Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg er imponert. I min bok er dette nettopp det å utøve lederskap og omsorg for sine ansatte, ikke bare å være sjef. Jeg tror generelt arbeidslivet ville blitt bedre for alle med flere slike ledere.


-eggs

Hvordan i all verden går det an å bli imponert av dette?
Her gis det helt klart føringer fra toppledelsen i LT om hvordan pilotene skal forholde seg.
For meg fremstår det som at LT skal presse gjennom et resultat som de selv ønsker, om det betyr at denne beredskapen de er fett betalt for å holde går bort så er det tydeligvis greit, hva med om denne arbeidsgiverledede aksjonen hadde endt med et dødsfall?! Kommandert til å være unfit to fly, den var ny for meg, at pilotene i LT gikk med på det er jo bare alene en skandale, sier litt om dømmekraft-kanskje de ikke er de best egnede til denne krevende jobben allikevel . Går jo bare ikke an, jeg er helt sjokka, målløs, får jo alt om inhabilitet og lavere lønninger til å bare bli bisetninger.

Håper virkelig noen blir straffet for å ha satt liv og helse fare!
Her må luftambulansetjenesten kreve en forklaring fra LT, eller politi-anmelde.
 
Last edited:
Om det medfører riktighet at Babcock trakk seg etter at fagforeningene aksepterte et avtaleforslag som var ført i pennen av Babcock, da vil jeg si Babcock blir svar skyldig.
http://flyger.no/?p=4891

Man kan selvsagt kritisere Babcock for det, men status i dag er jo at det er Lufttransport som ikke klarer levere på kontrakten de har i dag.....
 
Man kan selvsagt kritisere Babcock for det, men status i dag er jo at det er Lufttransport som ikke klarer levere på kontrakten de har i dag.....



Ja. Gjennom hele har de som ikke har levert fatt ros og dem som har gjort ingenting feil fatt skjeft.

Piloter i lufttransport har hadd det bra men dem jobber i en konkurranse utsatt bransjen og det er sant at hver 5. år kan de mis jobben. Samtidlig hvis dem hadde søkt i desember ifjør hadde dem allerede nå fatt jobb kontrakt i babcock fra July 2019. Babcock har fra starten vært tidlig at dem vær interessert i LT piloter. Jeg lurer hva som andre kravene fagforbundet prøver å press gjennom som ikke har blitt diskutert i den offentlige.

Ironisk nokk er de AP som introduserte denne konkurranse kravene i Norge i 1988 og er det dem som presser Høie nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Telle hadde egen økonomisk interesse i saken, og Babcock var ikke "i god tro". Derfor må kontrakten heves, og det vil ikke påføre helsevesenet eller staten kostnader med kontrakten.
 
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Jeg kjenner flere som jobber i LT, og da ikke bare disse berømte "forhatte" pengegriske pilotene, men de som er blitt 100% oversett i mye av diskusjonen: de som sitter i det røde bygget på Tromsø Lufthavn og planlegger, kontrollerer og holder orden på flåte og operasjoner. Dette er mennesker som jeg vet har jobbet ufattelig hardt for å få den jobben de ville ha, nemlig hos en av Nord-Norges mest respekterte arbeidsgivere. En samfunnsaktør som har en stjerne hos alle nordleninger. Det er folk som har kjøpt seg hus, som har familie, som har et helt liv i byen, som har spesialisert seg, som har kompetanse ingen andre har for å skape et fundament med best mulig løsning og dekning av luftambulansetjeneste i et krevende marked. Det er mennesker med følelser, tanker, familier. Skal man ikke ha et lite gram av empati for de som nå står på bar bakke? Hvis du er spesialisert på vedlikeholdsplanlegging på Beechen og du nå står uten jobb, må du flytte vekk fra Tromsø by for å finne tilsvarende jobb. "Sånn er livet", tja, men man må da kunne ha empati for disse menneskene allikevel? Og; forstå at man blir fortvilet. Forstå at man blir forbanna for at man mister jobben til en prosess som lukter både korrupt og "ikke helt riktig".
 
Bare et lite tankeeksperiment;
Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?
Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.
 
Bare et lite tankeeksperiment;

Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?

Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.



Som med det meste som blir statlig gjort i de feste land. Dobbelt så mye som nå


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare et lite tankeeksperiment;

Hvor mye ville luftambulansetjenesten med fly kostet AS Norge hvis man gjorde den statlig?

Lagt den under Justis- eller Helsedepartementet, kjøpt eller leaset fly og hatt fast ansatte i staten ala 330 skvadronen.



På sikt ville tjenesten trolig bli dårligere. Helsesektoren er gode på å spare seg til fant.
 
Statlig eierskap er ofte tuftet på gode forsetter men er lite kostnadseffektivt. In a perfect world ...
 
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?


Et lekket dokument viser at Lufttransport forutså at pilotene ville bli «unfit for flight» allerede to uker før forhandlingene brøt sammen, ifølge arbeidsrettsekspert.

https://www.nrk.no/nordland/mener-l...ynlighet_-bekrefter-ulovlig-aksjon-1.14043360
 
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Om du leser litt grundigere, så ser du at det er bedriften Lufttransport som har gitt instruks om at flyene skulle stå på bakken med mindre aktuell kaptein meldte seg og sitt manskap "fit for flight". Altså ingen koordinert aksjon fra pilotene sin side.
 
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?

https://www.nrk.no/nordland/mener-l...ynlighet_-bekrefter-ulovlig-aksjon-1.14043360

Jeg synes du har en utrolig kynisk og kald holdning til det. Men det er bare meg :)

Personlig leser jeg det som at Lufttransport forutså hvordan mennesker reagerer til en så ubehagelig situasjon som at deres jobb og deres liv står foran en stor forandring, og at de derfor forutså at pilotene kom til å melde seg unfit. Man trenger ikke være psykolog for å forstå at man ikke er helt tilstede i hodet når man står foran en sort lavine og ikke har helt gangsyn på hvordan man skal komme seg over til andre siden. Når jeg har en ræva dag så er jeg relativt fjern og vet ofte ikke hvordan jeg helt kom meg fra a til b med bilen fra hus til jobb. Det er heldigvis ikke fryktelig farlig. Det er verre når en pilot eller andre med så mye ansvar får slike utavkroppen-opplevelser. Da må de melde seg unfit.

Mine nærmeste er enkelt-personer i det større bildet som er; en forutsigbar, driftssikker, forutsigbar og traust luftambulanse-tilbyder for et nord-norge med ustabile forhold både hva gjelder vær og tilgjengelige resurrser ved lufthavnene. For meg er det viktigste at nord-norge under ett, får et tilbud under ett - som er til å stole på og som er hva det sier det skal være. Et bytte fra L til B er det i prinsippet ikke noe galt med (selv om vi i nord er skeptiske til endringer som virker poengløse all den tid vi har et så godt, velfungerende tilbud som skaper lokale arbeidsplasser og ytterligere sysselsetting i nord...) - men måten det har skjedd på gjør at folk ytterligere retter en høy røst og skeptiske øyne mot det som skjer. Jeg har empati og forståelse for at Lufttransports arbeidere i en vanskelig tid, ytterligere føler ubehag og vanskeligheter med fokus, når ting har ballet på seg som de har. Det er relativt tydelig fra denne tråden at andre bare ser nuller og kommaer, ønsker med mitt bidrag å dele en mer mennesklig side av saken.
 
Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?

Tenk om det var en av dine nærmeste som døde fordi Lufttransport ikke tok et slikt ansvar og planla for worst case scenario, slik de skal gjøre i følge regelverket?

Rolf Liland har lagt ut et meget bra innlegg på "Folkeaksjon for å beholde dagens luftambulanseflytilbud" på Facebook om nettopp disse beskyldningene. Jeg tror noen av dere som beskylder pilotene i Lufttransport for å drive lønnskamp burde lese det for å få en forståelse av regelverk og sikkerhetsarbeid i luftfarten for den forståelsen har dere åpenbart ikke!
 
Ja kjempe lett å gi sympati til folk som bevist melder seg unfit for flight, i en systematisk aksjon.

Tenk om det var en av dine nærmeste som døde pga Lufttransport sine piloter aksjonerte for sine egne lønninger?









https://www.nrk.no/nordland/mener-l...ynlighet_-bekrefter-ulovlig-aksjon-1.14043360



Her mangler du grunnleggende saksinformasjon og flysikkerhetsarbeidsforståelse. At dette var en avgjørelse tatt av selskapet/flygesjef er allerede kommentert av andre.
I likhet med andre vil jeg også sitere Rolf Liland (hele innlegget kan leses i gruppa Folkeaksjonen samt nordnorskdebatt):

«Det advokaten ser ut til å tro er en aksjon, er flysikkerhetsarbeid i praksis, og i verdensklasse.»
 
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Jeg kjenner flere som jobber i LT, og da ikke bare disse berømte "forhatte" pengegriske pilotene, men de som er blitt 100% oversett i mye av diskusjonen: de som sitter i det røde bygget på Tromsø Lufthavn og planlegger, kontrollerer og holder orden på flåte og operasjoner. Dette er mennesker som jeg vet har jobbet ufattelig hardt for å få den jobben de ville ha, nemlig hos en av Nord-Norges mest respekterte arbeidsgivere. En samfunnsaktør som har en stjerne hos alle nordleninger. Det er folk som har kjøpt seg hus, som har familie, som har et helt liv i byen, som har spesialisert seg, som har kompetanse ingen andre har for å skape et fundament med best mulig løsning og dekning av luftambulansetjeneste i et krevende marked. Det er mennesker med følelser, tanker, familier. Skal man ikke ha et lite gram av empati for de som nå står på bar bakke? Hvis du er spesialisert på vedlikeholdsplanlegging på Beechen og du nå står uten jobb, må du flytte vekk fra Tromsø by for å finne tilsvarende jobb. "Sånn er livet", tja, men man må da kunne ha empati for disse menneskene allikevel? Og; forstå at man blir fortvilet. Forstå at man blir forbanna for at man mister jobben til en prosess som lukter både korrupt og "ikke helt riktig".



Det er jo mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Å mene at akkurat nå så leverer ikke Lufttransport i henhold til avtalen, utelukker ikke å ha verken sympati eller empati med de som nå har en usikker jobb fremtid.

Det er heller ikke de ansatte i Lufttransport som fortjener kritikk, med ledelsen i selskapet, som til syvende og sist har de øverste ansvaret. På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke
 
På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke


Hvilke metoder tenker du på som grisete? (Jeg er pilot, men ikke ansatt i Lufttransport).
 
Det er jo mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Å mene at akkurat nå så leverer ikke Lufttransport i henhold til avtalen, utelukker ikke å ha verken sympati eller empati med de som nå har en usikker jobb fremtid.

Det er heller ikke de ansatte i Lufttransport som fortjener kritikk, med ledelsen i selskapet, som til syvende og sist har de øverste ansvaret. På meg virker det som ledelsen i Lufttransport spiller minst like grisete som Babcock og bruker de metodene de har for å vinne tilbake kontrakten de tapte. I og for seg greit, men særlig pent er det ikke

Ledelsen i LT spiller grisete?
Selvfølgelig reagerer ledelsen på prosessen i dette anbudet. Gå litt under overflaten og les hva, blant annet, DN skriver.
Hvem er inhabil, hvem kjenner hvem osv.
Med en styreformann som ikke erklærte seg inhabil , for deretter i ettertid, å erklære seg inhabil taler for seg. Det sier seg selv at LT ikke bare lar saken skli ut i sanden.
Hva pilotene angår er en helt annen sak.
 
Er det slik å forstå at man forventer at folk skal være roboter uten mennesklige følelser som bekymring, redsel, beskyttelsesinnstinkt (for egen familie), uro over framtidsutsikter osv?

Både ledelsen og de øvrige ansatte i Lufttransport har vært klar over at de operererte i et konkurranseutsatt marked. Staten kan simpelthen ikke bare velge å kjøpe slike dyre tjenester fra en hvilken som helst aktør, kontraktene skal ut på anbud. Alternativet er eventuelt at staten drifter dette selv. Hva som er det beste av de to alternativene vil jeg ikke mene noe om her, men at en privat aktør som Lufttransport skal være vernet for evig tid, slik mange har synes å mene, henger ikke på greip.
 
Back
Top