Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Helt til de kommer med 199 kroners billetter, eller hva tallet ditt er…..
Helt til de kommer med 199 kroners billetter, eller hva tallet ditt er…..
NAS sitt svar til Nærings- og fiskeridepartementet
PDF: Bonusutbetalinger i Norwegian Air Shuttle ASA
Norwegian har alt på det rene tipper jeg. Det er Nybø og co som har dummet seg ut med vilkårene. Det finnes nok av gode argumenter for å gi mye i bonus for å beholde nøkkelpersoner i et selskap som er teknisk konkurs. Det er en større og mer interessant diskusjon hvordan regjeringen har kastet om seg med korona-midler.Dette har med Norwegian sin restrukturering å gjøre, og er knyttet til bonusavtalene der argumentasjonen har vært viktighet av å beholde ledelsen intakt.
Sitat fra Bahr sitt brev til departementet: "Tidligere styreleder har også opplyst at:
«i samme periode søgte en stor skandinavisk konkurrent efter en ny CEO og nye norske luftfartsspillere var under opbygning.»
Styret i NAS besluttet ultimo april å tilby bonus for Schram og Karlsen på de samme vilkår, men med enkelte endringer som følge av redningsplanen våren 2021. Bonusavtalene ble signert 15. mai 2021"
Skyter ikke NAS seg selv i foten her når det gjelder lovligheten av bonusavtalen?
Ny CEO i SAS ble kunngjort 28. april, så frykten for at Karlsen skulle bli SAS sjef er vel i beste fall et oppkonstruert argument.
Flyr ble lansert i oktober i 2020. Det var vel heller ikke særlig aktuelt å rekruttere ny toppledelse der i april 2021 midt i en oppstartsfase.
Litt rart at Nybø bet på disse oppkonstruerte argumentene.
Dilling sier at den enorme bonusen har vært tema i SAS-styret.
– Det er en sak vi har hatt kunnskap om, og noe vi har diskutert i styret. Det er naturlig at et selskap som er i en krisesituasjon lager en bonus for å holde på ledelsen gjennom en krise
Vil overraske meg om Norwegian ønsker å benytte MAX etter all negative presse de siste årene. Ganske sikker på at jeg har lest at som en del av redningsoperasjonen til Norwegian ble dte besluttet å droppe Max-flyet fra den nye flåten.Hvordan ser flåten til Norwegian ut nå (og fremover) med tanke på Max? Er planen å kun fly 738, eller skal Max inn igjen?![]()
Vil overraske meg om Norwegian ønsker å benytte MAX etter all negative presse de siste årene. Ganske sikker på at jeg har lest at som en del av redningsoperasjonen til Norwegian ble dte besluttet å droppe Max-flyet fra den nye flåten.
Boeing har vel droppet MAX navnet så da blir alt glemt om en stund.
https://www.usatoday.com/story/news...etliners-appears-getting-new-name/5612691002/
Dette er en artikkel fra august i fjor, og er et godt stykke fra sannheten. MAX-navnet brukes vidspredt fortsatt.
MAX No More? For Some Reason Boeing Won’t Admit It, But It’s Changing The Name Of Its New Generation Of 737s
Ser det er flere artikler som sier det samme, men dem har ombestemt seg nå og kaller den fortsatt Max?
https://www.forbes.com/sites/daniel...f-its-new-generation-of-737s/?sh=22bc9409619b
Dette er en artikkel fra august i fjor, og er et godt stykke fra sannheten. MAX-navnet brukes vidspredt fortsatt.
Nok en gammel artikkel. De var mange som skrev om dette for et år siden. Hvis jeg husker riktig var hovedårsaken at Ryanair malte 737-8200 på sine MAX 8200'er. Dermed trakk mange konklusjonen at Boeing prøvde å lure folk med å gi typen et nytt navn, mens det i virkeligheten var Ryanair som bare hadde funnet på noe eget ....
Med forbehold om at jeg husker feil ...
Sikkert ikke en dårlig ide for det ble jo Boeing sin feil at flyene crashet forde flygere ikke kunne lese en sjekkliste.![]()
En sannhet med ganske store modifikasjoner. Husk på at dette var et system (mcas) som ingen av pilotene hadde hørt om! Trimmingen skjer raskere enn andre autotrimfunksjoner, som medfører at nesen går nedover relativt raskt. i en av ulykkene hadde vel også flyet problemer med å vise korrekt airspeed!? Så de hadde stallwarning og overspeed-clacker, samtidig som trimmen gikk bananas. Når du da endelig får kuttet trimswitches, så er man langt fra «reddet».
Høy hastighet og masse trim fremover gjør at pilotene må dra alt de makter i yoken, og mulig ble dette for tungt for de i lengden siden de visstnok koblet inn trimmen igjen. De som har flydd «classic» husker kanskje «rollercoaster» manøveren som kunne få deg ut av situasjonen, men den fjernet Boeing fra FCTM når de introduserte NG.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.