Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012

Husker du hvor lang tid det tok å få visumet? Kjenner jeg er litt stresset over at det er 2,5 uker til jeg skal reise og vi sitter fortsatt og venter på at kineserne skal bli ferdige med papirarbeidet sitt (invitasjonen).... Dvs. visumsøknaden er ikke levert enda...

Xxx.

Ser ut fra mailkorrespondansen at det tok 5 dager inkludert en helg fra pass ble levert på ambassaden til de ble hentet igjen, så 4 arbeidsdager inkl. hente- og leveringsdag, i tillegg til postgang. Bestilte ikke noen form for ekspresservice (ambassaden tilbyr vel forsåvidt heller ikke ekspressvisum etter Nobelepisoden). Dette var for 3 stk. dual entry turistvisum.

Jo de tilbyr fortsatt ekspress 2-3 dager, tror jeg. Mannen kommer også til å poste det med ekspress, så jeg regner med det skal gå bra. :) Men for et styr å skrive på... Hvor man har vært det siste året og dato... :) Nå er alt klart ihvertfall så da er det bare å vente på invitasjonen fra Kina og så REISEN. :-)

Xxx.

Jo de tilbyr fortsatt ekspress 2-3 dager, tror jeg. Mannen kommer også til å poste det med ekspress, så jeg regner med det skal gå bra. :) Men for et styr å skrive på... Hvor man har vært det siste året og dato... :) Nå er alt klart ihvertfall så da er det bare å vente på invitasjonen fra Kina og så REISEN. :-)

Xxx.

Nei, de har sluttet med express visum på Kina ambasaden... Jeg prøvde å få avtale til det, men den ble avslått. Det tar 1 uke å få visum der. De er ikke spsielt vennlige med service... Russland tar til forskjell bare 15 minutter for å utstede visum ,og det koster "bare" 650kr... :) (om man møter før 0900)

Som jeg skrev for en måned siden.

Siden timatic også er oppdatert på dette, så vil ikke flyselskapene ta deg med om du er norsk statsborger, med mindre du har billett videre ut av landet innen 24 timer.

Nå har jeg ikke tilgang til TIMATIC databasen akkurat nå, men så ut som da jeg sjekket det ut at man har tillatelse til å forlate flyplassen i 24 timer i PEK og PVG.

Nå har jeg ikke tilgang til TIMATIC databasen akkurat nå, men så ut som da jeg sjekket det ut at man har tillatelse til å forlate flyplassen i 24 timer i PEK og PVG.

Jeg sjekket Timatic nå, og det er noe endring i ordlyden siden jeg sjekket sist. Nå står det spesifikt at man kan forlate "transit area". (Denne stod før kun under CTU)

Så, som norsk statsborger kan man reise til Kina uten visum, forutsatt at man har bekreftet reise og kommer seg ut av landet innen 24 timer. Det står videre at man kan ha to stopp i Kina, så det vil jeg tolke som at man kan reise inn til f.eks. PVG og ut igjen fra PEK så lenge man har bekreftede billetter for hele reisen.

Det er ingen begrensning i dette som gjelder kun PEK eller PVG, og det gjelder samtlige flyplasser, unntatt CTU som man må reise ut av samme kalenderdag.

Når det gjelder 72 timer i Shanghai (fra SHA og PVG) og Beijing (fra PEK) så gjelder dette for følgende nasjonaliteter (klippet og limt fra Timatic)

Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei Darussalam, Bulgaria, Canada, Chile, Cyprus, Czech Rep., Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland (Rep.), Italy, Japan, Korea (Rep.), Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russian Fed., Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, USA, Ukraine, United Arab Emirates and holders of British Citizen passports.

Alt dette er i følge Timatic.

Nei, de har sluttet med express visum på Kina ambasaden... Jeg prøvde å få avtale til det, men den ble avslått. Det tar 1 uke å få visum der. De er ikke spsielt vennlige med service... Russland tar til forskjell bare 15 minutter for å utstede visum ,og det koster "bare" 650kr... :) (om man møter før 0900)

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, jeg fikk bare beskjed om å krysse av "ekspress 2-3 dager", eller noe sånt. Vi fikk ihvertfall sendt alt sammen i går og fikk beskjed om at vi kan regne med å ha passene tilbake i slutten av neste uke. Hehe, da er det fortsatt en uke til jeg reiser... :-) Med mindre det blir noe krøll med søknaden min da... Da jeg søkte om visum til India ble det litt krøll fordi jeg er adoptert fra Korea, de klarte rett og slett ikke å bestemme seg for om jeg var norsk eller ikke.... :)

Har også hørt at vennlighet ikke er i vokabularet til dem som jobber på den kinesiske ambassaden, derfor bruker vi nå bare Visumservice, så slipper vi alt styret.

Xxx.

Har også hørt at vennlighet ikke er i vokabularet til dem som jobber på den kinesiske ambassaden, derfor bruker vi nå bare Visumservice, så slipper vi alt styret.

Det kan jeg også skrive under på. De er med andre ord ikke spesielt forskjellige fra resten av sine landsmenn, er mitt inntrykk etter et par turer til Kina.

Det kan jeg også skrive under på. De er med andre ord ikke spesielt forskjellige fra resten av sine landsmenn, er mitt inntrykk etter et par turer til Kina.

Haha, nå ser jeg virkelig frem til turen.... :) Godt jeg er advart da! Mannen sier forresten at han er blitt vant til den kinesiske væremåten, jeg er litt usikker på om jeg klarer det. Det er en grunn til at jeg elsker Japan.... :-)

Xxx.

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, jeg fikk bare beskjed om å krysse av "ekspress 2-3 dager", eller noe sånt. Vi fikk ihvertfall sendt alt sammen i går og fikk beskjed om at vi kan regne med å ha passene tilbake i slutten av neste uke. Hehe, da er det fortsatt en uke til jeg reiser... :-) Med mindre det blir noe krøll med søknaden min da... Da jeg søkte om visum til India ble det litt krøll fordi jeg er adoptert fra Korea, de klarte rett og slett ikke å bestemme seg for om jeg var norsk eller ikke.... :)

Xxx.

HAHA. Kansje den indiske ambasaden trodde du hvar Nord Koreansk spion :D :P

HAHA. Kansje den indiske ambasaden trodde du hvar Nord Koreansk spion :D :P

Hehe, problemet var at de ikke fant ut hva jeg skulle betale så det ble litt frem og tilbake. Det endte med at jeg måtte betale det dyreste beløpet, som ikke født i Norge, eller noe i den duren, husker ikke akkurat hva de kalte de forskjellige kategoriene. Så da er det bare å krysse fingrene for at det ikke blir noe tull med dette visumet, iom. at vi er litt sent ute.

Jeg har forøvrig aldri hatt noen andre problemer i forbindelse med at jeg ser asiatisk ut, men er norsk/har norsk pass. (En helt annen sak er at i HK var det flere som trodde mannen min hadde "kjøpt" meg.... Man kan jo lure på hvem av oss som burde bli mest fornærmet...:-))

Xxx.

Da kan jeg bare melde om at passene våre ble sendt fra Oslo i dag. HURRA! En uke fra de ble sendt til vi fikk de tilbake, ikke verst det (bortsett fra at det kostet ett par sko...)

Xxx

Jeg sjekket Timatic nå, og det er noe endring i ordlyden siden jeg sjekket sist. Nå står det spesifikt at man kan forlate "transit area". (Denne stod før kun under CTU)

Så, som norsk statsborger kan man reise til Kina uten visum, forutsatt at man har bekreftet reise og kommer seg ut av landet innen 24 timer. Det står videre at man kan ha to stopp i Kina, så det vil jeg tolke som at man kan reise inn til f.eks. PVG og ut igjen fra PEK så lenge man har bekreftede billetter for hele reisen.

Det er ingen begrensning i dette som gjelder kun PEK eller PVG, og det gjelder samtlige flyplasser, unntatt CTU som man må reise ut av samme kalenderdag.

Når det gjelder 72 timer i Shanghai (fra SHA og PVG) og Beijing (fra PEK) så gjelder dette for følgende nasjonaliteter (klippet og limt fra Timatic)

Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei Darussalam, Bulgaria, Canada, Chile, Cyprus, Czech Rep., Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland (Rep.), Italy, Japan, Korea (Rep.), Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russian Fed., Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, USA, Ukraine, United Arab Emirates and holders of British Citizen passports.

Alt dette er i følge Timatic.

Bumper denne.

Hvis jeg forstår det rett, så kan jeg bestille en bonusbillett med SAS til PVG og reise videre på en separat billett til Vietnam med MU 10 timer senere?

OT: Jeg så en to år gammel post på flyertalk der det stod at SAS har interline med MU. Gjelder dette fortsatt?

Bumper denne.

Hvis jeg forstår det rett, så kan jeg bestille en bonusbillett med SAS til PVG og reise videre på en separat billett til Vietnam med MU 10 timer senere?

OT: Jeg så en to år gammel post på flyertalk der det stod at SAS har interline med MU. Gjelder dette fortsatt?

Hjelper ikke med interline dersom du skal bytte i PVG, du må uansett hente bagasjen din og sjekke inn på nytt. Du kan lese om mitt transfer-eventyr i PVG fra post 54 i denne tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98608&page=3

Ser at mange av websidene til den konsulære seksjonen til den kinesiske ambassaden nå bare viser "Sorry, the page you requested cannot be found." Det ikke er så enkelt å finne ut av søkeprosessen lengere.

Er det noen som husker hvor mye man betaler for et singel entry visum, i hvilken valuta og hvordan skal de ha betalt?

Ser at mange av websidene til den konsulære seksjonen til den kinesiske ambassaden nå bare viser "Sorry, the page you requested cannot be found." Det ikke er så enkelt å finne ut av søkeprosessen lengere.

Er det noen som husker hvor mye man betaler for et singel entry visum, i hvilken valuta og hvordan skal de ha betalt?

500 NOK. Må betales med BankAxept.

Beklager min vane med å “bumpe” tråder hvor svaret helt sikkert er mulig å finne.

Men…

Jeg fikk en mail fra Jumeirah Shanghai nå som sa de tvilte på at nordmenn har mulighet for stop over visa.

Så jeg lurer på:

• Vi er 24 timer på PVG og har booket hotell inne i byen. Kan vi faa visum paa flyplassen for dette besøket? (på flybilletten så er dette som en stopover)
• Hvis ikke – hva slags visum trenger jeg for 24t – og hvordan får jeg dette?

I følge Timatic er det tillatt.

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline
tickets for a max. transit For details, click here time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.),
with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.

-
- All transiting passengers are subject to a check by

immigration officials. Passengers in transit are required to

hold passports or passport replacing documents that are
accepted for entry into China (People's Rep.). For more
details on document requirements, please enter China
(People's Rep.) as a destination.

- Leaving the transit area is allowed.
http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/

Det ser ikke ut som vi er inkludert i 72-timers gratis transitvisum i PVG lengre:
http://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-72hour/

Men slik jeg forstår det går det bra så lenge det er under 24 timer.

Back