å brenne penger så lenge markedet har troen / historien er positiv. Fins nok av eksempler av startups som har spart og tapt — og nok av dem som har satset langsiktig og fått inn mer kapital til en troverdig og godt begrunner strategi.
Nå er ikke flyselskap min «greie» men vil normalt ande omdømme og identitetsbygging som langt viktigere enn bunnlinjen i denne fasen.
Om markedet mister troa er det fort kjørt… Om markedet har troa kan de fint finne seg i underskudd et godt stykke tid. (Snakker da om startups som Flyr vel å merke, ikke etablerte post-startups)
Man bør huske en ting. Det gjelder ikke å være størst eller har fleste fly / fleste pax, det gjelder å tape så mindre penger som mulig i forhold til egenkapital i de neste 7-8 måneder.
Joda, ser den. Men det handler også om å skape en profil og et bilde hos konsumentene (og til en viss grad fremtidige investorer) av sitt selskap som et valg for fremtiden. Da er det kanskje OK å pause ekspansjonen men man må ikke se ut som om man nedskalerer planene. Omdømmekostnadene på det kan være betraktelige.
For startups kan det være helt Ok å brenne penger så lenge markedet har troen / historien er positiv. Fins nok av eksempler av startups som har spart og tapt — og nok av dem som har satset langsiktig og fått inn mer kapital til en troverdig og godt begrunner strategi.
Nå er ikke flyselskap min «greie» men vil normalt ande omdømme og identitetsbygging som langt viktigere enn bunnlinjen i denne fasen.
Om markedet mister troa er det fort kjørt… Om markedet har troa kan de fint finne seg i underskudd et godt stykke tid. (Snakker da om startups som Flyr vel å merke, ikke etablerte post-startups)