Det kommer nok helt an på hva man legger i begrepet "kvalitet". Og om man tar prosentiler satt av selskapene selv (??) som en lakmustest for kvalitet, eller om man tenker over med litt sunn fornuft over hva som har vært og hva som kommer til å bli som lakmustest for kvalitet.
Nei, prosentiler er ikke satt av selskapene selv, dette er satt av anbudsgiver på fastsatte kriterier.
Uansett, poenget er at dagens flyambulansetilbud har dårligere kvalitet enn hva som vil følge av den nye kontrakten.
Her er det Luftambulansetjensten selv skriver om dette:
Noen viktige endringer i krav til kvalitet i ny avtale
1. Bedre beredskap
Tjenesten har vært sårbar på grunn av bl.a. manglende tilgang på reservefly og operativt personell. Det er derfor lagt inn:
- Krav til reservefly: Det skal settes inn reservefly ved alle baser ved planlagt vedlikehold. Det legges begrensninger på hvor mye planlagt vedlikehold som kan utføres på basene uten at det settes inn reservefly. Flybytter skal foretas på aktuell base. Det knyttes avkortninger til manglende oppfyllelse av beredskapskravene.
- Det stilles krav til vaktordning for både flygende og teknisk personell. Dette for å sikre at det er tilstrekkelig personell for å opprettholde avtalt beredskap. Det knyttes avkortninger til manglende oppfyllelse av beredskapskravene.
- Det innføres nye vaktbyttetider ved flere baser for å sikre at det alltid er fly i beredskap og at disse kan benyttes uten påfølgende nedetid dagen etter. Det stilles krav om at vaktbytte skal skje på aktuell base. Dette for å sikre at påtroppende personell i større grad er klar for flygning og har høyere beredskap.
2. Bedre forhold for intensiv behandling
Det stilles krav om ett fly av typen kategori 2. Dette blir et større fly med bedre rekkevidde, økt kabinstørrelse og rom for mer nyttelast enn dagens flåte og plasseres på Gardermoen i døgnberedskap. Dette gir bedre forutsetninger for å utføre avanserte og plasskrevende medisinske oppdrag over lengre avstander.
3. Økte krav til kvalitet og miljø
Det er stilt en rekke krav til kvalitet- og miljøsystem. Fra oppstart av kontrakt vil ny operatør være sertifisert av en tredjepart både i henhold til EN-ISO 9001:2015 Systemer for kvalitetsstyring og EN-ISO 14001:2015 Miljøstyringssystemer. Det stilles en rekke miljøkrav både til operatører og fly.
4. Sikkerhetsnivå i tjenesten videreføres og videreutvikles på flere områder. Det innebærer at det på enkelte felt stilles strengere krav i kontrakten enn det luftfartsmyndighetene krever for aktuell flykategori.