Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Forøvrig er aksjonærer de som har blødd mest.

Det stemmer vel ikke. Kreditorene har tapt desidert mest, med 65 milliarder i slettet gjeld.
Den høyeste børsverdien for DY på før korona var vel i 2016 med 13,5 mrd.

NAS sitt svar til Nærings- og fiskeridepartementet

PDF: Bonusutbetalinger i Norwegian Air Shuttle ASA

Patetisk, men jeg er ikke overrasket.

Selv om noen her på forumet har den misoppfatningen at jeg er en SAS fan og Norwegian hater, så må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA.

Siden oppstart har Norwegian vært advokatstyrt og levd i gråsoner hva gjelder lover, avtaleverk, normer og sedvaner i næringslivet. Kreative advokater ligger alltid foran myndigheter og politikere når det gjelder tolking av lover og forskrifter. Politikere ønsker rammebetingelser fremfor detaljregulering, og ofte basert på det som er "gjengs oppfatning"

Så lenge Bjørn Kjos satt ved roret, fikk han med sin joviale oppførsel og budskap om billige billetter, fokuset bort fra alle "skyggesidene knyttet til forretningsmodellen" for han hadde alltid juridisk dekning for det Norwegian foretok seg. Som nå.
Problemet for Norwegian nå, er at det er ingen i ledelsen som har Kjos sitt kaliber og kan avlede fokus på en sjarmerende måte.

Når flytrafikken normaliserer seg, tror jeg at Norwegian sitt våpen kun er tilbud om totalt sett billigere billetter enn konkurrentene. Mye av tilliten til, og troen på Norwegian som et folkelig lavprisselskap, ser ut til å svinne hen. Personlig tror jeg at Flyr vil bli trykket til mange sine bryst (underdog/utfordrer med røtter i norsk luftfart) og at Widerøe og SAS vil fortsatt ha store markedsandeler basert på sine historier som ryggrader i norsk infrastruktur i over 75 år.

Igjen, dette er ikke skrevet fordi jeg hater Norwegian - jeg har faktisk reist 65422 km med dem, og ser ikke bort fra nye turer dersom forholdene ligger til rette når det gjelder pris og rute.

VG har en leder som fokuserer på omdømmetapet:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PRWmvp/skadelig-omdoemmekollaps

Selv om noen her på forumet har den misoppfatningen at jeg er en SAS fan og Norwegian hater, så må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA.

Siden oppstart har Norwegian vært advokatstyrt og levd i gråsoner hva gjelder lover, avtaleverk, normer og sedvaner i næringslivet. Kreative advokater ligger alltid foran myndigheter og politikere når det gjelder tolking av lover og forskrifter. Politikere ønsker rammebetingelser fremfor detaljregulering, og ofte basert på det som er "gjengs oppfatning"

Så lenge Bjørn Kjos satt ved roret, fikk han med sin joviale oppførsel og budskap om billige billetter, fokuset bort fra alle "skyggesidene knyttet til forretningsmodellen" for han hadde alltid juridisk dekning for det Norwegian foretok seg. Som nå.
Problemet for Norwegian nå, er at det er ingen i ledelsen som har Kjos sitt kaliber og kan avlede fokus på en sjarmerende måte.

Når flytrafikken normaliserer seg, tror jeg at Norwegian sitt våpen kun er tilbud om totalt sett billigere billetter enn konkurrentene. Mye av tilliten til, og troen på Norwegian som et folkelig lavprisselskap, ser ut til å svinne hen. Personlig tror jeg at Flyr vil bli trykket til mange sine bryst (underdog/utfordrer med røtter i norsk luftfart) og at Widerøe og SAS vil fortsatt ha store markedsandeler basert på sine historier som ryggrader i norsk infrastruktur i over 75 år.

Igjen, dette er ikke skrevet fordi jeg hater Norwegian - jeg har faktisk reist 65422 km med dem, og ser ikke bort fra nye turer dersom forholdene ligger til rette når det gjelder pris og rute.

VG har en leder som fokuserer på omdømmetapet:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PRWmvp/skadelig-omdoemmekollaps
Jeg er med på tankegangen din her, men jeg tror de aller fleste som flyr med Norwegian, eller andre lavprisselskaper, ikke lar omdømme være største faktoren ved kjøp av flybilletter. Ihvertfall gjør ikke jeg det.
Og de som gjør det, flyr vel allerede SAS?

Jeg er med på tankegangen din her, men jeg tror de aller fleste som flyr med Norwegian, eller andre lavprisselskaper, ikke lar omdømme være største faktoren ved kjøp av flybilletter. Ihvertfall gjør ikke jeg det.
Og de som gjør det, flyr vel allerede SAS?

Tror vi tenker likt - men for min del må det mer enn et par hundrelapper i prisforskjell til før jeg velger Norwegian fremfor SAS, KLM, Widerøe eller Flyr - og da snakker jeg om totalprisen og ikke utgangs(lokke)prisen.

Etter mitt syn må Norwegian, for å lykkes post-covid, rendyrkes som et lavprisselskap. De siste årene nærmet de seg fullservice selskapene mer og mer for å kapre deler av forretningsmarkedet. Problemet til Norwegian var at de sto alene, uten alliansepartnere, og dermed ikke klarte å tilby det viktigste for forretningsreiser som er nettverk og fleksibilitet

Du ignorerer igjen faktum i saken, kaller det patetisk og fortsetter bare igjen med din udokumentert synsing om lite relevante ting. Det virker som du mener at styret i DY er Julenissen og har gitt bort 30 mill for moro skyld - bare fordi "de har lov til det"!?

Selvsagt er de ikke Julenissen! Hadde Karlsen og Schram & Co funnet seg noe bedre å gjøre midt oppi eller rett etter denne krisen hadde ikke DY eksistert den dag idag - det er de kalde fakta! Styret gjorde det de mente var nødvendig for å beholde de dyktigste folkene sine, og da spesielt Karlsen som antagelig er beste mann for jobben slik situasjonen var og er nå. Det har garantert også vært et press fra de største investorene og kreditorene om å beholde dem for enhver pris.

Så kan man selvfølgelig stille ett stort spørsmålstegn ved det store beløpet på bonusen. Det gjør de fleste av oss.
MEN, jeg kan faktisk ikke komme på noen i norsk finans-historie som i samme grad har fortjent en fet bonus som det lederteamet i DY med Karlsen i spissen har gjort nå. Det de har klart er av de aller fleste - som har greie på det - blitt kalt en finansiell bragd, noe som vil bli skrevet om i lærebøkene! Karlsen må vel være den mest ettertraktede mann i hele bransjen på dette tidspunkt. Så hva du måtte mene om det er uinteressant.

Selv Nybø etter å ha fått svaret har vel nå tonet ned kritikken og begrenset den til å gjelde størrelsen på beløpet.

W

Last edited:
Selvsagt er de ikke Julenissen! Hadde Karlsen og Schram & Co funnet seg noe bedre å gjøre midt oppi eller rett etter denne krisen hadde ikke DY eksistert den dag idag - det er de kalde fakta! Styret gjorde det de mente var nødvendig for å beholde de dyktigste folkene sine, og da spesielt Karlsen som antagelig er beste mann for jobben slik situasjonen var og er nå. Det har garantert også vært et press fra de største investorene og kreditorene om å beholde dem for enhver pris.

Dette er da ikke "kalde fakta" om noe som helst! Tvert imot, dette er ren spekulasjon fra din side, basert på Norwegians egen historiefortelling om hva som har skjedd. Man kan like gjerne vri på disse utsagnene, og hevde at forklaringen virker tilpasset fra NAS-styret fordi hemmelig informasjon rundt bonusene har havnet i offentligheten, og man naturlig nok ønsker å sminke brura så mye som mulig.

(...) jeg kan faktisk ikke komme på noen i norsk finans-historie som i samme grad har fortjent en fet bonus som det lederteamet i DY med Karlsen i spissen har gjort nå. Det de har klart er av de aller fleste - som har greie på det - blitt kalt en finansiell bragd, noe som vil bli skrevet om i lærebøkene! Karlsen må vel være den mest ettertraktede mann i hele bransjen på dette tidspunkt.

Igjen, kun synsing, spekulasjon og dine egne (Norwegians) meninger. De som beskriver hendelsene i DY på denne måten i media er enten involvert i selskapet selv (styret, kom.avd), investorer som sitter i aksjene, eller "eksperter" som virker som de ønsker de var ansatt i Norwegian selv (Elnæs, Steen, etc.). Å henvise generelt til norsk finanshistorie er bare tull, hvis man ikke samtidig viser til gode eksempler som illustrerer hva man mener og setter den såkalte "bragden" i sammenheng.

I mine øyne (for å synse litt selv), er Norwegian et simpelt konkursbo som ikke har betalt regningene sine på et års tid, og så har Karlsen klart å komme unna med det takket være Covid, og fått refinansiert hele shiten på kreditorers og gamle aksjonærers bekostning. Well done, men knapt mer enn det, og så får vi se hvordan de nå klarer seg fremover når de begynner å få utgifter igjen.

Du ignorerer igjen faktum i saken, kaller det patetisk og fortsetter bare igjen med din udokumentert synsing om lite relevante ting. Det virker som du mener at styret i DY er Julenissen og har gitt bort 30 mill for moro skyld - bare fordi "de har lov til det"!?

Så kan man selvfølgelig stille ett stort spørsmålstegn ved det store beløpet på bonusen. Det gjør de fleste av oss.
MEN, jeg kan faktisk ikke komme på noen i norsk finans-historie som i samme grad har fortjent en fet bonus som det lederteamet i DY med Karlsen i spissen har gjort nå. Det de har klart er av de aller fleste - som har greie på det - blitt kalt en finansiell bragd, noe som vil bli skrevet om i lærebøkene! Karlsen må vel være den mest ettertraktede mann i hele bransjen på dette tidspunkt. Så hva du måtte mene om det er uinteressant.

Selv Nybø etter å ha fått svaret har vel nå tonet ned kritikken og begrenset den til å gjelde størrelsen på beløpet.

W

Arrester meg på faktafeil, men prøv å avstå fra hersketeknikk. Det er det du utøver når du stempler innlegget mitt som synsing og ikke relevante ting.
Hvis du leser deg opp i E24 så ser du for eksempel professor Mads Andenæs flagger en helt annen holdning til bonusspørsmålet enn advokatteamet som Norwegian har mobilisert for "hvitvasking" av saken. Som jeg skrev så har Norwegian vært advokatstyrt og i stor grad hatt juridisk dekning for sine handlinger, selv om det har gått på tvers av allmenn rettsforståelse

Arrester meg på faktafeil, men prøv å avstå fra hersketeknikk. Det er det du utøver når du stempler innlegget mitt som synsing og ikke relevante ting.

Dette er vel nettopp problemet, måten du debatterer på. De grove anklagene dine fremstår som rene konspirasjonsteorier mot DY, og er fullstendig uten dokumentasjon.

Noen nylige eksempler;

Siden oppstart har Norwegian vært advokatstyrt og levd i gråsoner hva gjelder lover, avtaleverk, normer og sedvaner i næringslivet

Kreative advokater ligger alltid foran myndigheter og politikere når det gjelder tolking av lover og forskrifter.

Så lenge Bjørn Kjos satt ved roret, fikk han med sin joviale oppførsel og budskap om billige billetter, fokuset bort fra alle "skyggesidene knyttet til forretningsmodellen"

Hva med småaksjonærene som sitter igjen med store tap fordi de ikke skjønte dette med utvanning og ble misledet til å tro at de støttet Norwegian gjennom å satse sparepengene sine på aksjer

må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA

Meningsløst å svare på slikt, som andre også har vært inne på. La oss komme tilbake til topic

Last edited:
Og VIPPS, der var statens tap på DY nå nede i 140 mill og vil gå i pluss på det hele dersom aksjekursen øker med 10%

https://e24.no/naeringsliv/i/Bl5nPe...for-staten?referer=https://www.aftenposten.no

Haha, det er fortsatt langt frem til de tallene muligens blir realiteten. Leste du ikke artikkelen? Som vanlig: Spekulasjon, synsing, og hvis-om-atte dersom-atte. Realiteten pr idag er at staten er fastlåst i enorme lån og gjeldsinstumenter til Norwegian på mange milliarder som det ikke på noen måte er sikkert de får tilbakebetalt. Så vil tiden vise hva som skjer. Dagens milliardtap på en gammel skatteregning blir dog stående, såvidt kan skjønne.

La oss holde oss til «kalde fakta», hva? ;)

Haha, det er fortsatt langt frem til de tallene muligens blir realiteten. Leste du ikke artikkelen? Som vanlig: Spekulasjon, synsing, og hvis-om-atte dersom-atte. Realiteten pr idag er at staten er fastlåst i enorme lån og gjeldsinstumenter til Norwegian på mange milliarder som det ikke på noen måte er sikkert de får tilbakebetalt. Så vil tiden vise hva som skjer. Dagens milliardtap på en gammel skatteregning blir dog stående, såvidt kan skjønne.

La oss holde oss til «kalde fakta», hva? ;)

For noe tull, du konstaterte nettopp at enda en skattemilliard var ned i sluket (=tapt). Det er FAKTAFEIL. For det andre skal skattesaken ankes da kravet kanskje er imot EØS reglene. Videre er faktum at ingen vet hvordan det hele vil ende, og at i *øyeblikket* ser investeringen bra ut for staten. Så påstanden om at Staten har/kommer til å ha tapt X milliarder på DY kan legges død intill det hele er avklart.

Makan, fake news og konspirasjonsteorier...

Last edited:
Og mens alt dette skjer, er det fortsatt 34000 kunder som ikke har fått refusjonen sin ...

https://www.nrk.no/norge/norwegian-...96Vwp-yVLTGd2eXhES3774ulw4Vp0F-X2lmA5qqlbTD_c

Samlet er det 34.000 Norwegian-bookinger der kundene ikke har fikk refundert billettene før flyselskapet gikk inn i en rekonstruksjonsprosess 18. november 2020.
Til sammen beløper de 34.000 refusjonskravene seg til 522 millioner kroner, skrev E24 i mars.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Espen Tuman, sier flyselskapet ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, men at det ikke lot seg gjøre som følge av begrensninger i rekonstruksjonsprosessen

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til NRK at de reagerer på Norwegians prioriteringer. Forbrukerrådet mener Norwegian ikke tar kundene på alvor.

– Men Norwegian sier de er bundet av rettsinstansene til å gi fem prosent?

– Vi er kommet dit fordi Norwegian ikke overholdt de lovpålagte refusjonsfristene i fjor.

Her burde Norwegian hatt litt mer ro, og sagt at vi må først gå med overskudd, så skal vi betale tilbake.

PR sjefen i selskapet burde jo finne seg noe nytt å gjøre.
To store stygge saker på kort tid er ikke bra. Mange som plutselig endret mening om selskapet.

Bra for Flyr!

BALPA krever også lønnsutbetailing igjen til sine medlemmer siden Norwegian har tatt seg råd til bonuser.

https://e24.no/naeringsliv/i/WO9y0K/britisk-pilotforbund-krever-ubetalt-loenn-etter-bonusavsloering

Vi spør om passasjerene deres er klar over den dårlige behandlingen av deres britiske personell, fullstendig i strid med disses kontraktsmessige og rettmessige krav på penger», skriver pilotforbundet BALPA til Norwegian i et brev datert 30. juni.

Norwegian slo datterselskapet Norwegian Air Resources UK (NAR) konkurs i januar, da det ble klart at Norwegian legger ned langdistansesatsingen.

De ansatte i bemanningsselskapet fikk i februar beskjed om at NAR ikke har penger til å betale utestående lønn. Nå har avsløringene om at Norwegian-toppene fikk 11 millioner kroner hver i bonus, fått den britiske pilotforeningen BALPA til å fyre på alle plugger.

I et brev stilet til styret i Norwegian, som E24 har sett, skriver BALPA at de ønsker «rettmessig etterlønnskompensasjon» for Norwegians tidligere piloter ved den nedlagte basen på Gatwick i London.

«Våre medlemmer ble nektet hvert øre av sin kontraktfestede permitteringslønn som følge av Norwegians kalkulerte beslutning om å legge ned driften fra Gatwick-basen og å gå inn i frivillig avvikling av Norwegian Air Resources UK», skriver nasjonal rådgiver Terry Brandon i BALPA i brevet.

Brandon understreker at BALPA ikke motsetter seg nedstengingen av crew-basen.

Det ble jo grisestygt da hele grunnlaget for operasjoner ble borte over natten.

Det er fælt at så mange ansatte led av at det ble konkurser i datterselskaper.

Det er selvfølgelig også provoserende for disse at den sentrale ledelsen fikk bonusmuligheter som incentiver for å jobbe mot et godt utfall i rekonstruksjonen.

Begge deler er uansett både lovlig og fornuftig. En kan like det eller ei, men i en slik situasjon er det helt avgjørende å beholde nøkkelpersonell, som hadde gode muligheter i markedet og som på ingen måte kunne være trygg på at de ellers ville fått utbetalt den kompensasjonen de hadde krav på.

Alternativet var verre - det er det brutale svaret. Selv med den PR-stormen som kommer nå var alternativet verre.

Hvis man vil bort fra slike situasjoner, må en gå inn og regulere lederlønninger i næringslivet i større grad.

Det er ihvertfall siste gang jeg har reist med dette JALLA selskapet. Med den oppførslen de her har vist så har jeg NULL interesse av å reise med dem igjen.

Hilsen tidligere trofast Norwegian kunde

Back