Nye visum-regler til Kina fra 20.2.2012

Noen som har erfaringer med de nye visumreglene? En kompis og jeg planlegger tur nå i slutten av mai, men ble litt paff av alt det nye visumstrevet. Vi kan på forhånd dokumentere rundt 10 av 21 overnattinger, samt flybillett tur/retur og en innenriks med CA. Noen som vet om dette vil være tilstrekkelig for et standard 30-dagers visum?

Søkte double entry-visum rett etter at de nye reglene kom. La ved flybilletter (som allerede var et krav for double entry) og hotellbekreftelse for de 7 nettene under det første oppholdet, men ikke for de 2 nettene under det andre. Hadde ingen problemer med å få visum med det i hvertfall :)

Okei. Tenkte å reise litt rundt innenriks med tog osv, så litt fleksibilitet i enkelte byer ift. til overnatting hadde vært å foretrekke. Så kan hende at vi bare tar sjansen på at det holder med "litt" dokumentasjon :)

Noen som har erfaringer med de nye visumreglene? En kompis og jeg planlegger tur nå i slutten av mai, men ble litt paff av alt det nye visumstrevet. Vi kan på forhånd dokumentere rundt 10 av 21 overnattinger, samt flybillett tur/retur og en innenriks med CA. Noen som vet om dette vil være tilstrekkelig for et standard 30-dagers visum?

Det er vel kanskje ikke den beste løsningen, men hva med å reservere samtlige netter på et billig hotell i kina hvor det er gratis avbestilling helt frem til avreisedag? Da vil du kunne dokumentere at du har hotell for samtlige netter i visumprosessen, og så kan du avbestille hotellreservasjonen når det nærmer seg? Kan jo være at det finnes en logisk brist som gjør at det ikke er mulig (jeg har ikke lest reglene så nøye), men det er uansett bare en liten tanke fra meg.

Endte med at det ble 5 av 17 netter som ikke er forhåndsbestilt. Men ja, er nok lurt å booke noen billige rom for de resterende nettene for så å evt. avbestille. Takk for innspill!

Hei,

jeg skal til Shanghai i august med en kompis i 10 dager. Jeg var en av de heldige som fikk billetter til 20 000 poeng :D

Men vi har ikke noe letter of invitation. Hvor detaljert må reiseplanen, som legges ved visumsøknaden, være?

If you do not have the letter of invitation.

Please provide ALL the following documents:

1. Your travel plan, including your arrival and departure date, cities name, your activities in each cities etc., and

2. Round-trip flight booking record, and

3. Hotel booking reservation of the main cities.

http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t903845.htm

Alle innspill til visum søkand mottas med takk. Syns dette visumstyret var noe skikkelig herk. :headbang

Vi reiser selv førstkommende søndag.

Når det gjelder visumsøknaden, la vi ved bekreftelse fra hotell (altså utskrift av bestillingen), samt utskrift av flybilletten.

Dette fyller du også ut i selve søknaden, med navn på hotellene og adressene der du skal være under oppholdet. Vi hadde ikke med noe videre detaljert reiseplan.

Vi søkte via visumexpert.no, det praktiske ble ordnet av dem. Vi hadde visumet i hende cirka 10 dager etter at vi sendte fra oss søknaden.

Vi fikk skjema på pdf fra dem, fyllte ut elektronisk, signerte og sendte med pass, passbilder og bekreftelser. De ordnet resten med ambassaden. Kan absolutt anbefale tjenesten.

Jeg har bare fylte ut søknaden og la ved kopi av hotell- og fly-bestilling, samt passbilde. Det var klart for henting etter en uke.

Alle innspill til visum søkand mottas med takk. Syns dette visumstyret var noe skikkelig herk. :headbang

Generelt virker vel de fleste visum-søknader som vesentlig mer herk enn det faktisk er.
F.eks. krever visum i Pakistan at du oppgir religion, alle reiser siste 3 (?) år og alle arr/føflekker/manglede armer og vesentlig annen informasjon. De stopper deg imidlertid ikke hvis du skriver N/A eller delvis på flere av de spørsmålene.

For Kina opplever jeg at du ikke trenger å levere en reisebeskrivelse så lenge bookingbekreftelsene viser hele oppholdet ditt. Hvis du ikke har hotell for hele oppholdet bør du lage et lite excel-ark med dato fra-til, by og transportform (tog/bus/bil).
Jeg opplevde i alle fall våre visumsøknader til Kina som helt uproblematiske.

Takk skal dere ha for tilbakemeldinger. Betryggene å høre at det ikke er så mye stress som det ser ut til ved første øyekast!!!. Var redd jeg måtte komme opp med noe oppgulp om dagsprogram etc. :stir

Et spørsmål til. Ser ambasaden kun er oppe fra 0900-1130. Pleier det å være lang kø? Er det bare å levere og stikke? Tenkte å spørre min søster om å levere søknadspapirer for oss, men vil nødig spørre vist det er alt for mye bry.

Det kan godt hende du må vente 20-30 minutter. Pleier i alle fall å være litt kø om morgenen når de åpner.

Det kan godt hende du må vente 20-30 minutter. Pleier i alle fall å være litt kø om morgenen når de åpner.

+ 1. Du må gjerne være der 0830, så slipper du å vente så lenge.

Når det gjelder bilde, så er det mange som har gått på en smell. På de offisielle sidene står det:

Photo: One standard 2×2 inches passport photo taken within recent 6 months (both black & white or color are acceptable). Other forms of photos, such as copies or printed digital photos are not accepted.

Jeg betalte 300 kroner hos Japan Photo (ironisk) for å få tatt bilder i dette formatet, men når jeg kom til den kinesiske ambassaden fikk jeg beskjed om å kutte bildene med en merkelig, liten kuttemaskin de hadde som gjorde at bildet ble i et mer "vanlig" passfoto-format.

Moralen er vel at du/dere må være forberedt på det meste... :angry:

Last edited:
Moralen er vel at du/dere må være forberedt på det meste... :angry:

Evt bruke Visumservice som leverte strålende service, e-post oppdatering på hvert steg i prosessen, og generelt en vesentlig mer smertefri prosess enn det jeg opplevde sist jeg søkte om visum i kina.

Det koster litt, men for oss var det i alle fall verd pengene...

Jag läste att Kina precis nekade visum till Bondevik.
Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan Norge är förlåtet...

Jeg lurer litt på dette med disse visumreglene. Jeg har prøvd å lese på det, men finner ikke helt svar.

Jeg vil fly til Kina (Beijing, Shanghai el.) med ett flyselskap, og ut med et annet. Flyvningene vil foregå innen 24/48 timer (avhengig av hvor jeg drar). Er dette mulig uten visum? Eller trenger jeg å ha kjøpt en sammenhengende flybillett? Og videre, jeg må vel gjennom "tollen" for å hente bagasje og sjekke inn på nytt, ettersom at det er to forskjellige selskaper. Er dette fremdeles mulig uten å måtte kjøpe visum? Begge billetter vil naturligvis være reservert på forhånd.

Det skal ikke være nødvendig med visum, og du kan også forlate flyplassen hvis du mellomlander i Shanghai.

National Norway (NO) /Embarkation Norway (NO)
Transit China (People's Rep.) (CN)
Destination Japan (JP)
ALSO CHECK DESTINATION INFORMATION BELOW

[Visa Information - Transit] China (People's Rep.) (CN)

[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets
for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours. Transit
incl. two stops, with a total transit time of 24 hours, within
China (People's Rep.) is permitted.
Visa required, except for Nationals of Norway holding
confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from
Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.

Det skal ikke være nødvendig med visum, og du kan også forlate flyplassen hvis du mellomlander i Shanghai.

Du kan forbli 48 timer i Shanghai.

Dette er goså mulig i Beijing men da blir det 24 timer. Merk at i min tilfelle måtte jeg ha boardingkort til flyet mitt dagen etter. Tipper på at reisedokumneter holder men dette har jeg sjekekt selv.

Du kan forbli 48 timer i Shanghai.

Dette er goså mulig i Beijing men da blir det 24 timer. Merk at i min tilfelle måtte jeg ha boardingkort til flyet mitt dagen etter. Tipper på at reisedokumneter holder men dette har jeg sjekekt selv.

Reisedokument holder. Fikk ikke sjekke inn og få boardingpass på LX før morgenen (natten) etterpå.

Kan en fremdeles få visum på dagen på ambassaden i Oslo, også multiple entry ?

Last edited:
Har eg tolka det riktig viss det er slik at eg kan vere i Shanghai i opptil 48 timar, slik at å ankomme frå Sør-Korea på mandag morgon og reise ut av landet (til Doha) på tirsdag kveld (natt til onsdag) er uproblematisk?

Eg har ikkje tid til eit veldig langt opphald uansett, men eg kan evt bli i Shanghai i eit par dagar lenger. Spørsmålet er om det er verdt å styre med visum og slikt for eit par dagar ekstra, eller om ein får sett det viktigaste på to visumfrie dagane?

Back