Hvordan er cargokapasiteten på disse flyene, og hvordan påvirker det rutevalg?
Det er jo litt begrenset, og spesielt når man fly disse langt så blir det jo mer fuel og mindre last, så egner seg dårlig på gode cargo ruter
Hvordan er cargokapasiteten på disse flyene, og hvordan påvirker det rutevalg?
Jeg tror SAS innser at det er i point to point-markedet konkurransen blir hardere og at flere direkteruter derfor må til for å øke attraktiviteten og relevansen i markedet. Det kan selvfølgelig være at de taper noe feed, men så lenge de kan stimulere mye ny trafikk ved å fly nonstop, så vil dét være primært fokus. Risikoen er ellers at konkurrenter øker utbudet nonstop (som for eksempel Norwegian & co) og da taper jo SAS feed uansett.
Btw, det er langt flere avganger fra Ålborg til København enn til Frankfurt - Lufthansa la ned Ålborg-Frankfurt for et par år siden. Jeg skjønner hvor du vil, men i markeder som Ålborg eller Gøteborg eller Bergen er det nok point to point til hovedstaden som er bærebjelken for rutene.
Om nu SAS bestämmer sig för att gå all-in på Network och hubben blir CPH (min helt personliga förhoppning) så menar jag inte att man skall flytta all trafik till CPH. Enda jag exemplet jag kunde komma på var att om strategin blir ”Gate till N Amerika”, så flytta LAX från ARN till CPH. I övrigt tänker jag mer på att den nya tillförda kapaciteten skall fokuseras. Det vill säga de tre A321LR samt eventuellt de A340 som kanske kommer användas när de blir ersatta av de kommande A350.Dersom SAS skulle satse massivt på CPH, hvordan skulle de fordele trafikken som i dag går massivt "Sverige" - ARN og "Norge" - OSL? Viss du tar ned trafikken ellers for å kjøre mer på CPH, biter du ikke deg sjøl i halen?
Det er jo litt begrenset, og spesielt når man fly disse langt så blir det jo mer fuel og mindre last, så egner seg dårlig på gode cargo ruter
Det er jo en narrowbody, så det begrenser seg selv. Og med gjeldende direktiver er det jo ikke mulig med fleksible combiløsninger heller.
Om nu SAS bestämmer sig för att gå all-in på Network och hubben blir CPH (min helt personliga förhoppning) så menar jag inte att man skall flytta all trafik till CPH. Enda jag exemplet jag kunde komma på var att om strategin blir ”Gate till N Amerika”, så flytta LAX från ARN till CPH. I övrigt tänker jag mer på att den nya tillförda kapaciteten skall fokuseras. Det vill säga de tre A321LR samt eventuellt de A340 som kanske kommer användas när de blir ersatta av de kommande A350.
Hva med 1+2+1 i Business foran, deretter 1+3+1 i Premium Economy med generös pitch, videre samme 1+3+1 med vanlig globetrotter-pitch ? Resulatet blir at man fär med seg to ekstra AKH nedenunder med payfreight, hvor hver AKH innhenter samme inntekter som 10 pax YCff (Y-class full fare).Jeg tenkte på 3-seterne bak. Sitter du i en 1-1 eller 1-2 konfigurasjon betyr det vel ikke så mye hvilket fly du flyr med...?
Poenget var at for hvert fly du flytter fra innenriks-hovedstad til CPH, for å kunne fokusere mer, så forringer SAS egen konkurransedyktighet, for eksempel mot Norwegian på norsk innenriks.
SAS skal lease tre fly I første omgang, første skal leveres om rundt et års tid. Det er vel gjort for å kunne få fly raskt, og for å teste ut om konseptet fungerer.SAS har bare bestilt tre fly - noen grunn til at de ikke satser tyngre i en tid hvor det mye snakk om å rendyrke flyflåtene? Vil tro de har bestemt seg for hvilke ruter de skal inn på og at tre fly dermed er "rett" antall for disse operasjonene. Men når det bare er tre fly er jo vekstpotensialet begrenset - og plutselig kan flyet ikke passe like godt på de rutene de egentlig har leid dem inn for.
Det spørs vel også på hvilken config SAS velger.
Norgegian har snakket om 220 seter. Ser man på TAP Portugal vil de ha 16 (lie-flat) seter i Business og 151 seter i Economy (mulig noen av disse er "extra legroom").
Med 160seter. Hvor langt rekker man fra OSL da? Mombay? Nairobi? Washington?Under resultatfremleggelsen i dag snakket Gustavsson om disse flyene, selv om ingen konkrete ruter ble annonsert så bekreftet han at flyene komme «samme» konfigurasjon som deres andre longhaulmaskiner så med business, premium economy og economy snakker vi vel 160 seter sånn pluss minus et standardavvik
Med 160seter. Hvor langt rekker man fra OSL da? Mombay? Nairobi? Washington?
Kan disse brukes fra Göteborg til f.eks USA?
Med 160seter. Hvor langt rekker man fra OSL da? Mombay? Nairobi? Washington?
Kan disse brukes fra Göteborg til f.eks USA?
Ja, med en rekkevidde på 7000 km rekker det teoretisk fra samtlige flyplasser i Skandinavia til østkysten av USA (unntatt Miami) samt Chicago.
Airbus skryter på seg en rekkevidde på opp mot 7600 km i visse konfigurasjoner, men som kjent er det ikke fullt så enkelt som å sette passerspissen i OSL og slå en sirkel. Vind, vær og routing spiller en stor rolle.
Beijing-Capital ligger 7005 km fra OSL i luftlinje, men om det vil være praktisk gjennomførbart -og lønnsomt- å fly dit er en annen sak.
Fadesen til American var vel ikke NEO vs CEO, men at maskinen som ble sendt ut ikke hadde de nødvendige ETOPS-sertifiseringene....
Boston har vel allerede vært nevnt? Det tror jeg også er en rute der den passer godt.