Nytt anbud for Luftambulansen

Nei, jeg tenkte på anbudene som Norsk Luftambulanse vant.

Der ligger det vel også an til en rettssak om virksomhetsoverdragelse slik jeg har skjønt ettersom de ansatte i Lufttransport har måttet søke på jobb i NLA hvor de mister en god del lønn og pensjon i tillegg til at de ikke lenger får jobbe på de samme basene som de har i dag.
 
Kuvøsen klar til bruk! Til tross for at kuvøse ikke var en del av bestillingen fra Luftambulansetjenesten HF, har Babcock i dag for egen regning sendt folk til Tromsø for å få gjennomført samfunksjonstest, slik at kuvøsen nå er godkjent for bruk i Norge.
Flyet som er satt inn i ekstra beredskap er av typen Beech 250, samme type som vil overta ambulanseflytjenesten fra juli neste år, og kan ta både en kuvøsepasient og en bårepasient samtidig. Det er ikke mulig med dagens ambulansefly.
Kilde: BSAA Norway / https://www.facebook.com/BSAANO/

28616567_553479941701383_3746125843516856709_o.jpg
https://www.facebook.com/BSAANO/pho...2362178479826/553479941701383/?type=3&theater
 
I bunn og grunn er vel ikke dette Babcock sin "feil".

De har levert anbud på en jobb som de da gikk seirende ut av. Har vel heller ikke sett noen som sier eller tror de vil gjøre en dårligere jobb enn det som gjøres i dag.

Så er vel (igjen) en kamp om kroner og øre for de som jobber i firmaet som tapte anbudet, og er vel det firmaet som pr i dag ikke leverer den jobben de vant på det forrige anbudet.

Og nei, jeg tar ikke stilling her til om anbud er rett/feil, om ansatte skal følge med hos ny anbudsvinner etc. Prøver bare konstatere fakta.)

Kim
 
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor Arbeiderpartiet vil annulere denne kontrakten.
Jeg jobbet i forrige selskap som mistet ambulansekontrakten til Lufttransport, Air Express , og måtte dermed finne ny arbeidsgiver. Den gang satt Arbeiderpartiet i regjering.
De lager støy for støyens skyld, og undervurderer velgerne igjen.
 
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor Arbeiderpartiet vil annulere denne kontrakten.
Jeg jobbet i forrige selskap som mistet ambulansekontrakten til Lufttransport, Air Express , og måtte dermed finne ny arbeidsgiver. Den gang satt Arbeiderpartiet i regjering.
De lager støy for støyens skyld, og undervurderer velgerne igjen.

Arbeiderpartiet lager vel ikke støy for støyens skyld? Hvor har du dette fra? Dessuten er det ikke bare Arbeiderpartiet som reagerer.
Det alle reagerer på, er at en operatør som tilbyr lavere kvalitet enn dagens operatør tilbyr, får kontrakten. I tillegg reagerer de på at nåværende operatørs mannskap ikke blir virksomhetsoverdratt, noe som har før ført til at piloter og annet mannskap er redd for å miste både jobb og pensjonsrettigheter i tillegg til å måtte gå ned i lønn!
 
Last edited by a moderator:
Det alle reagerer på, er at en operatør som tilbyr lavere kvalitet enn dagens operatør tilbyr, får kontrakten.

Gjør de i praksis og reelt sett det? Hvis så, hvor mye dårligere blir det?

Ellers er det jo litt interessant at man faktisk vurderte droppe anbudet på et tidlig stadie da det ble for dyrt, og man derfor vurderte senke kvalitetskravene

https://www.dn.no/nyheter/2018/05/15/1936/Helse/vurderte-a-droppe-anbud

Anbudsdokumenter viser at Luftambulansetjenesten vurderte å senke kvaliteten for å få prisen lavere. I desember 2016 ble det lyst ut nytt anbud på luftambulanse, et anbud som ble anslått å koste 2,2 milliarder kroner. I februar 2017 sendte selskapene Lufttransport og Babcock inn hvert sitt pristilbud på vel 2,9 milliarder kroner. Prisen var så høy at styret i Luftambulansetjenesten vurderte både å senke krav til kvalitet og avbryte anbudsprosessen.
 
Gjør de i praksis og reelt sett det? Hvis så, hvor mye dårligere blir det?

Ellers er det jo litt interessant at man faktisk vurderte droppe anbudet på et tidlig stadie da det ble for dyrt, og man derfor vurderte senke kvalitetskravene

https://www.dn.no/nyheter/2018/05/15/1936/Helse/vurderte-a-droppe-anbud

Ja, evalueringen av tilbudene viser at Babcock tilbyr en lavere kvalitet. Utregningen er vist i et tidligere innlegg i denne tråden.

At man "vurderte å senke kvalitetskravene" betyr ikke noe som helst. Så lenge det ikke ble gjort, må de innleverte tilbudene evalueres på det som står i anbudspapirene og de kriteriene som gjelder.
At anbudskonkurransen ikke krevde at de ansatte skulle bli virksomhetsoverdratt, har ført til det spetakkelet vi nå er vitne til.

PS.
Jeg har selv jobbet med innkjøp i det offentlige i flere år og hat noen hundre anbudskonkurranser og har derfor god kjennskap til både Lov om off. anskaffelser og Forskrift om off. anskaffelser. I tillegg ble jeg virksomhetsoverdratt i forbindelse med en sammenslåing. Hadde mine kolleger og jeg dengang opplevd det som nå skjer med de ansatte i Norsk Lufttransport, hadde vi også reagert på nøyaktig samme måte som de ansatte i Norsk Lufttransport nå gjør!
 
Det alle reagerer på, er at en operatør som tilbyr lavere kvalitet enn dagens operatør tilbyr, får kontrakten!

Hvorfor i alle dager skal man reagere på dette? I følge prosjektet så mer enn oppveier prisforskjellen på ca 11% kvalitetsforskjellen. Kvalitet er rangert vesentlig høyere enn pris i beslutningsgrunnlaget.
Noe av det Babcock scorer lavere på er antall reservefly ( kanskje ikke så rart at det blir færre fly, siden de skal bruke nye fly mens LT skulle bruke gamle. Da kan man forvente en høyere tilgjengelighet på hvert enkelt fly) og antall piloter. Med LT sin turnus er det ikke så rart det er et besparingspotensial der heller, men andre steder er det kommunisert at samme turnus skal opprettholdes.

Hva innebærer valg av anbud i praksis? Prosjektet ser at de sparer ca 47 millioner pr år, noe som da brukes til å gi et best mulig helsetilbud til flest mulig. Slike saker er alltid en avveining, hvordan fordele hver eneste million på en best mulig måte. Hvis LT hadde blitt valgt hadde i prinsippet det ført til et dårligere helsetilbud til flere enn når Babcock ble valgt.
 
Man bør reagere på det fordi det er kvaliteten (og ikke prisen) som bør være avgjørende. Og ja, jeg vet at kvaliteten er vektet høyere enn prisen, men her er det allikevel prisen som er avgjørende.
 
Arbeiderpartiet lager vel ikke støy for støyens skyld? Hvor har du dette fra? Dessuten er det ikke bare Arbeiderpartiet som reagerer.
Det alle reagerer på, er at en operatør som tilbyr lavere kvalitet enn dagens operatør tilbyr, får kontrakten. I tillegg reagerer de på at nåværende operatørs mannskap ikke blir virksomhetsoverdratt, noe som har før ført til at piloter og annet mannskap er redd for å miste både jobb og pensjonsrettigheter i tillegg til å måtte gå ned i lønn!

Arbeiderpartiet har hatt som strategi å sverte regjeringen i lang tid nå. Bare søk Helga Pedersen + sverte regjeringen på Google, så finner du svaret.
Selv etter valget har de fortsatt denne strategien, merkelig nok.

Når det gjelder kvalitet, så er spørsmålet om Babcock tilfredstiller de spesifike krav i anbudsinnbydelsen. Om kravene ikke har vært gode nok, burde jo dette ha vært tatt opp tidligere.

Nå må Babcock vise i praksis at de oppfyller kontrakten.
Selv har jeg noen vintre med luftambulanse i Nord-Norge, bl.a. med Citation II på kortbaner. Nå skal piloter være forsiktige å hevde for mye ang. kompetanse i dette forumet. Men jeg vil anbefale Babcock å tenke seg godt om hvordan de håndterer denne situasjonen. Operasjonens egenart tilsier etter min mening å beholde så mye kompetanse som mulig. Både på luft og på bakke.
Så har også Lufttransport et ansvar. Det er selfølgelig vanskelig å miste denne operasjonen, men sånn er systemet i dag.
 
Man bør reagere på det fordi det er kvaliteten (og ikke prisen) som bør være avgjørende. Og ja, jeg vet at kvaliteten er vektet høyere enn prisen, men her er det allikevel prisen som er avgjørende.



Ja, men igjen. Hva vil 11% lavere score på kvalitet i praksis bety? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg.

Og det er heller ikke slik at noe lavere kvalitet automatisk betyr dårlig kvalitet. Noen ganger er godt nok, faktisk godt nok
 
En offentlig anskaffelse hvor man ikke hensyntar prisen er per definisjon ulovlig, jf. formålsparagrafen i 2016-loven. Det vil alltid være en avveining av pris versus kvalitet, men å vekte pris så vidt lavt at det er uten betydning hva det offentlige betaler, det er i strid med loven. Så det er ingenting unormalt med vektingen i dette anbudet. Man kan selvfølgelig diskutere den nærmere vektingen mer detaljert, men hovedprinsippet her ligger klart.

Som sikkert mange har sett debattert, så har det vært diskusjoner om pris på flere spesialmedisiner.

Fra et rent humanistisk og filosofisk ståsted så kan man forfekte synet om at ethvert menneskeliv er uendelig verdt og at pris aldri skal være avgjørende (i betydning; begrense utgifter). Fra et økonomi- og juridisk perspektiv er det imidlertid klart at Staten, forsikringsselskaper, regnskapsavdelinger og domstoler faktisk setter en økonomisk verdi på et menneskeliv. Vi må begrense utgiftene selv om det innebærer at noen dør i prosessen, selv hvor iskaldt og kynisk det utgangspunktet høres ut. Det å gjennomføre anskaffelseskonkurranser innenfor helse- og omsorgssektoren er bare en forlengelse av dette utgangspunktet, og dette er beregninger Staten allerede foretar i stort monn. Også i andre sammenhenger (trafikksikkerhet eksempelvis). Jeg klarer ikke å se at Luftambulansen stiller seg noe annerledes. I tillegg har vi altså en EØS-rettslig forpliktelse for å sørge for gjennomføringen av anskaffelsesregelverket, ref. ovenfor.

Slik jeg ser det, er det som er verdt å diskutere i denne saken om hvorvidt oppdragsgiver skulle lagt føringer for ny leverandør hva gjelder personalet på flyene (virksomhetsoverdragelse eller annen regulering). Det er argumenter for og det er argumenter mot.
 
Ja, men igjen. Hva vil 11% lavere score på kvalitet i praksis bety? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg.

Og det er heller ikke slik at noe lavere kvalitet automatisk betyr dårlig kvalitet. Noen ganger er godt nok, faktisk godt nok

Nettopp. Og i offentlige anbudskonkurranser må man skille mellom kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier.

Det stilles kvalifikasjonskrav som tilbyderen må oppfylle for å bli vurdert i konkurransen. Hvis kvalifikasjonskravene er oppfylt er man per definisjon kvalifisert og god nok til å gjøre jobben.

Tildelingskriteriene benyttes for å bestemme hvem av de kvalifiserte tilbyderne som skal få jobben. I denne konkurransen er det på forhånd satt en gitt vekting mellom pris og kvalitet.

I dette tilfellet er kvaliteten til Babcock god nok etter forhåndsdefinerte kriterier, og summen av pris og kvalitet gir det økonomisk mest fordelaktige tilbudet.
 
Man bør reagere på det fordi det er kvaliteten (og ikke prisen) som bør være avgjørende. Og ja, jeg vet at kvaliteten er vektet høyere enn prisen, men her er det allikevel prisen som er avgjørende.

Men hva tenker du at alternativet er?

Selvfølgelig kan man tenke seg en slags konkurranse uten prisbegrensninger: "Hvor bra luftambulansetjeneste kan dere levere, uten å ta hensyn til hva det koster?" Jeg tror alle leverandørene da kunne tilbudt en bedre tjeneste enn det som ble valgt, men prisen ville sannsynligvis også blitt uakseptabel.
 
Vorland uttalte til Nordlys lørdag at han snakket med Telle om rammene for luftambulansetjenesten, og at han ville vært mer varsom med hva han sa til Telle om han hadde visst om hennes forbindelse med Babcock.
En måned etter at selskapene leverte sine siste tilbud, vedtok styret i Helse Nord 23. mai 2017 å øke rammen til 2,6 milliarder kroner, det samme som Babcock har tilbudt.
Siden styret i Helse Nord i mai 2017 satte rammen til 2,6 milliarder kroner, sa de dermed nei til tilbudet fra Lufttransport på 2,9 milliarder kroner.

Luftambulansetjenesten fikk også gjort en juridisk vurdering av hvor lave krav til kvalitet man kunne godta fra selskapene uten å bryte kriteriene i anbudet. Advokatfirmaet Wikborg Rein skrev et notat om «det juridiske handlingsrommet» i anbudsprosessen. Notatet er fortsatt unntatt offentlighet.
https://www.dn.no/nyheter/2018/05/15/1936/Helse/vurderte-a-droppe-anbud
 
Noe av det Babcock scorer lavere på er antall reservefly ( kanskje ikke så rart at det blir færre fly, siden de skal bruke nye fly mens LT skulle bruke gamle. Da kan man forvente en høyere tilgjengelighet på hvert enkelt fly) og antall piloter. Med LT sin turnus er det ikke så rart det er et besparingspotensial der heller, men andre steder er det kommunisert at samme turnus skal opprettholdes.

"Gamle fly"? Jeg har ikke vært i luftfarts-nerdeverden fryktelig lenge, og jeg erinner meg tilbake til 2010 når Lufttransport hadde en haug (iallefall 3, om ikke 4) med nye gule fly stående bortetter Tromsø Lufthavn. Definerer du et maksimalt 8 år gammelt fly som "gammelt"?

Hva forsøker du å kommunisere med at "det er ikke rart det er et besparingspotensial med LT sin turnus"? At LT har en luksuriøs turnus som ingen bedrifter kan gå god for? Er det slik å forstå at alt, inklusive Luftambulanse, skal presses så tørt at også i ambulansetjenesten skal inn i Ryanairsk land med ansatte som presses til maksgrensen "fordi det er lov og fordi andre gjør det, altså er det mulig, altså må det gjøres"? Jeg forstår ikke helt denne mentaliteten, og spør nå åpent.

Jeg har prinsippielt ingen ting i mot Babcock om de: følger samme basestruktur som Lufttransport, har en sentral, erfaren og rikholdig vedlikeholdsbase i nord-norge, opprettholder kontaktnettet til LT på kortbanenettet slik at raskt vedlikehold og rask problemløsning redder liv og ikke setter liv på pause. Om de registrerer flyene i Norge og gir fornuftige arbeidstider UTEN press om å ikke sykemelde seg ved behov (vet ikke hva som skjedde med den der årsbonusen for de som ikke var sykemeldt en eneste dag...), og uten press om å jobbe til det absolutte maksima. Dette er alt Lufttransport var, så hvorfor man går vekk fra de når man hadde noe så bra og så samfunnsnyttig forstår jeg ikke. Penger spart er det ikke verdt, for meg.
 
"Gamle fly"? Jeg har ikke vært i luftfarts-nerdeverden fryktelig lenge, og jeg erinner meg tilbake til 2010 når Lufttransport hadde en haug (iallefall 3, om ikke 4) med nye gule fly stående bortetter Tromsø Lufthavn. Definerer du et maksimalt 8 år gammelt fly som "gammelt"?

Hva forsøker du å kommunisere med at "det er ikke rart det er et besparingspotensial med LT sin turnus"? At LT har en luksuriøs turnus som ingen bedrifter kan gå god for? Er det slik å forstå at alt, inklusive Luftambulanse, skal presses så tørt at også i ambulansetjenesten skal inn i Ryanairsk land med ansatte som presses til maksgrensen "fordi det er lov og fordi andre gjør det, altså er det mulig, altså må det gjøres"? Jeg forstår ikke helt denne mentaliteten, og spør nå åpent.

Jeg har prinsippielt ingen ting i mot Babcock om de: følger samme basestruktur som Lufttransport, har en sentral, erfaren og rikholdig vedlikeholdsbase i nord-norge, opprettholder kontaktnettet til LT på kortbanenettet slik at raskt vedlikehold og rask problemløsning redder liv og ikke setter liv på pause. Om de registrerer flyene i Norge og gir fornuftige arbeidstider UTEN press om å ikke sykemelde seg ved behov (vet ikke hva som skjedde med den der årsbonusen for de som ikke var sykemeldt en eneste dag...), og uten press om å jobbe til det absolutte maksima. Dette er alt Lufttransport var, så hvorfor man går vekk fra de når man hadde noe så bra og så samfunnsnyttig forstår jeg ikke. Penger spart er det ikke verdt, for meg.

«Gammelt» som i «ikke nytt»

Det er ikke verdt det for deg, men da er du klar over at pengene må tas fra et sted? Feks sykehuset nærmest deg? Si opp 20 leger? Kanskje på tide å se litt på at budsjettet skal gå i balanse, og ikke bare se på hvem man kjenner som jobber hvor.

Det nye tilbudet blir mye bedre enn dagens tilbud, og så lenge det oppfyller anbudskriteriene er det en skandale om man da ikke tar det som totalt er best på kombinasjonen av pris/kvalitet.

LT jobber allerede max. Et nytt selskap må dele like mange vakter på flere perioder.

Det står i tildelingsdokumentene at Babcock tilbyr færre piloter i turnus.
Toerflyet på OSL har vel Norges beste turnus. :lol:
 
Back
Top