Forøvrig er aksjonærer de som har blødd mest.
Det stemmer vel ikke. Kreditorene har tapt desidert mest, med 65 milliarder i slettet gjeld.
Den høyeste børsverdien for DY på før korona var vel i 2016 med 13,5 mrd.
Forøvrig er aksjonærer de som har blødd mest.
NAS sitt svar til Nærings- og fiskeridepartementet
PDF: Bonusutbetalinger i Norwegian Air Shuttle ASA
Jeg er med på tankegangen din her, men jeg tror de aller fleste som flyr med Norwegian, eller andre lavprisselskaper, ikke lar omdømme være største faktoren ved kjøp av flybilletter. Ihvertfall gjør ikke jeg det.Patetisk, men jeg er ikke overrasket.
Selv om noen her på forumet har den misoppfatningen at jeg er en SAS fan og Norwegian hater, så må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA.
Siden oppstart har Norwegian vært advokatstyrt og levd i gråsoner hva gjelder lover, avtaleverk, normer og sedvaner i næringslivet. Kreative advokater ligger alltid foran myndigheter og politikere når det gjelder tolking av lover og forskrifter. Politikere ønsker rammebetingelser fremfor detaljregulering, og ofte basert på det som er "gjengs oppfatning"
Så lenge Bjørn Kjos satt ved roret, fikk han med sin joviale oppførsel og budskap om billige billetter, fokuset bort fra alle "skyggesidene knyttet til forretningsmodellen" for han hadde alltid juridisk dekning for det Norwegian foretok seg. Som nå.
Problemet for Norwegian nå, er at det er ingen i ledelsen som har Kjos sitt kaliber og kan avlede fokus på en sjarmerende måte.
Når flytrafikken normaliserer seg, tror jeg at Norwegian sitt våpen kun er tilbud om totalt sett billigere billetter enn konkurrentene. Mye av tilliten til, og troen på Norwegian som et folkelig lavprisselskap, ser ut til å svinne hen. Personlig tror jeg at Flyr vil bli trykket til mange sine bryst (underdog/utfordrer med røtter i norsk luftfart) og at Widerøe og SAS vil fortsatt ha store markedsandeler basert på sine historier som ryggrader i norsk infrastruktur i over 75 år.
Igjen, dette er ikke skrevet fordi jeg hater Norwegian - jeg har faktisk reist 65422 km med dem, og ser ikke bort fra nye turer dersom forholdene ligger til rette når det gjelder pris og rute.
VG har en leder som fokuserer på omdømmetapet:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PRWmvp/skadelig-omdoemmekollaps
Jeg er med på tankegangen din her, men jeg tror de aller fleste som flyr med Norwegian, eller andre lavprisselskaper, ikke lar omdømme være største faktoren ved kjøp av flybilletter. Ihvertfall gjør ikke jeg det.
Og de som gjør det, flyr vel allerede SAS?
Patetisk, men jeg er ikke overrasket.
Selv om noen her på forumet har den misoppfatningen at jeg er en SAS fan og Norwegian hater, så må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA.
Selvsagt er de ikke Julenissen! Hadde Karlsen og Schram & Co funnet seg noe bedre å gjøre midt oppi eller rett etter denne krisen hadde ikke DY eksistert den dag idag - det er de kalde fakta! Styret gjorde det de mente var nødvendig for å beholde de dyktigste folkene sine, og da spesielt Karlsen som antagelig er beste mann for jobben slik situasjonen var og er nå. Det har garantert også vært et press fra de største investorene og kreditorene om å beholde dem for enhver pris.
(...) jeg kan faktisk ikke komme på noen i norsk finans-historie som i samme grad har fortjent en fet bonus som det lederteamet i DY med Karlsen i spissen har gjort nå. Det de har klart er av de aller fleste - som har greie på det - blitt kalt en finansiell bragd, noe som vil bli skrevet om i lærebøkene! Karlsen må vel være den mest ettertraktede mann i hele bransjen på dette tidspunkt.
Du ignorerer igjen faktum i saken, kaller det patetisk og fortsetter bare igjen med din udokumentert synsing om lite relevante ting. Det virker som du mener at styret i DY er Julenissen og har gitt bort 30 mill for moro skyld - bare fordi "de har lov til det"!?
Selvsagt er de ikke Julenissen! Hadde Karlsen og Schram & Co funnet seg noe bedre å gjøre midt oppi eller rett etter denne krisen hadde ikke DY eksistert den dag idag - det er de kalde fakta! Styret gjorde det de mente var nødvendig for å beholde de dyktigste folkene sine, og da spesielt Karlsen som antagelig er beste mann for jobben slik situasjonen var og er nå. Det har garantert også vært et press fra de største investorene og kreditorene om å beholde dem for enhver pris.
Så kan man selvfølgelig stille ett stort spørsmålstegn ved det store beløpet på bonusen. Det gjør de fleste av oss.
MEN, jeg kan faktisk ikke komme på noen i norsk finans-historie som i samme grad har fortjent en fet bonus som det lederteamet i DY med Karlsen i spissen har gjort nå. Det de har klart er av de aller fleste - som har greie på det - blitt kalt en finansiell bragd, noe som vil bli skrevet om i lærebøkene! Karlsen må vel være den mest ettertraktede mann i hele bransjen på dette tidspunkt. Så hva du måtte mene om det er uinteressant.
Selv Nybø etter å ha fått svaret har vel nå tonet ned kritikken og begrenset den til å gjelde størrelsen på beløpet.
W
Arrester meg på faktafeil, men prøv å avstå fra hersketeknikk. Det er det du utøver når du stempler innlegget mitt som synsing og ikke relevante ting.
Siden oppstart har Norwegian vært advokatstyrt og levd i gråsoner hva gjelder lover, avtaleverk, normer og sedvaner i næringslivet
Kreative advokater ligger alltid foran myndigheter og politikere når det gjelder tolking av lover og forskrifter.
Så lenge Bjørn Kjos satt ved roret, fikk han med sin joviale oppførsel og budskap om billige billetter, fokuset bort fra alle "skyggesidene knyttet til forretningsmodellen"
Hva med småaksjonærene som sitter igjen med store tap fordi de ikke skjønte dette med utvanning og ble misledet til å tro at de støttet Norwegian gjennom å satse sparepengene sine på aksjer
må jeg si at grunnen til at jeg ikke er overrasket er at for meg er det som har skjedd i bonussaken, dypt forankret i Norwegian sitt DNA
God morgen og heisann - der forsvant visst enda en ny milliard av skattebetalernes kroner ned i Norwegian-sluket! Whoopsie...
https://www.nrk.no/norge/norwegian-tapte-milliardstrid-med-staten-1.15558278
God morgen og heisann - der forsvant visst enda en ny milliard av skattebetalernes kroner ned i Norwegian-sluket! Whoopsie...
https://www.nrk.no/norge/norwegian-tapte-milliardstrid-med-staten-1.15558278
Og VIPPS, der var statens tap på DY nå nede i 140 mill og vil gå i pluss på det hele dersom aksjekursen øker med 10%
https://e24.no/naeringsliv/i/Bl5nPe...for-staten?referer=https://www.aftenposten.no
Haha, det er fortsatt langt frem til de tallene muligens blir realiteten. Leste du ikke artikkelen? Som vanlig: Spekulasjon, synsing, og hvis-om-atte dersom-atte. Realiteten pr idag er at staten er fastlåst i enorme lån og gjeldsinstumenter til Norwegian på mange milliarder som det ikke på noen måte er sikkert de får tilbakebetalt. Så vil tiden vise hva som skjer. Dagens milliardtap på en gammel skatteregning blir dog stående, såvidt kan skjønne.
La oss holde oss til «kalde fakta», hva?![]()
Samlet er det 34.000 Norwegian-bookinger der kundene ikke har fikk refundert billettene før flyselskapet gikk inn i en rekonstruksjonsprosess 18. november 2020.
Til sammen beløper de 34.000 refusjonskravene seg til 522 millioner kroner, skrev E24 i mars.
Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Espen Tuman, sier flyselskapet ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, men at det ikke lot seg gjøre som følge av begrensninger i rekonstruksjonsprosessen
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til NRK at de reagerer på Norwegians prioriteringer. Forbrukerrådet mener Norwegian ikke tar kundene på alvor.
– Men Norwegian sier de er bundet av rettsinstansene til å gi fem prosent?
– Vi er kommet dit fordi Norwegian ikke overholdt de lovpålagte refusjonsfristene i fjor.
Vi spør om passasjerene deres er klar over den dårlige behandlingen av deres britiske personell, fullstendig i strid med disses kontraktsmessige og rettmessige krav på penger», skriver pilotforbundet BALPA til Norwegian i et brev datert 30. juni.
Norwegian slo datterselskapet Norwegian Air Resources UK (NAR) konkurs i januar, da det ble klart at Norwegian legger ned langdistansesatsingen.
De ansatte i bemanningsselskapet fikk i februar beskjed om at NAR ikke har penger til å betale utestående lønn. Nå har avsløringene om at Norwegian-toppene fikk 11 millioner kroner hver i bonus, fått den britiske pilotforeningen BALPA til å fyre på alle plugger.
I et brev stilet til styret i Norwegian, som E24 har sett, skriver BALPA at de ønsker «rettmessig etterlønnskompensasjon» for Norwegians tidligere piloter ved den nedlagte basen på Gatwick i London.
«Våre medlemmer ble nektet hvert øre av sin kontraktfestede permitteringslønn som følge av Norwegians kalkulerte beslutning om å legge ned driften fra Gatwick-basen og å gå inn i frivillig avvikling av Norwegian Air Resources UK», skriver nasjonal rådgiver Terry Brandon i BALPA i brevet.
Brandon understreker at BALPA ikke motsetter seg nedstengingen av crew-basen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.