Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De er ute og flyr, kom over denne konstellasjonen akkurat nå:
TRD, BGO, SVG, PRG og AGP

Og en time etterpå, så går de ut igjen

3f3c8e9936f7b7c72fefae8f449ec67c.jpg

Savner frekvens på utenlandsrutene. Når man reiser fra annen plass enn oslo.
Ser ikke ut til være andre returdager enn søndag til sola.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Litt uklart hva du snakker om, men tenker du på rutene som går i sommer? Dette er jo ikke noe nytt. Norwegian og SAS har nå en haug med ruter som kun går om sommeren som gjerne lander seint på dagen på OSL. Sånn er det bare. Flytt til en mer sivilisert by om du vil ha flere ruter

Ser Flyr fortsetter med sine "jevnlige og sporadiske" chartere og hadde en tur til/fra Molde i forbindelse med cupfinalen søndag

Men er det noen som vet om de tenker å utvide i Storbritannia? Eller andre steder på kontinentet?

London/Manchester kommer helt sikkert når fotballferien er over.

Vinterprogrammet er jo heller ikke lagt ut, og slik jeg forstår det så handler det jo litt om hvor og når de kan få tak i slots

London/Manchester kommer helt sikkert når fotballferien er over.

I 1975 ville det vært Leeds... Men du har nok rett, Andreas. Jeg undrer på om Liverpool kan være et alternativ med tanke på antallet medlemmer i fanklubben til Aston Villas byrival.

Med LN-FGH i trafikk fra i dag, har Flyr da 10 aktive fly i drift

Det viser jo noen ting, og her blir Flyr verken første eller siste: Man både undervurderer og underkommuniserer hvor mye kapital det trengs for å starte et flyselskap

Ellers så tenker jeg at man som vanlig klokken 08 i morgen kan si: Se hvor lett det var å skaffe kapital

Mens det selvsagt ikke er positivt at de nå må hente penger, er det endel tendenser i tall og informasjon, som gjør at det ikke ser helt håpløst ut.

Q1 er bare og glemme, og januar og februar var helt krise. Og ser jeg på perioden 1 desember til 1 februar, så virket det som de knapt nok solgte billetter. Og burde heller drevet med salg av munnbind og hurtigtester.

Men april, bringer håp og noen positive signaler: 123.000 passasjerer er en økning på 46%, samtidig er ASK opp 54%, og når da belegget øker fra 58% til 62% så skal vel det bety lenger gjennomsnittlig fløyet distanse. Selv om Flyr såvidt jeg kan se ikke guider noe her. Det i seg selv betyr normalt lavere CASK, men så kommer den som egentlig er den positive tendensen: normalt betyr også dette levere yield og RASK, derimot så øker den her for Flyr. Slik at de får både flere passasjerer og høyere billett priser. For april gir det da ca 90 MNOK i inntekter, altså mer enn hele Q1, samtidig som antall passasjerer tilsvarer 2/3 av hele Q1.
Er det nok til å gå i pluss? - Nei, men det er en positiv start på kvartalet og tendensen peker oppover. Yielden på billetter er omtrent som Norwegian, dog har de ikke like fulle fly så RASK er dårligere, og Flyr er ennå for dårlige på ancilliary revenues

52052483396_92afe6149b.jpg

Men så er par andre hint om fremtiden, og ikke minst utviklingen av salget: Så ser man på deres oversikt over billettsalget, så er det selvsagt stigende. Og tolker jeg grafen rett til er da 7 days avg pax sold antall passasjerer over 7 dagers glidende gjennomsnitt, mens 7 days avg ticket sales er antall solgte billeter. Differansen mellom de to skal da tilsvare forhåndsolgte billetter. Per 31/3 var ticket liabilities på 241 MNOK, hvilket tilsvarer det gule skraverte feltet i grafen under. Og her stammer jo det meste fra mars.
Antar man da omtrent lik billettpris, kanskje rundet litt oppover, så blir da det røde feltet (mellom 1 april og 30 april) kanskje rundt 200 MNOK i salg. Trekker man da fra 90 MNOK i april produksjon gir det et forhåndsalg på 350 MNOK ved utgangen av april, og dette øker dag for dag.

Og slik jeg har forstått det, får Flyr ikke så mye betalt fra kredittkortselskapene før reisen er gjennomført og de dermed venter på penger der.

52052971170_5d9eccce1b_c.jpg

Ellers er det tydelig at salget faller når folk er på påskeferie, også kan man spekulere på dippen i slutten av februar: Hvor mye skyldes vinterferien og hvor mye skyldes Ukraina?

Men så er da det store spørsmålet: Hvordan går sommeren, og hvordan løser de vinteren. Det først får vi svar på først til høsten, og det siste påvirker jo om de også er her sommeren 2023

Last edited:

Og tolker jeg grafen rett til er da 7 days avg pax sold antall passasjerer over 7 dagers glidende gjennomsnitt, mens 7 days avg ticket sales er antall solgte billeter. Differansen mellom de to skal da tilsvare forhåndsolgte billetter. Per 31/3 var ticket liabilities på 241 MNOK, hvilket tilsvarer det gule skraverte feltet i grafen under. Og her stammer jo det meste fra mars.
Antar man da omtrent lik billettpris, kanskje rundet litt oppover, så blir da det røde feltet (mellom 1 april og 30 april) kanskje rundt 200 MNOK i salg. Trekker man da fra 90 MNOK i april produksjon gir det et forhåndsalg på 350 MNOK ved utgangen av april, og dette øker dag for dag.

Hvis man ser på hvordan Norwegian har den samme grafen i sin kvartalspresentasjon så tolker jeg grafen slik at den grønne linjen er salg i NOK og den blå linjen er salg i antall pax. Dvs at økende delta mellom de to linjene betyr økt pris/yield pr billett.

Hvis man ser på hvordan Norwegian har den samme grafen i sin kvartalspresentasjon så tolker jeg grafen slik at den grønne linjen er salg i NOK og den blå linjen er salg i antall pax. Dvs at økende delta mellom de to linjene betyr økt pris/yield pr billett.

Ah, det er en mulighet. Jeg antok Y-aksen her var det samme. Og fullt mulig jeg tar helt feil. Men da er det også mulig jeg undervurderer aprilbookingene

Last edited:

Tor Chr. Jensen hamrer løs på flyr i DN

https://www.dn.no/borskommentar/fan...smaaksjonarene-betaler-220-kroner/2-1-1215400

Inntrykket av et selskap i finansiell krise blir ikke mindre av at det er ikke lenge siden selskapet gjorde en tegningsrettsemisjon på 250 millioner kroner. Den emisjonen ble solgt inn som at pengene skulle holde en god stund.

Og så bruker han et eksempel på at han i januar (dønn i omikron-morroa) fløy TOS-OSL til 298,- og trekker noen slutninger basert på det. Aldri feil med anekdotiske bevis :rolleyes:

Ps: kjøp abo om du føler deg irritert over at det er bak betalingsmur

Tor Chr. Jensen hamrer løs på flyr i DN

https://www.dn.no/borskommentar/fan...smaaksjonarene-betaler-220-kroner/2-1-1215400

Og så bruker han et eksempel på at han i januar (dønn i omikron-morroa) fløy TOS-OSL til 298,- og trekker noen slutninger basert på det. Aldri feil med anekdotiske bevis :rolleyes:

Ps: kjøp abo om du føler deg irritert over at det er bak betalingsmur

Mannen har en meget valid poeng.
Flyr må hente igjen penger.
Til tross at man har en sommerproduksjon av 12 fly i salg.
Hva er da med free cashflow? En ekspansiv selskap som må hente penger i Mai da sommer-salget er igang?

Sånnheten er at Flyr er en tapslukt hvor pengene renner ut all over.

ALC/AGP ligger nå ute for W22/23. Ser også ut som om de kjører 2x ukentlige fra BGO til ALC ut året og 1x ukentlig på TRD-ALC. AGP kun fra OSL.

Status
Not open for further replies.
Back