Godt nytt Slangens år fra Vientiane

Re: Godt nytt Slangens år fra Vientiane

Leste en instagrampost om dette i gårkveld, barnesykehus står i fare for å bli lagt ned, stipendiater som har jobbet på prosjekter som for eksempel kreftmedisin har måttet legge arbeidet ned umiddelbart, sykepleiere som jo OFTE er fra utlandet har bestemt seg for å returnere til sine hjemland da det ikke er til å holde ut (det er jo det Trumpy har ønsket seg) etc. Sykehusene går i oppløsning, samtidig som det ikke en gang er lov å kommunisere om sykdommer og man har meldt seg ut av WHO. Hvor mange kommer til å dø av dette? Putin har virkelig gjort en god jobb i å ødelegge Amerika fra innsiden, hands down, han kan hybridkrig. Kanskje man skulle ta opp den russiske ordboka og friske opp på russisken fra videregående... :drunk:

Instagrampost? Trump har vært president i 9 dager og sykehus går i oppløsning? Tenker du noen gang over det du leser? Og du melder deg vel ikke ut av WHO med øyeblikkelig virkning, det tar måneder og år. Og hvorfor tror du det blir gjort?
En sykepleier i USA tjener ofte langt over 1M i lønn. Så etter 9 dager med en ny president så forlater de? …..

Forøvrig var fyren 62 og så frem til han kunne få Medicare fordi da ble alt mye billigere.... Forskjell mellom liv og lære . Disse menneskene tar gladelig i mot all hjelp fra staten selv om de hater staten.

Ikke sant ... Som en av klassekameratene til kona sa til meg på hennes 'class reunion' .. - Obamacare must be abolished, but don't touch my ACA!!
(Obamacare is synonymous with the Affordable Care Act. This healthcare law that passed in 2010 goes by a few different names.)

Mange bikker når de hører ordert 'Social' og tror umiddelbart at det dreier seg om sosialisme aka kommunisme. Og motstanderne gjør sitt beste for å bygge opp under det ...

God dag fra London. Her sitter jeg på en pub med en iskald øl. Var møter i Kensington i formiddag og nå har jeg ruslet i god sikk-sakk via Selfridges, SoHo og har pitstop i Fitzrovia. Resten av programmet i dag er bare middag med litt Tyske fagblader, så da er det muligens greit å vorse litt. Hjem i morgen og det blir best i verden!

Ha en ekstra best onsdag!

God dag fra London. Her sitter jeg på en pub med en iskald øl. Var møter i Kensington i formiddag og nå har jeg ruslet i god sikk-sakk via Selfridges, SoHo og har pitstop i Fitzrovia. Resten av programmet i dag er bare middag med litt Tyske fagblader, så da er det muligens greit å vorse litt. Hjem i morgen og det blir best i verden!

Ha en ekstra best onsdag!

Kos deg i hjembyen min.

Godt nyttår fra Crouch End. Hjemme med kattene mine og sitter og prøver å finne ut hvordan å reservere seter med Shenzhen Airlines (noen her med erfaring?). Bestilte billettene på GoToGate, har fått flyselskapets booking referanse og e-ticket nummer, men går ikke å finne bookingen på nettsidene deres. Og eneste supportnummeret er i Kina, og det gidder jeg ikke bruke penger på å ringe...

Ender nok opp i midtsete neste fredag :')

På en bar i Vegas nå kom jeg i prat med en ekte Maga fyr. Beste argumentet han hadde mot universal healthcare var at de gjorde det i Canada og da gikk mange flere til legen som gjorde det umulig å få time. Forøvrig var fyren 62 og så frem til han kunne få Medicare fordi da ble alt mye billigere.... Forskjell mellom liv og lære . Disse menneskene tar gladelig i mot all hjelp fra staten selv om de hater staten. Minner meg om en del av Norges rikeste. Hater staten men tar gladelig i mot penger fra staten om det butter i mot (corona)

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Her i USA er det i hovedsak 2 oppfatninger av Helse tilbudene:

De som har en normal bruk av helsetilbudet, dvs går til årlig lege undersøkelse pluss noen alders baserte undersøkelser (Colonoscopy for begge kjønn, Mammografi for Kvinner etc.) Dette fungerer i det store og hele veldig greit og koster veldig lite.

Den andre gruppen som har gått i gjennom større helse utfordringer, operasjoner etc. - Denne gruppen har fått et helt annet innsyn i utfordringene med helse tilbudet i dagens USA.

Selv hørte jeg inntil Juli / August 2024 i de som hadde normal bruk, hadde fastlege i en klinikk vi begge (min kone og jeg) hadde brukt siden 2000, vi har en god helseforsikring (Aetna) det er ikke den beste, vi hadde en annen inntil 2022 som var klart bedre. Ingen av dem er billige, mitt firma betaler min del, men vi betaler USD 350.00 i måneden for den lille italienerinnen.

For oss begynte vi å se endringer tidlig i 2024, klinikken “vår” ble kjøpt opp av et forsikrings selskap og det førte til at mange av legene sa opp sine stillinger.

Vi hører ofte her at Universial Healthcare, som i Canada og Norge fører til utrolig lange køer og vente tid, ny fast lege time for meg tok 8 måneder vente tid - første ledige time var i Desember og når jeg hadde et behov for endre timen (skulle ha reist til Palm Springs) var neste ledige time i November 2025 !

Den lille italienerinnen har en plagsom øresus og trenger et CT Scan for å utrede hva som er årsaken, 6 måneders vente tid !

Så det handler mye om hva mange tror er virkeligheten i det Amerikanske Helsevesenet og hva som vi som møter virkeligheten opplever. Så lenge en ikke bruker helsevesenet her - er det det beste ^_^

At vi må via forsikring er også utfordrende - jeg er ikke komfortabel med at ansatte i forsikrings selskapene skal ta medisinske avgjørelser eller overprøve legene. Et eksempel, den lille italienerinnen har en ufarlig klump i et av brystene, ikke nødvendig med operasjon, men den må følges opp noe hun harv gjort med Ultralyd de siste 15 årene. In 2024 var det slutt, forsikringselskapet ville ikke lenger dekk Ultralyd, kun mammografi, som ikke er godt nok til å finne ut hvorvidt dette utvikler seg til kreft (omtrent som Gaffe Tape på fly vinger :p

Det finnes utrolig bra, blant det beste i verden, sykehus her. Og det finnes elendige sykehus ofte i store Sykeshus Kjeder. Mitt nærmeste sykehus er til de grader elendig, med alvorlige brudd på selv basis ting som renhold ! Så vi har Helikopter Forsikring slik at vi uansett kommer over Puget Sound.

Når jeg fikk Kreft Diagnosen i Juli 2024 begynte jeg fort å forstå den andre delen av USA`s helsevesen, det tar egenopplevd erfaring for å kunne forstå !

Dagen jeg fikk diagnosen, trodde jeg at dette skal gå veldig greit, jeg har meget god forsikring, jeg meget god støtte fra kone, familie og jobb. Vel vel god støtte fra kone absolutt, familie absolutt, forsikring hmmmm der begynte utfordringene - jeg var klassifisert som haste operasjon (kirurgens avgjørelse) men forsikrings selskapet trengte mer enn de 10 dagene til min operasjon for en “pre-approval” av operasjonen, det tok oss 7 timer i telefon med Case Worker hos forsikrings selskapet å få godkjent i tide slik at jeg kunne opereres. De drøyde helt til klokken 17:30 på fredag før min planlagte operasjon Mandag morgen - det skaper unødvendig og farlig stress før et slikt stort inngrep.

Men de ville kun godta 3 dager på sykehus, ikke 5 dager som kirurgen, og han har erfaring med dette (og han hadde rett). Etter 3 dager hadde jeg ennå intravenøs og kunne ennå ikke spise fast føde.

Dette er allerede lang, for langt….

Skal love deg at Holmenkollbanen ikke var en tunellbane :D Tror til og med Holmenkollbanen selv kalte det "Holmenkolltrikk" https://digitaltmuseum.no/011014287366/holmenkolltrikk-perrong-mennesker-ski-sno

Det er nok innflyttere som oss som ofrte sier T-Bane, de ekete lokale sier konmsekvent trikken.

Majorstuen er jo et egennavn som alltid har väert med -en.(Med unntak av sosiolekter og dialekter)

…men logoen var HKB og ikke HKT;-)

Kos deg i hjembyen min.

Godt nyttår fra Crouch End. Hjemme med kattene mine og sitter og prøver å finne ut hvordan å reservere seter med Shenzhen Airlines (noen her med erfaring?). Bestilte billettene på GoToGate, har fått flyselskapets booking referanse og e-ticket nummer, men går ikke å finne bookingen på nettsidene deres. Og eneste supportnummeret er i Kina, og det gidder jeg ikke bruke penger på å ringe...

Ender nok opp i midtsete neste fredag :')
Vi er midt i noen flighter bestilt hos GoToGate og har egentlig ikke klart å bestille noe ekstra, på noen av de 5 flightene. Ikke innsjekket bagasje og ikke sete reservasjon, dvs vi klarte i går morges å få lagt til bagasje med AirAsia flightene i går. GoToGate har jeg funnet ut jeg ikke skal benytte mer. Forøvrig satte de kona på 6B og meg på 24A på første flighten i går, Vientiane til DMK selv om jeg hadde ledig sete ved siden av meg. På neste flight, DMK-Siem-Reap satt vi sammen på bakerste rad, der setene ikke kan reguleres. Virker som om AirAsia prøver å spre par utover, så de må reservere sete.

Back