Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)
Mens det selvsagt ikke er positivt at de nå må hente penger, er det endel tendenser i tall og informasjon, som gjør at det ikke ser helt håpløst ut.
Q1 er bare og glemme, og januar og februar var helt krise. Og ser jeg på perioden 1 desember til 1 februar, så virket det som de knapt nok solgte billetter. Og burde heller drevet med salg av munnbind og hurtigtester.
Men april, bringer håp og noen positive signaler: 123.000 passasjerer er en økning på 46%, samtidig er ASK opp 54%, og når da belegget øker fra 58% til 62% så skal vel det bety lenger gjennomsnittlig fløyet distanse. Selv om Flyr såvidt jeg kan se ikke guider noe her. Det i seg selv betyr normalt lavere CASK, men så kommer den som egentlig er den positive tendensen: normalt betyr også dette levere yield og RASK, derimot så øker den her for Flyr. Slik at de får både flere passasjerer og høyere billett priser. For april gir det da ca 90 MNOK i inntekter, altså mer enn hele Q1, samtidig som antall passasjerer tilsvarer 2/3 av hele Q1.
Er det nok til å gå i pluss? - Nei, men det er en positiv start på kvartalet og tendensen peker oppover. Yielden på billetter er omtrent som Norwegian, dog har de ikke like fulle fly så RASK er dårligere, og Flyr er ennå for dårlige på ancilliary revenues
Men så er par andre hint om fremtiden, og ikke minst utviklingen av salget: Så ser man på deres oversikt over billettsalget, så er det selvsagt stigende. Og tolker jeg grafen rett til er da
7 days avg pax sold antall passasjerer over 7 dagers glidende gjennomsnitt, mens
7 days avg ticket sales er antall solgte billeter. Differansen mellom de to skal da tilsvare forhåndsolgte billetter. Per 31/3 var
ticket liabilities på 241 MNOK, hvilket tilsvarer det gule skraverte feltet i grafen under. Og her stammer jo det meste fra mars.
Antar man da omtrent lik billettpris, kanskje rundet litt oppover, så blir da det røde feltet (mellom 1 april og 30 april) kanskje rundt 200 MNOK i salg. Trekker man da fra 90 MNOK i april produksjon gir det et forhåndsalg på 350 MNOK ved utgangen av april, og dette øker dag for dag.
Og slik jeg har forstått det, får Flyr ikke så mye betalt fra kredittkortselskapene før reisen er gjennomført og de dermed venter på penger der.
Ellers er det tydelig at salget faller når folk er på påskeferie, også kan man spekulere på dippen i slutten av februar: Hvor mye skyldes vinterferien og hvor mye skyldes Ukraina?
Men så er da det store spørsmålet: Hvordan går sommeren, og hvordan løser de vinteren. Det først får vi svar på først til høsten, og det siste påvirker jo om de også er her sommeren 2023