Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012

Sjekket selv dette for noen uker siden og det skal fortsatt vaere mulighet for 48 timer i Shanghai.

Kan fortsatt konstatere at Nordmenn ikke er saerlig populaere i Kina/ikke saerlig velkommen. Da vi skulle hente visumet (samme dagsservice) paa konsulatet her i Chicago, fikk Melinda visum samme dag, mens alle norske visumsoeknader (ok KUN norske) trengte minst 3 dagers bakgrunnsjekk.

48 timer i Shanghai, og 24 timer i Beijing - er erstattet med 72 timer. Men med norsk pass har man ikke den muligheten lenger, kun 24 timer på flyplassen. Det er mulig at det praktiseres annerledes i praksis (overgangsperiode?), men timatic er også endret til disse reglene. Så flyselskapene vil sannsynligvis si nei.

Det var då voldsomt. Kanskje eg skal ta ein tur innom Kyoto istadenfor Shanghai då. Trur ikkje om eg orker så mykje styr for ein liten avstikker i samband med ein jobbtur til Sør-Korea.

48 timer i Shanghai, og 24 timer i Beijing - er erstattet med 72 timer. Men med norsk pass har man ikke den muligheten lenger, kun 24 timer på flyplassen. Det er mulig at det praktiseres annerledes i praksis (overgangsperiode?), men timatic er også endret til disse reglene. Så flyselskapene vil sannsynligvis si nei.

Så man kan mellomlande utan visum iallefall? Slik at eg kan fly OSL - CPH - PEK - ICN utan noko problem? Det var slik eg tolka ambassaden sine sider, men greit å få det bekrefta :)

Er også litt usikker på dette med 24 timer i Shanghai.

Transit, skjønner jeg virker om man mellomlander. Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?

Er også litt usikker på dette med 24 timer i Shanghai.

Transit, skjønner jeg virker om man mellomlander. Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?
En jeg kjenner brant seg på dette. De påstod ovenfor ham det ville virket om han for eksempel skulle videre til Seoul, men ikke om Shanghai var destinasjonen.

Men la oss si at man har et møte i Shanghai og booker HKG-PVG-HKG med mindre enn 24 timer i Shanghai... Noen som aner om det kan virke?

Vel offisielt så skal du ha en billett til et tredjeland i forhold til hvor du kommer fra.

En jeg kjenner brant seg på dette. De påstod ovenfor ham det ville virket om han for eksempel skulle videre til Seoul, men ikke om Shanghai var destinasjonen.

Det gir mening.

Vel offisielt så skal du ha en billett til et tredjeland i forhold til hvor du kommer fra.

Jepp. Ser den.

Har lest litt og det virker vel om om man ikke slipper ut av flyplassområdet uansett så det blir vel litt kleint.

Men for et møte er det da altså en mulighet å booke HKG-PVG-ICN uten å ha visum. Det er jo noe.

Brukte Visumexpert i fjor. Noe billigere enn Visumservice, men ikke like billig som Visumhjelpen (aldri hørt om sistnevte før).

Er det slutt på 48 timer transfer i Shanghai?

Husker du hvor lang tid det tok å få visumet? Kjenner jeg er litt stresset over at det er 2,5 uker til jeg skal reise og vi sitter fortsatt og venter på at kineserne skal bli ferdige med papirarbeidet sitt (invitasjonen).... Dvs. visumsøknaden er ikke levert enda...

Xxx.

Hei no-backpacker!

Om det er under 3 uker igjen til avreise har du nok god grunn til å bli stresset. Ville tatt en telefon til Visumexperten el for å sjekke der, men når jeg var i Shanghai før jul gikk det i følge dem "lynkjapt" når jeg fikk visum på 1 og en halv uke, inkl postgang.... Og da måtte jeg også betale mye for express-behandling for å rekke det...

Så ville skyndet på de i Kina om du trenger invitasjon.. Vi var 3 stykker på Juleshopping i 5 dager og trengte ikke invitasjon da.. (Var i November 2012..)

Kim

Last edited:

Som jeg skrev for en måned siden.

Siden timatic også er oppdatert på dette, så vil ikke flyselskapene ta deg med om du er norsk statsborger, med mindre du har billett videre ut av landet innen 24 timer.

Hei no-backpacker!

Om det er under 3 uker igjen til avreise har du nok god grunn til å bli stresset. Ville tatt en telefon til Visumexperten el for å sjekke der, men når jeg var i Shanghai før jul gikk det i følge dem "lynkjapt" når jeg fikk visum på 1 og en halv uke, inkl postgang.... Og da måtte jeg også betale mye for express-behandling for å rekke det...

Så ville skyndet på de i Kina om du trenger invitasjon.. Vi var 3 stykker på Juleshopping i 5 dager og trengte ikke invitasjon da.. (Var i November 2012..)

Kim

Merkelig. Snakket akkurat med mannen og han sa at hans visum brukte 4 dager inkl. postgang. Han brukte Visumservice forrige gang. De gangene han har levert på ambassaden selv har det også bare tatt 4 dager. Hehe, kanskje Visumexperten har lurt deg? :) Joda, jeg kunne spurt mannen først, men han var ikke der da jeg plutselig fikk det for meg at jeg var nervøs... :-)

Xxx.

Back