Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr skal leie inn en maskin fra AirBaltic. Dette er det som står på Flyr sin hjemmeside:

Følgene ruter flys av vår samarbeidspartner AirBaltic i perioden 21. august til 26. august:

FS1230 Oslo - Alicante
FS1231 Alicante - Oslo
FS1202 Oslo - Málaga
FS1203 Málaga - Oslo
FS206, FS208, FS222, FS224 Oslo - Trondheim
FS207, FS209, FS223, FS225 Trondheim - Oslo
FS104, FS106, FS114, FS118, FS122 Oslo - Bergen
FS105, FS107, FS115, FS119, FS123 Bergen - Oslo

Last edited:

"Samarbeidspartner": Kunne en se for seg noen form for faktisk samarbeid mellom de to?

"Samarbeidspartner": Kunne en se for seg noen form for faktisk samarbeid mellom de to?

Det er nok kun et fint ordvalg ;)

Flyet kommer som BTI9811 fra RIX til OSL i dag kl10:20.

EDIT: Kan se ut som den skal gå tilbake til RIX som ekstrafly/charter..

Last edited:

Vel så airseven er ferdig leaset?

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Minus 64,7 millioner i Q2, men med kun 4 gjennomførte flighter i kvartalet sier ikke det så mye. Omsetning bla da kun 250.000

https://e24.no/boers-og-finans/i/x8Jjvj/flyr-tapte-874-mill-kroner-i-foerste-halvaar

Men noe kan leses ut fra presentasjonene deres:

Hittil i år har de hatt kostnader på 76 millioner, hvor 30 av dette har vært lønn. Mye annet har vært ymse kostnader i forbindelse med oppstart som ikke har vært kapitalisert, som f.eks AOC og 15 mill i IT kost

370 passasjerer fløy med dem første dagen, så blir da en gjennomsnittlig inntekt per pax på 676kr

Ellers så virker det som om kredittkortselskapene holder tilbake cash, frem til de flyr

Jeg ser de guider på at de skal ha færre FTE enn FR og W6 per fly, det høres jo helt spinnvilt ut.
Jeg skjønner heller ikke helt value proposition deres, på ene siden skal de være så kundevennlig og tilby bra service, med blant annet blokkert midtsete, og på den andre siden så skal de være ULCC.

Jeg ser de guider på at de skal ha færre FTE enn FR og W6 per fly, det høres jo helt spinnvilt ut.
Jeg skjønner heller ikke helt value proposition deres, på ene siden skal de være så kundevennlig og tilby bra service, med blant annet blokkert midtsete, og på den andre siden så skal de være ULCC.

Hvis de bruker flyene mindre, så trenger de også færre FTEer

Det blokkerte midtsetet betaler man jo i praksis også for, da det kun gjelder relativt dyre flexbilletter. Ellers har de vel aldri markedsført seg som en typisk ULCC

Også ULCC kan ha god service og behandle sine pax med respekt. Det handler mye om å gi pax opplæring eller kjennskap til hva de kan forvente når de kjøper billetter hos ULCC.

Espen

Det handler mye om å gi pax opplæring eller kjennskap til hva de kan forvente ….

Ummm ….. Forbrukeren er generelt lite mottagelig for slik ‘opplæring’. Enten det er lavkaste- eller adelsflyselskaper. De leser ikke engang hva de forstår, når de haker av ‘Jeg forstår’ ….

Det er nok kun et fint ordvalg ;)

Flyet kommer som BTI9811 fra RIX til OSL i dag kl10:20.

EDIT: Kan se ut som den skal gå tilbake til RIX som ekstrafly/charter..

Det var en idrettscharter til RIX.

Ser at Flyr kjører 6-timers kampanjepriser nå i kveld. Prisene starter på 225,-kr :)

Spennende. Jeg skal fly med Flyr til TOS den 22. (nerderute for et nytt flyselskap og via BGO til ARN etterpaa. Jeg ser kveldsflyet til TOS som jeg skal med maa ha ganske godt belegg da prisen er ca 1600 naa. Jeg betalte kr 501 for noen uker siden.

Var en kjapp tur på OSL i går for å ta bilde av OY-ASA på landing og avgang.

En morsom detalj fra spotterplattformen var ved pushback da LN-FGA nettopp hadde landet, og hele flåten på tre fly sto på gater ved siden av hverandre.

Attachments

• Flyr-flåten@OSL 19-08-2021pb.jpg
    Flyr-flåten@OSL 19-08-2021pb.jpg
    116 KB · Views: 1,548
Last edited:

Viser jo også hvor populær den grønnfargen er blitt .. se på Norse også ..

Viser jo også hvor populær den grønnfargen er blitt .. se på Norse også ..

Hvor er grønnfargene her?[emoji6]
6adf2b4f04f4345c5cecdd0d96aacf14.jpg

Da har LN-FGA tatt av mot Malaga, og deres første flyvningen til utlandet er i gang

Ellers er det TL-CSH fra airBaltic som også flyr for Flyr fra i dag og utover uken

db0cca6971b9c5b38945d23985324bfc.jpg

Da har også jeg prøvd Flyr, TOS-OSL FS409 LN-FGA i dag. Rent og fint, hyggelig kabinpersonale som til og med laget blåsoppdyr av en gummihanske til vår snart toåring som fløy for bare andre gang. Utdeling av drikkevann ved ombordstigning, men ellers ingen servering - ikke en gang kaffe, te eller nøtter. Flysetene er gode nok, men de virker rett og slett litt umoderne sammenliknet med tynnere moderne seter, og ikke minst er det litt irriterende at setelommen sitter nede, ikke oppe som på moderne seter. Ellers gikk alt som det skulle, fordi ingenting slo seg vrangt og vi hadde medvind.

På OSL parkerte vi ved siden av FGB og maskina fra Air Baltic, som skulle hhv til EVE og BGO. Hadde nesten vært mer gøy å prøve A220 fra Baltic :D

På TOS var det enda ikke mulig å sjekke inn på automat, måtte gjøre det i skranken (mini med = bagasje!).

Jeg sliter litt med å se hvordan Flyr skal skille seg ut, eller hvilken rolle de skal ha, der SAS er fullservicseselskapet og DY er lavprisselskapet. Som pax er det selvagt fint å kunne velge mellom tre selskaper, flere avganger og aksjonærsponset priskonkurranse, men ellers er det hipp som happ for meg om jeg flyr med Flyr eller DY. (Med mindre jeg trenger lounge er det strengt tatt hipp som happ hvilken av de tre). Bestillingsprosessen hos Flyr er ørlite enklere, med færre valg (som også betyr at man fx ikke kan legge til dykkerutstyr, skal til Bodø og Saltstraumen i oktober...?) men forskjellen er liten.

Over tid kan jeg ikke se at det er plass til alle tre, og spår at enten blir Flyr kjøpt opp eller samarbeider med en av de andre, eller så gir de opp.

Jeg nekter for at SAS er et fullservice selskap lenger all den tid et er klink umulig å få noe som helst god kundeservice. Flyr svarer pronto og ordner opp med en gang. Der kommer de enn så lenge til å skille seg ut med å faktisk tilby kundeservice.

Det er vel ingen som trenger lounge. Før vi flyttet østover var den såpass full at jeg satt meg og jobbet på c-gates istedenfor. Med færre jobbreiser (mest sannsynlig) og SAS sine hyppige kanselleringer får nok Flyr mye gratis fremover.

Flyr skal leie inn en maskin fra AirBaltic. Dette er det som står på Flyr sin hjemmeside:

Følgene ruter flys av vår samarbeidspartner AirBaltic i perioden 21. august til 26. august:

Hva skjer etter 26 august? Fortsetter airBaltic eller dukker deres neste maskin opp i siste liten?

Status
Not open for further replies.
Back