Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

DN har snakkket med Flyr-sjefen, som legger skylden for emisjonen på omikron og krigen i ukraina

Krever abo

Samtidig minner hun om at alle de andre selskapene har hatt gode ordninger med staten gjennom corona, mens Flyr har skaffet alt av cash på egenhånd..
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

DN har snakkket med Flyr-sjefen, som legger skylden for emisjonen på omikron og krigen i ukraina

Krever abo

Samtidig minner hun om at alle de andre selskapene har hatt gode ordninger med staten gjennom corona, mens Flyr har skaffet alt av cash på egenhånd..

Alltid fint å kunne skylde på noe ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

DN har snakkket med Flyr-sjefen, som legger skylden for emisjonen på omikron og krigen i ukraina

Krever abo

Samtidig minner hun om at alle de andre selskapene har hatt gode ordninger med staten gjennom corona, mens Flyr har skaffet alt av cash på egenhånd..

Ja , men det er jo fakta. Det er norske skattebetalere som har vært med på å støtte Norwegian og SAS blant annet som følge av COVID siste par år.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå er det vel også fakta at det å starte opp et flyselskap midt i den verste krisen i luftfarten noen sinne også innebærer ekstremt stor risiko da;)

Uansett etter min mening riktig at Flyr ikke fikk noen kompensasjon/støtte fra staten. Det kan ikke være slik at hvis man starter noe midt i en krise kan man mjælke staten, bare fordi denne krisen ''tilfeldigvis'' var samtidig som man startet opp. Flyr hadde vel neppe startet opp hvis korona ikke hadde eksitert, ved mindre DY var på veg til å virkelig gå konkurs da.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr hadde vel neppe startet opp hvis korona ikke hadde eksitert, ved mindre DY var på veg til å virkelig gå konkurs da.

DY hadde ikke kunnet foreta sine finansielle krumspring hadde ikke COVID slått til. De var på vei utfor stupet og hadde neppe overlevd ...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr startet åpenbart ikke opp «midt i en pandemi» med viten og vilje. De startet opp i en tid mange da trodde var slutten av en pandemi, men som i ettertid har vist seg å være ganske på midten. Det hadde vært veldig enkelt å drive business hvis man alltid visste hva morgendagen ville bringe.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr startet åpenbart ikke opp «midt i en pandemi» med viten og vilje. De startet opp i en tid mange da trodde var slutten av en pandemi, men som i ettertid har vist seg å være ganske på midten. Det hadde vært veldig enkelt å drive business hvis man alltid visste hva morgendagen ville bringe.

Og der det så ut med stor sannsynlighet til at Norwegian ville gå over ende.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og der det så ut med stor sannsynlighet til at Norwegian ville gå over ende.

Enig. Om det ikke ble uttalt direkte, var det nok i høyeste grad med i beregningen, og ikke minst satningsviljen, da Flyr ble startet opp. Norwegians utrolige finansakrobatikk hadde vel ingen kunnet forutse, så det blir jo atskillig tyngre å dra i gang lasset nå.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr melder om 100.000 medlemmer i flyr+ på fb
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Feedbacken jeg fikk fra de jeg kjenner som fikk jobb i Flyr er at det var skikkelig dårlig steming den dagen Norwegian kom i havn med sin plan/restrukturering, så de må ha hatt noen "forhåpninger" med hvordan det skulle gå med Norwegian....mange av dem kom derifra, kanskje de ikke kjente selskapet de forlot så godt som de trodde de gjorde ....
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Norwegian sin rekonstruering var i boks før oppstarten til Flyr. Tror ikke noen i kabinen/flightdeck har vært sure for at DY har ovlerevd. Tvert imot
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Norwegian sin rekonstruering var i boks før oppstarten til Flyr. Tror ikke noen i kabinen/flightdeck har vært sure for at DY har ovlerevd. Tvert imot

Dette er todelt:

1. Planene til Flyr var allerede gått så langt at det var for seint å snu. Wizz Air la derimot rutene sine ganske raskt
2. Crew var neppe lei seg for at DY overlevde. Flyr har ikke spesielt attraktive betingelser verken foran eller bak i flyet - og økt konkurranse i luften vil sannsynligvis med tiden også øke konkurransen om de ansatte, deriblant lønninger. MEN Flyr har 6 måneders oppsigelsestid på cabin crew (!), noe som gjør jobbskifte vanskeligere.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel, er uenig i tolkningen. Arbeidsgiver kan avtale lengre oppsigelsestid, men det står også eksplisitt at « * Ved oppsigelse fra arbeidstakers side er oppsigelsestiden aldri mer enn 3 måneder.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel, er uenig i tolkningen. Arbeidsgiver kan avtale lengre oppsigelsestid, men det står også eksplisitt at « * Ved oppsigelse fra arbeidstakers side er oppsigelsestiden aldri mer enn 3 måneder.»


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingen regel uten unntak. Rettslære 101. Avtalefrihet innenfor rimelighetens grenser. Arbeidsgiver har jo normalt maktforholdet, og ser for meg at oppsigelsestid på mer enn 6 måneder fort kan bli sett på som urimelig, men 6 måneder har nok av presedens

Samt, 6 mnd hvis det gjelder fra dato til dato så synes jeg ikke det er veldig lenge. De fleste med tre måneder har jo fra månedsskiftet, så i prinsippet alt mellom tre og fire måneder.

Tenker du i alle fall ikke skal anklage Flyr for ikke å ha orden i sysakene..
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel, er uenig i tolkningen. Arbeidsgiver kan avtale lengre oppsigelsestid, men det står også eksplisitt at « * Ved oppsigelse fra arbeidstakers side er oppsigelsestiden aldri mer enn 3 måneder.»

"så lenge det ikke er gjort skriftlig avtale" står det også som forklaring til tabellen.
*-markeringen er forøvrig for ansatte over 50 som har vært ansatt i mer enn ti år, så tror ikke noen i Flyr havner i de boksene.

AML sier forøvrig også dette: "Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder." (min utheving)
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top