Nytt norsk flyselskap: Feel Air

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Som jeg nevnte i den andre traaden saa kan ikke dette sammenlignes!

Varför inte? Det är väl trots allt snarlik strategi vi kan vänta från dom båda om det skulle bli verklighet. Samma marknad, samma kundgrupp, samma för- och nackdelar med att inte vara ett nätverksbolag osv...

Skillnad skulle väl vara att Norwegian med sina ekonomiska förutsättningar har större uthållighet för att ge sig in i en grej som denna.

Hur som helst tror jag det blir lika svårt att lyckas oavsett vem av dom som kommer på banan.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

I tillegg har Norwegian et merkenavn, et etablert feedernettverk og ikke minst et AOC ... Enig med Dag - stooor forskjell.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Nja, det Kjos sa var at en eventuell IC satsning skulle startes som eget sellskap. Det betyr at han ikke risikerer DY's økonomi, i alle fall bare en begrenset del av kapitalen. Egentlig kan han bare spytte inn det Feel skulle hente i aksjemarkedet og han er i gang. Som storaksjonær vil han kunne påvirke besluttninger i Feel, og sikkert få til et sammarbeide med Norwegian.

Tror faktisk det kunne være veldig bra for Feel, og veldig lettvinnt for han å gå inn som aksjonær der. Feel har gjort godt forarbeide, og er et godt stykke på vei til første take off, men de mangler feed (med gjennomgående billett), og noen kontanter. I min mening perfekte sammarbeidspartnere.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

DY har vel en eier som driver IC så det er mulig at de holder igjen ?
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Nja, det Kjos sa var at en eventuell IC satsning skulle startes som eget sellskap. Det betyr at han ikke risikerer DY's økonomi, i alle fall bare en begrenset del av kapitalen.

Joda, men eventuelle leasing selskaper og andre kreditorer vil fremdeles kreve at Norwegian må stå som garantist, så helt risikofyllt er det ikke
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Joda, men eventuelle leasing selskaper og andre kreditorer vil fremdeles kreve at Norwegian må stå som garantist, så helt risikofyllt er det ikke

Det kan jeg ikke se, så lenge man oppretter et uavhengig sellskap, med egen aksjekapital som er tilstrekkelig så skal man ikke trenge noen annsvarlig garantist utover det. Dog vil det jo kreve en brukbart stor aksjekapital, Feel sa de trengte 250.000.000 for å operere 2 maskiner, så da må vel en eventuell satsning med 4+ maskiner kreve en del mer, men kanskje ikke det dobbelte.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Det kan jeg ikke se, så lenge man oppretter et uavhengig sellskap, med egen aksjekapital som er tilstrekkelig så skal man ikke trenge noen annsvarlig garantist utover det. Dog vil det jo kreve en brukbart stor aksjekapital, Feel sa de trengte 250.000.000 for å operere 2 maskiner, så da må vel en eventuell satsning med 4+ maskiner kreve en del mer, men kanskje ikke det dobbelte.

Jo, men igjen, det krever at Norwegian da går inn med nok aksjekapital i det eventuelt nye selskapet. Og disse pengene kan de fort risikere å tape. Det er ikke slik at selskaper bare kan opprette diverse datterselskaper også isolere risikoen i disse......riktignok forsøkte Enron seg på noe slikt, men man vet jo hvordan det gikk
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Heisann jikswoboB!

Varför inte? Det är väl trots allt snarlik strategi vi kan vänta från dom båda om det skulle bli verklighet. Samma marknad, samma kundgrupp, samma för- och nackdelar med att inte vara ett nätverksbolag osv...

Skillnad skulle väl vara att Norwegian med sina ekonomiska förutsättningar har större uthållighet för att ge sig in i en grej som denna.

Hur som helst tror jag det blir lika svårt att lyckas oavsett vem av dom som kommer på banan.

Forskjellen som jeg refererer til har ingenting med det du nevner ovenfor, men er saa enkelt som aa starte fra bar bakke eller allerede etablert. Feilen jeg har sett med mange oppstartselskap opp over de aarene jeg har jobbet i denne bransjen er akkrat dette at man ikke tar hensyn til de andre "smaa" tingene som skal til, bortsett fra kun et passasjer grunnlag, for aa drive et flyselskap. Man skulle jo tro at karer som hadde erfaring fra et flyselskap, og da snaker jeg ikke kun om erfaring som dreier seg aa fly et fly fra A til B, burde faatt dette med seg... men ofte er det ikke slik. Outsouricing skal da vaere fasitsvaret paa allt det andre man ikke har tenkt paa... :rolleyes:

...vi faar se...

Dag
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Så noen veldig løse rykter om at man skal ha snust på to maskiner som var bestilt av Marsans og som skulle vært levert til Air Comet og som nå står lagret i fulle Air Comet farger
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Dog vil det jo kreve en brukbart stor aksjekapital, Feel sa de trengte 250.000.000 for å operere 2 maskiner, så da må vel en eventuell satsning med 4+ maskiner kreve en del mer, men kanskje ikke det dobbelte.

Jeg forsto det slik at selskapet er kapitalisert med 250 mill, det betyr at pengene allerede er på plass, enten som aksjekapital, samt overkursfond og/eller ansvarlig lån.

Etter mine notater går det med et sted mellom 50 og 80 mill for rén oppstart av et flyselskap, litt avhengig av omfang og type rutestruktur.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Mulig dette er kjent på nettet her før, men...anyway...:

Selskapet opplyser at de allerede har tegnet leasingavtale på to A330-200, og at man på sikt håper på å øke med en eller to til.

Man ser for seg priser ned til kr 1450 til New York og 2900 til Bankok (Regner med at det er t/r man snakker om).

De har regnet på det, og med en konfig på 307 seter, trenger de kun en kabinfaktor på 62,5 %, for break even. Har de 75 %, regner de med et overskudd på 48 millioner allerede i 2011.

For meg virker dette helt urealistisk. Hvordan kan de tjene penger på dette???

Tally-Ho
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Hører rykter om at de sliter med å skaffe pengene.

Ikke utenkelig at Kjos sine utspill om IC trafikk kan være ren taktikk for å finte ut finansieringen av dette prosjektet.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

We are building a RyanAir type cost religion, combined with AirAsiaX operation & business model, wrapped up in a Virgin-style employment & branding philosophy, says FEEL Air CEO Mr. Kai Holmberg.

Hau hau ...... :lol:
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Jeg tror redningen for Feel air er at Norwegian eier selskapet, evt. et tett sammarbeid. Norwegian kommer aldri til å starte langruter, da de ikke ønsker å rocke ved suksess modellen med enhetsflåte og Europeisk bussdrift. Etter å ha studert bilder av Norwegian fly som langdistansefly synes jeg ikke de passer heller. Derfor en perfekt mach, Norwegian som eier, og Feel er som langdistanse navn, logo, og avdeling.
Håper virkelig disse finner hverandre,
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Feel Air tror jeg ikke er ikke liv laga. Hvorfor kommer de nå etter at Thai har startet? De fleste med stor interesse for luftfart (og Feel Air er vel bemannet med et par av dem) viste at markedet til Asia var klart til å melkes for flere år siden. Timer man dårlig mister man konkurranse fortrinnet. Ved planlagt oppstart i april 2010, årstiden da Thai vanligvis kjører kampanje med store rabatter for barn, vil Feel merke noen smertefulle måneder. Business folket som til nå har brukt Thai skifter ikke over natta selv om de sparer noen lapper. De ønsker service og gode valgmuligheter videre rundt i Asia fra BKK. Om Feel air får tak i penger til to fly vil disse den første sommeren renne ut av kassen.

Norwegian vil heller starte et eget juridisk selskap enn å 'kjøpe' seg inn i noen underfinansierte luftslott bemannet med andre ledere enn Kjos selv. Norwegian har vist at de duger, og har god kapasitet til å analysere behovet for langruter og nødvendig kostnadsstruktur for lønnsom drift. Godt rykte nå etter fine resultater vil lettere muliggjøre emisjon i et nytt juridisk selskap. Går denne satsningen dårlig vil Norwegian original leve videre. Ingen grunn til å dele med Feel Air om de vurdere ic som lønnsomt.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

DY kan godt komme til å sette evt langdistanse til et eget selskap av formelle årsaker, beskytte sine assets ved konkurs etc, men jeg vil bli overrasket om DY vanner ut merkenavnet sitt ved å bruke et annet navn.
 
Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air

Stille rundt dette prosjektet om dagen. noen som vet mer?

Fant et nytt bilde som jeg likte.
 

Attachments

  • 25-058Bokspnerenkel.jpg
    25-058Bokspnerenkel.jpg
    35.8 KB · Views: 835
Back
Top