Beveger meg lite ombord om stolen er bra. 321 med 1-2 eller 1-1 i biz hadde vært en drøm!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ville helt klart sitte 10 i bredden i en 777 enn i en 321 over dammen. I en 777 har du tross alt mye mer plass å bevege deg på enn i en 321
Jeg tenkte på 3-seterne bak. Sitter du i en 1-1 eller 1-2 konfigurasjon betyr det vel ikke så mye hvilket fly du flyr med...?
Antar att det är möjligt at spekulera till värdens ände. En intressant artikel i ämnet i alla fall https://finalcall.travel/da/hvilke-nye-ruter-kan-vi-forvente-fra-sas-naeste-aar/
Personligen tycker jag alla spekulationer samt Gustafssons uttalande visar att det är en alltför generel strategi, spritt över allt. De vill allt. De vill både vara point to point, ha 3 hubs, ha LR från secondary städer samt lite extra network från CPH. Jämför med Lufthansa med större muskler och marknad. De har ”bara” 2 hubs och mig veterligen ingen LR ens från tex Hamburg eller Berlin (städer som är större än någon av ”SAS städer” och extremt mycket större än de städer Gustafsson uttalat sig är möjligt till NY).
Vill man allt så får man inget. Så stora är SAS inte och så stor är inte marknaden. Jag hoppas dessa 321LR och kommande 350 används på en mer koncentrerat och mycket mer fokuserad strategi. Personligen hoppas jag att det är något i stil med ”Gate till N Amerika för hela N Europa (inklusive nord Tyskland)” (eller ”gate till E Asia”). Personligen hoppas jag då att gaten blir CPH så första A321LR blir Boston, första 350 blir Seattle, andra 321LR blir Montreal... samt LAX flyttas till CPH. Detta kombinerat med en mer fokuserad feeder i ”vågor” inklusive mer feed från Nord tyska städer.
Antar att om man kan komma med en sådan fokuserad och aggressiv strategi så sitterman också i en ganska så stark förhandlingsposition med CPH
Du kan ha et poeng med at strategien blir fragmentert, men så er det da også etterspørselen fragmentert. Og du glemmer at folk flest (også i sekundære byer som Gøteborg) vil fly nonstop og sannsynligvis både betaler og reiser enda mer hvis de nettopp kan fly nonstop. Og nå kommer et fly i mindre størrelse som ser ut til å gi flyselskapene nye forutsetninger for å fly lønnsomt på mindre markeder interkontinentalt. I den situasjonen kan det være strategisk uklokt av SAS å sitte stille og se på at andre aktører stjeler/skaper volum.
Men om man tex tittar på konkurrenter så blir de ganska så ensamma om den strategin. Som sagt Lufthansa har inte ens NY från Berlin eller Hamburg.
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. De har vel JV med United til NY, så de får en andel av inntektene uten å måtte stille med materiell selv.
Kan det tenkes disse også er tiltenkt noe syden charter også, vil vel være grei rekkevidde fra de fleste plasser i nord til sør med god payload?
Min poäng är att man måste bestämma sig för vad man vill vara och vilka ens huvudkonkurrenter är. Och bli bäst på det och lämna en öppen flank om man nu måste det. Om man vill vara ett network så skall resurserna primärt fokuseras på en hub. Vill man bedriva point to point så skall man hitta de mest lönsamma linjerna och ta dem. Men man kan inte göra bägge. Så stora är inte SAS och istället för att försvara en flank så öppnar man för två. Man konkurrerar med point to point på vissa orter och eftersom resurser används på det så byggs inte ens egna network ut och det blir det svårt att ha en lönsamma och intensiv feeder nätverk. Man tappar t.o.m sin hemmamarknad om man vill vara lite point to point och network (för att ta Lufthansa som exempel så tror jag det är fler avgångar från Ålborg till FRA än vad det är till CPH)
Kan det tenkes disse også er tiltenkt noe syden charter også, vil vel være grei rekkevidde fra de fleste plasser i nord til sør med god payload?
Neppe. De har fly i dag som klarer strekket og disse får også «interkontinental-kabin» som ikle akkurat passer en charterrute til Syden
Hvis man tenker tradisjonelle sydencharter-ruter, så er jeg enig.
Men for de litt mer eksotiske charterrutene, type medium haul, så kan maskinene passe meget godt. Eksempelvis Goa, Gambia osv. Her vil 738 slite, men i IC-konfig vil vel kanskje A321LR klare det man tidligere behøvde en widebody til.
Men i rettferdighetens navn: Dette charter-markedet er nokså tynt...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.