Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Kort tid før Norwegian-flyet fra Oslo til Antalya skulle krysse grensen til Tyrkia i luften, ble det klart at flyet ikke hadde papirene i orden

Grunnen er at tyrkiske myndigheter ikke godtok endret flyregistering da flyet er blitt overført til norsk register

https://www.nrk.no/nyheter/snur-pa-grunn-av-kluss-med-papirene-1.15578767
https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...351/norwegian-fly-pa-vei-til-tyrkia-matte-snu

De ville ikke godta LN-ENN, men LN-ENR fikk lov å komme? Hva er egentlig den store forskjellen i «papirarbeidet» her.
 
Full fres på flytrafikken til Norwegian om dagen. Ikke gammel fres selvfølgelig men er ganske mange aktive maskiner i gang nå. Har de kommet ut av tunnelen og ut i lyset? Er vel snart så de har i gang alle de 50 flyene de pratet om å sitte igjen med?
 
Full fres på flytrafikken til Norwegian om dagen. Ikke gammel fres selvfølgelig men er ganske mange aktive maskiner i gang nå. Har de kommet ut av tunnelen og ut i lyset? Er vel snart så de har i gang alle de 50 flyene de pratet om å sitte igjen med?


Iflg Planespotters er 38 i drift.
 
Planlegger de nedtrapping, siden en del piloter allerede har fått melding omi 50% permittering i august ?
Evt er det taktisk for være innenfor rammen for å motta dagpenger uten ny vurdering? Mange kommer raskt opp i 26 uker, som er de nye reglene fra 1. juli, og vil vel også stange i taket på 49 uker temmelig snart.
Har ikke største delen av pilotkorpset vært helt eller delvis permittert 49 siste 18 mnd uker i løpet av juli/august/september?

Tolker reglene som nye permitteringer etter 1.juli ikke teller med permitterte uker før denne dato, Samtidlig som at maks antall uker pr 18 mnd synker fra 49 til 26. I så fall ville det kanskje lønne seg å jobbe mer enn 6 uker uten permittering for å få en ny vurdering?
 
Last edited:
Kan de har sendt ut varsel, hvis det stemmer de har, bare for å være på den sikre siden i tilfelle nye reiserestriksjoner bidrar til en nedgang i trafikken i august?
 
Kan de har sendt ut varsel, hvis det stemmer de har, bare for å være på den sikre siden i tilfelle nye reiserestriksjoner bidrar til en nedgang i trafikken i august?

Det er ikke sendt ut nye permitteringsvarsel til noen piloter i DY. Alle som opererer nå fortsetter å operere i samme stillingsprosent fremover som i Juli. Fremtiden er det primært Erna og WHO som rår over, så time will show hvordan utviklinga går
 
Det er ikke sendt ut nye permitteringsvarsel til noen piloter i DY. Alle som opererer nå fortsetter å operere i samme stillingsprosent fremover som i Juli. Fremtiden er det primært Erna og WHO som rår over, så time will show hvordan utviklinga går

Såpass. En kaptein fortalte at han skulle tilbake til 50% i august. Kanskje han har drømt da
 
Det er kanskje ikke direkte relevant til selve saken, men likevel et tegn i tiden. Hørte nettopp et webinar på flightglobal med deltakere fra sjefsetasjene i airBaltic, easyjet og LoganAir. På intereuropeisk sliter spesielt de to første med at folk ikke tør å bestille turer utover høsten. De har oversikt de neste fire ukene, men etter det er alt åpent. På innenriks, derimot, er det mer oversiktlig for både easyjet og Loganair.

Antar at dette kanskje også gjelder for Norwegian og følgelig usikkerhet rundt eventuelle permitteringer.
 
Det er kanskje ikke direkte relevant til selve saken, men likevel et tegn i tiden. Hørte nettopp et webinar på flightglobal med deltakere fra sjefsetasjene i airBaltic, easyjet og LoganAir. På intereuropeisk sliter spesielt de to første med at folk ikke tør å bestille turer utover høsten. De har oversikt de neste fire ukene, men etter det er alt åpent. På innenriks, derimot, er det mer oversiktlig for både easyjet og Loganair.

Antar at dette kanskje også gjelder for Norwegian og følgelig usikkerhet rundt eventuelle permitteringer.


Det har vel egentlig vært det gjeldene i 2021, og ser flere selskaper gjennomgående har kommentert det samme. Usikker her rundt plutselige reiserestriksjoner gjør det jo svært vanskelig å planlegge, selv om det nå f.eks for fullvaksinerte er mulighet til å planlegge litt. Men det kommer jo an på hva som venter på destinasjonen. Selv om de slipper husarrest på Jessheim, så gidder de færreste dra til en sted med nazi-munnbindregler og portforbud
 
Såpass. En kaptein fortalte at han skulle tilbake til 50% i august. Kanskje han har drømt da

Han har nok ikke drømt men forutsetningene har forandret seg - igjen. Du får spørre en gang til og se om beskjeden fortsatt stemmer. Ingen skal permitteres ytterligere i August sammenlignet med Juli.
 
Da har er det trykket opp flere aksjer, som endel av betalingen til kreditorenene etter konkursprosessen. Kort sagt er dette endel av oppgjøret til de som fikk igjen 5% av deres opprinnelige krav, og tilsvarende omtrent 2 mrd kr. 1,1 mrd i aksjer som er låst, mens litt over 800 millioner blir i aksjer som skal selges i markedet

https://newsweb.oslobors.no/message/538621

Så får man se hvordan det påvirker eierandelene i selskapet
 
Han har nok ikke drømt men forutsetningene har forandret seg - igjen. Du får spørre en gang til og se om beskjeden fortsatt stemmer. Ingen skal permitteres ytterligere i August sammenlignet med Juli.

Ja, permittering ble visst trukket etter at forening tok saken. Kanskje fornuftig, siden bakgrunn for permittering var at dansker skulle fly. Kanskje nav hadde steilet på den begrunnelsen fra arbeidsgiver?
 
Since Norwegian Air Shuttle and Norwegian Air Sweden both continue to fly under the DY/NAX IATA/ICAO-codes, does anybody know their actuall callsigns?
 
Back
Top