DOH-CPH
Ble som ’vanlig’ møtt av smilende personale som sjekket om man hadde boarding kort for neste flight. Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og et lite stopp i duty free butikken for litt parfyme før jeg tok rulletrappen opp til loungen. Da man kommer opp rulletrappen blir jeg møtt av en mann som spør om å få se boardingkortet. Han skriver ned detaljer og viser meg veien til loungen. En del folk der tidlig denne morgenen, men fortsatt en rolig og avslappende atmosfære i loungen. Går rett mot dusjen og får freshet meg opp før jeg tar meg en matbit på et av spisestedene. Ikke så lang ventetid i Doha denne gangen og da det var tid for boarding kom personalet rundt og spurte om jeg skulle til Copenhagen. Ingen andre ved gate og jeg ble ført til en tom buss. Etter litt kom et eldre dansk ektepar om bord og bussen lukket dørene. Tenkte ikke noe over at det bare var oss tre, for regnet med at det allerede hadde reist en buss. Bussturen ut til flyet som skulle ta oss til Køben tok godt over 10 minutter ettersom flyet sto parkert på andre siden av rullebanen, og vi måtte kjøre rundt enden for å komme over. Begynte nesten å lure på vi skulle bli busset hele veien til København!
[size=-2]Qatar Airways A330-300[/size]
[size=-2]Utsikt mot Doha CBD[/size]
Men bussen stoppet omsider opp foran maskinen vår. Alltid tenkt at A330 er et ganske ’lite’ fly i forhold til andre widebodies, men når man først står der ved siden av en føler man seg ikke så veldig stor! Kapteinen var ute å foretok sin pre-flight check da jeg steg av bussen. Beklager at jeg ikke husker noen av regnummerne på flyene for de er interessert i den slags. Fikk det som regel med meg, men klarte aldri å huske det lenge nok til å skrive det ned
Flight: QR85
STD: 08:10
STA: 13:15
Flight time: 7hrs5min
Aircraft: Airbus A330-300
Seat: 2A
Ble godt tatt imot av dagens crew som hovedsakelig besto av noen hyggelige karer. Da jeg kom inn i kabinen gikk det opp for meg at det kom til å bli en veldig rolig flight. Bortsett fra en dame i 5A, var det helt tomt. Selv om klokka bare var litt over åtte om morgenen gikk jeg for champagnen som velkomstdrink, noe som det eldre ekteparet i 2JK syns var litt tidlig, ut i fra blikket dems da de hørte jeg bestille champagne xD
Overhørte crewet snakke sammen og fikk vite at det kun var fem ’costumers’ Busness class i dag. Vi var foreløpig bare fire, så det ble litt venting på han siste. Han kom til slutt om bord, svett og andpusten sammen med tre-fire carry-ons
[size=-2]Bussen med den siste passasjeren[/size]
[size=-2]Første glasset[/size]
Dørene ble lukket og vi forlot qatarsk jord noen minutter senere. Vi tok av nordover slik at jeg fikk utsikt over Qatar CBD. Matserveringen fortsatte så fort skiltet for ’fest setebelte’ var slukket. Tok et glass til av champagnen sammen med froskosten. Valgte ’Gruyere baked soufflé’ som kom sammen med ferskt bakverk og te. Hadde aldri hørt om retten før, men den smakte bra. Som ’vanlig’ var servicen helt upåklagelig i løpet av hele flighten. La meg til å sove etter frokost, men våknet plutselig opp da jeg lurte på hvor jeg hadde lagt posen med duty free fra Melbourne. Sto opp og fikk gått gjennom håndbagasjen, men kunne ikke finne den. Som vanlig da jeg ikke finner ting, setter jeg meg ned og reiser tilbake i tid for å finne ut hvor jeg kan ha lagt den xD Husket meg tilbake og fant ut at jeg mest sannsynlig hadde glemt den på flyet fra Melbourne. Jeg fikk tak i den ene flyverten og forklarte han situasjonen. Han skrev ned mine detaljer og sa han ville komme tilbake til meg etter at han hadde vært i kontakt med Doha.
[size=-2]Take-off[/size]
[size=-2]Doha skyline[/size]
[size=-2]Frokostmenyen[/size]
[size=-2]Andre glasset[/size]
Noen episoder av Mad Men ble sett mens vi fløy over de tyrkiske fjellene, på god vei mot København. Flyverten kom tilbake og meddelte at han hadde snakket med Doha og de skulle kontakte med per mail hvis posen min ble funnet. Følte meg egentlig ganske dum etter å ha fått de til å styre så fælt bare for en pose med kjeks og sko! Men, men... Ikke noe å si på håndteringen hvert fall!
[size=-2][/size]
[size=-2]Over de tyrkiske fjell[/size]
Setene på -300 var litt annerledes fra -200 som jeg hadde nedover. Forskjellen var at setet på dette flyet ble helt flatt (på skrått, vel og merke) i motsetning til -200 der hvor setet ikke ble helt flatt, men mer som en god lenestol. Jeg fikk utdelt et skjema hvor jeg kunne si min mening om Qatar Airways og min opplevelse med dem. Veldig glad for at jeg fikk dette, slik at jeg kunne få uttrykt hvor fornøyd jeg var med dette selskapet og servicen jeg hadde fått.
[size=-2]Mood-lighting[/size]
[size=-2]Benplass - knyttnevetesten bestått med glans![/size]
Landet på Kastrup hvor nesten all snøen som var der to uker tidligere var borte. Bare én bro ble brukt og Business class ble sluppet først ut (selvfølgelig!). Gikk fornøyd ut gjennom L2, litt trist ettersom dette betydde slutten på min spontantur med Qatar Airways.