Nytt anbud ute for FOT-rutene

Men da kan de ikke sette inn en ATR hvis en DHC-8 får snag på f.eks en rute til SSJ eller MJF.

Tipper ATR funker fint på ENST, men ikke på ENMS. Men det TCAS sier er at det går greit om de brukes om hverandre.. dvs. på plasser der begge kan brukes. Feks. ENFL-ENBN-ENST

@SDN så er vel ikke valgene så mange -100 , -200 , eller bussen

Du glemmer det viktigste: PA28 :) Den jeg flyr dit med (når flyplassen ikke er stengt og jeg må bruke ENOV..)

Last edited:
@SDN så er vel ikke valgene så mange -100 , -200 , eller bussen

200 går nok dårlig på SDN. I praksis er det kun 100-serie som kan brukes på kortbanene pr. nå. 200 må moddes og godkjennes såpass at det blir i hvertfall ikke billig, langt i fra.

200 går nok dårlig på SDN. I praksis er det kun 100-serie som kan brukes på kortbanene pr. nå. 200 må moddes og godkjennes såpass at det blir i hvertfall ikke billig, langt i fra.

Hvordan skal WIF bruke sine 200? Jeg har forstått det slik at det er på landing det blir begrensninger?

Jeg vil tro at DAT satser på ruteområdene i Sør-Norge.

DAT har i hvert fall vist interesse for flere av rutene nord for TRD i anbudet, men om dem faktisk har lagt inn noe tilbud på dem vites ikke. Svaret kommer vel rett før jul :)

"Det ble ikke satt noen krav til lønns- og arbeidsvilkår da de regionale flyrutene i Norge ble lagt ut på anbud. Flyverne krever en ny anbudsrunde."

Så dette kom opp for noen dager siden - betyr det at noen har hørt hva som blir resultatet, eller er det en krampetrekning på tampen i tilfelle man må forsøke å få til en "omkamp"

Så dette kom opp for noen dager siden - betyr det at noen har hørt hva som blir resultatet, eller er det en krampetrekning på tampen i tilfelle man må forsøke å få til en "omkamp"

Har en mistanke om at de er kjent med utfallet. Det har vært gitt informasjon til enkelte aktører på et tidligere tidspunkt ved tidligere anbud.

Forøvrig kommer de nok ingen vei her, da det ikke er noe overordnet tariffavtale innen luftfart i Norge. ILO-konvensjonen setter dette som krav.

Last edited:
Man har vel hatt mer enn god nok tid til å protestere på dette, så det høres litt ut som en krampetrekning.

Noen som vet hvor (internetadresse) fordelingen av anbudet legges ut på? Har høre rykter om at det forventes idag.

Blir spennende å se, særdeles tragisk om endel av disse useriøse selskapene får fotfeste her i landet. Har de først fått foten innenfor så er jeg stygt redd for at villkår og jobbsikkerthet går fort ut av døra.
Rødnesene er jo allerede godt igang......

Forøvrig kommer de nok ingen vei her, da det ikke er noe overordnet tariffavtale innen luftfart i Norge. ILO-konvensjonen setter dette som krav.

Konvensjonen har også et punkt 2 b om lønnsvilkår tilsvarende det som er normalt i bransjen ("the general level observed in the trade or industry in which the contractor is engaged by employers whose general circumstances are similar") i tillegg til tariffavtale. Hvordan dette forholder seg til den norske forskrifta, som kun nevner landsomfattende tariffavtale, må nesten en jurist svare på.

Sånn generelt, så har fagforeningene i flybransjen et dårlig utgangspunkt i slike saker, så lenge de har avtaler som kun gjelder per bedrift.

Man har vel hatt mer enn god nok tid til å protestere på dette, så det høres litt ut som en krampetrekning.

Det er kanskje fordi man nå vet hva som kommer, og at man da ønsker å protestere på forhånd.
Det blir vel DAT med Dash-8 ;)

Dash8-100 og 200 er like store fly. Widerøe sine dash8-103 som dem heter har oppjusterte motorer for å ha tilstrekkelig med kraftreserver for å takle de korte banene som dem flyr på. 200 serien er en modifisert 100, og heter vel egentlig Q200. Så det vil vel neppe bli så store kostnader for DAT å justere disse slik at dem kan brukes på korte baner. Men Stokka (Sandnessjøen) har jo nå 1199 meter bane, BNN har også relatift lang bane til og være en kortbaneflyplass. 1199 meter holder for ATR etter hva jeg vet.

ENST har ikke 1199, men det har ENBN. ENST har en LDA på 881 og en TORA på ca 930 meter, resten av tallene finnes her: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENST/enst.html

200 kan ikke brukes på kortbane på en enkel/billig måte da de ikke er modifisert/sertifisert på samme måte som -103. Et stikkord her er bl.a. ground spoilers, så det går ikke bare på motorkraft.

Back