Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012

Men da må man ha en billett videre, det holder altså ikke en billett for retur. Kjenner en som brant seg på det, det ble dyrt for ham.

Men der starter usikkerheten min, fordi det står at dett gjelder en del land/områder og da blant annet Schengen (men da er Norge utelatt fra denne listen)

Det er en del forskjellig meninger virker det som.

Men der starter usikkerheten min, fordi det står at dett gjelder en del land/områder og da blant annet Schengen (men da er Norge utelatt fra denne listen)

Det er en del forskjellig meninger virker det som.
Hvis du sikter til den andre linken min, så gjaldt det 72-timers transitvisa, ikke 24-timers. Timatic skal være oppdatert, og er i hvert fall det flyselskapene bruker. Jeg la inn norsk statsborgerskap og transit i Kina, og fikk da opp at 24 timers transitvisa skulle gjelde. For å være sikker kan du sende mail til den norske ambassaden. Jeg gjorde det før Kina-turen min i april, og fikk svar etter et par dager.

Last edited:
Hvis du sikter til den andre linken min, så gjaldt det 72-timers transitvisa, ikke 24-timers. Timatic skal være oppdatert, og er i hvert fall det flyselskapene bruker. Jeg la inn norsk statsborgerskap og transit i Kina, og fikk da opp at 24 timers transitvisa skulle gjelde. For å være sikker kan du sende mail til den norske ambassaden. Jeg gjorde det før Kina-turen min i april, og fikk svar etter et par dager.

OK - takk skal du ha.

Det ser ikke ut som vi er inkludert i 72-timers gratis transitvisum i PVG lengre:

Kort fortalt har aldri 72-timers regelen gjeldt for norske statsborgere, da Norge ikke var inkludert da Beijing og Shanghai vedtok å utvide 48-timersgrensen til 72 timer. Dette kan jo virke litt underlig når man ser på hvilke andre land som er inkludert, men skyldes etter all sannsynlighet det vanskelige bilaterale forholdet i etterkant av fredsprisutdelingen i 2010.

Begrunnelsen gitt av kinesiske myndigheter når de ble konfrontert av Financial Times med Norges fravær på listen var at noen myndigheter og folkeslag var "low quality" og/eller "badly behaved" og dermed ikke kunne inkluderes. Les gjerne Daniel Drezners raljering over akkurat den kommentaren:

http://drezner.foreignpolicy.com/posts/2012/12/06/is_norway_a_low_quality_badly_behaved_country

Er det noe reelt i at man kan bli nektet visum til kina dersom man har stempler fra tyrkia i passet sitt ? Tenker i retning av av artikkelen i linken i bunn her hvor mistanken går i retning av dette blant noen som har blitt nektet visum. Er vel muligens ikke blitt noe bedre ved at drapsmannen fra nattklubben i istanbul muligens var av den kinesisk uhigur minoriteten.

https://www.nrk.no/telemark/skoleelever-nektet-visum-til-kina-1.13111504

Noen som har vært å fått visum til kina den siste tiden som kan bekrefte/avkrefte hvordan tilstanden er ? Eventuelt om ting er blitt enklere etter at Kina har myknet opp forholdet sitt til Norge. Er det sjansespill å få visum til kina selv om man skulle ha alle papirene i orden så lenge man er norsk ?

Last edited:
Visum er ingen problem nå. Var kun i høst ifm G20 toppmøtet i Shanghai
Tror ikke det spiller noen rolle om en Uhigur sprengte seg i Tyrkia, det rammet jo bare Tyrkere. Problemet var den Uhigur som sprengte seg i China Town i Bangkok i fjor sommer

Jeg fikk spørsmål om hva jeg hadde gjort i Tyrkia ved innreise til Kina tidligere i måneden, men ikke noe mer enn det. Fikk tyrkiske stempler på samme dobbeltside som det kinesiske visumet, etter at visumet var utstdedt. Jeg oppga også at jeg hadde vært i Tyrkia det siste året da jeg søkte om visum. Ikke noe problem.

Back