Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Max’ene blir visstnok leaset på vanlige vilkår, ikke «power by the hour» som fir de første -800’ene.

Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ingen får lengre power-by-the hour contracts on 737-800.
Cargo conversions er i vill booom og lessors har ingen problem å plassere en brukt -800 hos Amazon og Co. Leasing-ratene er tydelig på vei opp. Antall conversion lines blir stadig flere og Cargo Market er en gullgruve som etterspøre mer og mer narrowbody kapasitæter.

For en ny asset som en MAX tilbyr ingen power-by-the-hour. Da velger man heller å ha en nytt asset sittende i storage. Skedde tidligere også med splitternye 737NG etter 9-11. Det har mye med verdi-depriciation å gjøre. En brukt asset, selv om det ble bare brukt power-by-the-hour, er brukt og gir deg mindre pris / leie-inntekter enn en stored asset som leies ut som ubrukt.

Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800, slik at de da kan parkere litt av kapasiteten her og heller utnytte MAXene mest mulig?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Norwegian fikk det på sine siste -800, som ble annonsert i slutten av oktober, men det vinduet er kanskje lukket for andre aktører?

Ellers har vel Flyr power-by-the-hour på sine -800,

Ut 2022 mener jeg å ha lest ?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

PBH kun i 2 vintersesonger for DY på de nye flyene.

The lease terms are between five to eight years, depending on aircraft age. They include ‘power-by-the-hour’ (PBH) arrangements for both the IATA Winter Seasons 2021/22 and 2022/23, giving Norwegian necessary flexibility to manage capacity through the low season as the world emerges from the Covid pandemic.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser ut til at de kutter Evenes tirsdag og onsdag fra neste uke og er nå nede i 4 ukentlig. Bortsett fra julen er dagene ute av ruteprogrammet foreløpig frem til 15.februar.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser ut som Bodø kuttes ned til 4 ukentlige også.

Rutene til Bergen, Trondheim og Tromsø reduseres tilsynelatende til 1 daglig tirs-, ons- og lørdag.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Matcher jo med det de har sagt, hvor de sier de sliter med belegget tirsdag-onsdag på innenriks

Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?

Skjønner ikke helt hvordan de kan konkurrere med SK og DY innenriks med én avgang — da blir det fort bare de som er ultraprisopptatte som bruker dem og de kan de vel umulig tjene penger på? Litt vanskelig å bli tatt seriøst som utfordrer også når frekvensen er så lav. (I motsetning til å gå etter utenlandsferiesegmentet — det tror jeg er flere muligheter i)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er dette et tegn på en utvikling i forretningsmodellen? Fra å skulle fly med god frekvens innenriks med få utlandsruter til et fokus på ferie- og fritidsreiser til utlandet?


Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå har vel ikke forretningsmodellen vært så mye mer konkret enn «å fly dit folk har behov for å fly», også av forskjellige årsaker betydde ser primært innenriks i starten

Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tja — jeg tenker på presentasjonene deres underveis i oppløpet til starten — med faser med primært innenriks og noen få supplementære utenriks i lavvolumperioder innenriks. Var IMO ganske tydelig innenriksfokusert strategi da spør du meg. Så et strategisk skifte fra da er det jo uansett.

De har vel i det siste sagt at de dreier mer mot Ferie & Fritid, siden de ikke helt har fått det til på innenriks. Se de siste intervjuene med CEO på FA Tv og i andre media.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det kan bli trangt paa visse ruter. Paris betyr vel Beauvais, saa der har Flyr et fortrinn. Brussel kan bety baade Charleroi og Zaventem.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg tror faktisk ikke at Flyr kommer til å starte Brussel som planlagt.
Min gjetning er at de vil se at forhåndssalget er så lavt at de ombestemmer seg.
MEN, det er bare min personlige gjetning, så får vi vente og se…..
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå er det kjent at Ryanair har søkt om slots for åtte nye ruter fra OSL fra S22. Seks av dem ("Paris", Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin) blir i konkurranse med Flyr. Kan sette Flyr under press om dette blir en realitet.

Skvising. Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp. En lokal merkevare i et marked (Skandinavia) som er sensitivt til selskaper som forholder seg til (eller sier de forholder seg til) lokale forhold OG som gir en god posisjon for å skvise DY... Ville latt kassen renne litt mer tom i Flyr mens de bygger merkevare for så å kjøpe merkevare og organisasjon på billigsalg. Kompatible flyflåter også... Kan enkelt føre fly over fra FR etter behov...

Gir en god plattform for vekst på skandinaviske ruter innen/utenriks.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men hadde jeg vært FR hadde jeg luktet på oppkjøp.

Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel alternativet der er norse. men kan ikke se for meg at feedervirksomheten til flyr passer dems strategi.
Fokuset er vel generelt sett på oslo der konkurrenter vil dukke opp fort. på andre norske byer ville de kansje hatt en fordel ,hvor lenge den hadde vart.


finansavisen tv interjuv av ceo har btw fin forklaring på 737 max(forutsigbar levering)
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tenker du da på at FR skal kjøpe opp Flyr? For med mindre O'Leary kan godta Norske lønninger, fagforeninger, arbeidstider og vilkår osv. så har jeg dårlig tro på at FR er interessert i å eie Flyr. Da starter de nok heller bare en Oslo base med de betingelsene Ryanair tradisjonelt har (Ikke mange av pilotene i FR jobber i Ryanair, du går på bemannings kontrakt) og skviser ut Flyr i samme slengen.

Selskaper som Ryanair og Wizzair er som regel veldig imot den skandinaviske modellen, for den er mye dyrere og det er vanskeligere å tjene penger. Da vil de heller ha billigst mulig arbeidskraft, ingen layovers, minst mulig bråk med fagforeninger osv. Er nok også en stor grunn til hvorfor disse selskapene taes særdeles dårlig imot her oppe

Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Akkurat! Og derfor vil et skandinavisk datterselskap med bedre ry og også en lavprisprofil kunne funke for Ryanair Group. Drive det videre med lokale krefter og mikse med «mainline» der det passer. Ved å ikke fullintegrere kan man tilpasse seg skandinaviske krav uten å kompromisse med løsningene i FR fordi dette er et innkjøpt selskap som driver på egne vilkår.

Utvilsomt vil de så presse marginene om det skjer — og begynne å fly Buzz/FR som underleverandører for å få kostnadsbasen ned — det jeg tenker her er mest som en døråpner for å bli akseptert som en større (og legitim) aktør i nordiske markeder. Ved å ta over en aktør/merkevare med etablert legitimitet.

Dette kan de ikke oppnå enkelt med bare FR-baser. Om noe viste jo WiZZ litt av hvordan det ville kunne gå.


Inntrykket mitt er at Ryanair er ekstremt lojale til konseptet sitt, og de fort tenker at dette blir for mye arbeid for lite gevinst. Flyr som merkevare er nå lik null, skulle det få en verdi så vil det trolig koste litt å kjøpe det også


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Aksjen ned 5% med sas nyheter. vet ikke om det er omikron.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top