Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Koster deicing av en vanlig A320/737 virkelig 30'000 pr. spyling? Da tror jeg at jeg bør starte et deicingselskap :wow:
Dyrt å kjøpe inn store de-ice biler som kun brukes i vinterhalvåret. Når man også regner inn mengden med kursing og trening de-ice mannskapet gjør hvert år, og i tillegg variable kostnader som lønn, deice-væske, drivstoff etc, så klart at det koster....Alt dette skal tjenes inn på noen måneders drift i vinterhalvåret, så blir det dyrt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

. Koster deicing av en vanlig A320/737 virkelig 30'000 pr. spyling? Da tror jeg at jeg bør starte et deicingselskap

Kostbart utstyr og kostbar væske, men kan du gjøre det billigere og samtidig tjene penger så er det utvilsomt en god ide å starte nytt de-icing selskap ja.
Lykke til, dette blir nok bra.^_^
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Med de prisene de tar nå, antagelig 150% .. ;)

Men det blir litt som å spørre om hvor lang strikken er. Veldig mange forhold som spiller inn. Men tipper du flyr en 737 OSL-Værnes for rundt 60-70.000 alt inkludert. Så kan du dele det på antall pax. Og for moro skyld kan du jo slenge inn en deicing til 30.000 også og se hva det gjør med regnestykket ditt ..


Om det er så dyrt forstår man jo de som vil slippe å deice.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Om det er så dyrt forstår man jo de som vil slippe å deice.

Det er heldigvis ikke et valg man tar for å spare penger, det er ulovlig å ta av med is på flyet (ja, jeg vet det finnes unntak for cold-soaked fuel frost osv). Hadde det vært opp til ethvert selskap hadde vi nok hatt en ganske dyster statistikk over ulykker pga ising.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Koster deicing av en vanlig A320/737 virkelig 30'000 pr. spyling? Da tror jeg at jeg bør starte et deicingselskap :wow:

Tror ikke du vil bli steinrik ;) Har brukt 900 liter på en 737. Væsken koster jo sikkert noen kroner pr liter, den skal produseres, transporteres, lagres, fylles, varmes og legges på, av noen ganske avanserte spesialkjøretøy. Koster pæng, som alt annet i luftfarten. Syns igrunn ikke 30 000 er noen upris for å sprøyte opp mot et tonn væske på et fly med motorene i gang. Skulle virkelig ønske folk snart begynte å forstå at det ikke er billig moro å flytte 60 tonn stål og aluminium gjennom luften.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skulle virkelig ønske folk snart begynte å forstå at det ikke er billig moro å flytte 60 tonn stål og aluminium gjennom luften.
Hvem tenker du på? Flyselskapene som setter prisene eller de reisende?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Snakket for noen år siden med en pilot i Norwegian. Husker ikke helt detaljene, men han sa noe om de hadde en fastpris på de icing. Var på OSL.
Var for at det ikke skulle være noe poeng i å ikke de ice på grunn av prisen, kostet Norwegian det samme.
Noen som vet noe mer om det?
Hadde de en fast pris for hele vinteren?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men enkelte flyselskap betaler en fast pris per sesong, uansett hvor mye det de-ices.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de har satt opp litt av en bergen-trondheim 16 august. første fly fra bergen lander 30 minutter før første trondheimsfly lander.
Nice og Malaga er det verre med.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Snakket for noen år siden med en pilot i Norwegian. Husker ikke helt detaljene, men han sa noe om de hadde en fastpris på de icing. Var på OSL. Var for at det ikke skulle være noe poeng i å ikke de ice på grunn av prisen, kostet Norwegian det samme.

Alle SK/DY-fly betaler en fast sum på ca 900 kr per avgang i beredskap fra 15. SEP-15. APR-ish hvert år. Dvs at du betaler for å deice uansett om det er en finværsdag eller ikke. Norske tarifflønner skal betales selvom aktiviteten er lav en dag.

I tillegg kommer selvfølgelig literprisen på toppen, og her kommer alt an på om du får f.eks 50% eller 100% væske. Husker ikke om prisen er 10/20 kr literen. Som regel gjør man en Type 1-deice, og med en 50% konsentrasjon, pluss 900 kr i fast sum, er ikke prisen så altfor ille for A320/737. Stort sett tar man bare vingene og halen, og da er det ikke så altfor mange liter konsentrert væske som brukes.

Dette er kun omtrentlig, men jeg vedder en liter glycol på at det er et forummedlem her som arbeider med deice på OSL som kan korrigere feilene mine ovenfor.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ryktes eller ser ut som minst et av de to flyene som skulle komme ved månedsskiftet er forsinket. Så de har kansellert enkelte avganger

Visstnok ser jeg noen skriver de får meget bra service med både nye billetter og pengene i retur som plaster på såret
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Visstnok ser jeg noen skriver de får meget bra service med både nye billetter og pengene i retur som plaster på såret

De har vel lært av oss. ;) :stir

Men med et så lite volum som de har nå, er det bare å få satt prosedyrene på plass med en gang, så blir alt så mye enklere siden også.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ryktes eller ser ut som minst et av de to flyene som skulle komme ved månedsskiftet er forsinket. Så de har kansellert enkelte avganger

Visstnok ser jeg noen skriver de får meget bra service med både nye billetter og pengene i retur som plaster på såret

Etter planen skulle de vel starte opp med 5 daglige avganger på OSL - BGO og OSL - TRD fra 16.08 (på ukedager). Ser et de nå ligger inne med 3 avganger til BGO og 2 avganger på TRD fra 16.08. Dette økes til 5 daglige fra 17.09.
Dette tyder vel på at fly nummer 4 er 1 måned forsinket.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Etter planen skulle de vel starte opp med 5 daglige avganger på OSL - BGO og OSL - TRD fra 16.08 (på ukedager). Ser et de nå ligger inne med 3 avganger til BGO og 2 avganger på TRD fra 16.08. Dette økes til 5 daglige fra 17.09.
Dette tyder vel på at fly nummer 4 er 1 måned forsinket.


Matematisk ser det ut som du har rett. Så spørs det jo også hvor mye margin de har lagt inn, men får håpe det ikke blir ytterligere forsinkelser
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

En uke til de trenger ditt 3. fly, så bør vel snart skje noe?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel Malaga, Alicante og Nice blir vel kansje utsatt. men 2 ruter til spania nå er vel ikke glupeste avgjørelse.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Må vel også anta at forsinkelsen i leveranser også gjør at SVG ikke er annonsert enda?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Må vel også anta at forsinkelsen i leveranser også gjør at SVG ikke er annonsert enda?

Trolig, uten at man kan vite om fly #5 som kreves for å starte opp her, faktisk er forsinket eller ikke.

Flyr har jo ikke gitt noe mer håndfast enn at de i løpet av 2021 skal få levert 7 fly totalt
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top