Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

«Pumpe i statskassa» er godt beskrevet, Rland.
Det er noen år siden jeg fløy med dem, og det er enda lenger ti jeg kommer til å fly med dem igjen, så sant jeg ikke blir tvunget til det.

Heldigvis består det nye styret av meget kompetente mennesker.

Her så de seg nødt til å ta en øyeblikkelig opprydding i tidligere avtaler og kontrakter.

En storm nå, men vil gavne alle parter på sikt.

Heldigvis består det nye styret av meget kompetente mennesker.

Her så de seg nødt til å ta en øyeblikkelig opprydding i tidligere avtaler og kontrakter.

En storm nå, men vil gavne alle parter på sikt.

Bortsett fra å sparke og henge ut sjefen så har de vel ikke ryddet i noe. Røra er det jo det nye styret som har skapt. Hva tanken var når de valgte å "oute" Schram i pressemeldingen om hans fratreden er ikke godt å si og har neppe bidratt til så mye positivt.

Bortsett fra å sparke og henge ut sjefen så har de vel ikke ryddet i noe. Røra er det jo det nye styret som har skapt. Hva tanken var når de valgte å "oute" Schram i pressemeldingen om hans fratreden er ikke godt å si og har neppe bidratt til så mye positivt.

De har ryddet unna 150 mrd. 65 mrd i gjeld og 85 mrd i flykjøpsforpliktelser.
Schram var rette man før Korona, men ikke i den situsjon DY havnet i eller der de er idag.

W

De har ryddet unna 150 mrd. 65 mrd i gjeld og 85 mrd i flykjøpsforpliktelser.
Schram var rette man før Korona, men ikke i den situsjon DY havnet i eller der de er idag.

W

Du og du. Det er visst bare vinnere i dette gamet så 30.000.000 kroner i (hemmelige) bonuser er sikkert alt for lite.

Eller - ser du om det også er noen tapere her?

Hva med alle ansatte som er oppsagte og permittert?
Hva med de kreative datterselskapene som er slått konkurs?
Hva med alle kreditorene som har fått ca 5% av det Norwegian skyldte dem - noen har gått konkurs
Hva med småaksjonærene som sitter igjen med store tap fordi de ikke skjønte dette med utvanning og ble misledet til å tro at de støttet Norwegian gjennom å satse sparepengene sine på aksjer
Hva med de som fortsatt har beholdt jobbene sine og akseptert lønnsfrys og dårligere betingelser.

Hadde vært fint om du kunne dvele litt med den siden av Norwegianeventyret

Hvordan skal Norwegian nå markedsføre seg for å fremstå som det billige folkelige selskapet, slik de gjorde før?
Moderasjon hos ledelsen ( ref Kjos kontra Gustavsson i SAS)
Nye og miljøvennlig fly? (nå har vel SAS snart en mer up to date flypark)
Underdog- tidligere favoritt tema, store stygge SAS mot lille uskyldige Norwegian sum kun hadde som motiv å fly nordmenn billig og direkte ( nå er vel Flyr den virkelige underdogen)
Direkte ruter uten mellomlanding i Oslo eller Køben? (Kanskje Norwegian vil hoste opp en håndfull, men neppe mange som ikke dekkes av andre
Det som gjenstår er vel egentlig hva det koster å fly til Nord-Norge for 30 år siden. (Kanskje et troverdig argument for de som ikke har kunnskap om norsk luftfart før deregulering)
Og så har vi Norwegian sine blodfans som er overbevist om at Norwegian er billigst og har best service uansett...

Gleder meg til fortsettelsen
(hentet fra tråden angående Schram sin oppsigelse)

Her var det mye sure oppstøt, og jeg skal ikke synke såpass langt ned ved å svare på alt heller....

Når det kommer til lederlønningene, så er vel de såpass høye i SK slik at en bonus heller ikke er nødvendig. Kan du forresten gi noen garanti for at lønningene til Gustavsson, Eivind Roald og Thorbjørn Wist og nå han nye nederlenderen (som også får samme lønn som Gustavsson) ikke betales med svenske og danske skattekroner?
Det skal derimot sies at jeg synes lønningene og bonusene til Schram og Karlsen er for høye, skjønner argumentasjonen om at man må holde på dyktige folk, men summene blir fortsatt for drøye. Det var nok smart å kvitte seg med Schram, men Karlsen bør nok beholdes, derimot synes jeg han for å få opp stemninga igjen burde betale tilbake bonusen.

Mye av det andre her er ting de har markedsført seg med for lenge siden, noe sluttet de med også lenge før Kjos ga seg, og mye av det har de heller ikke brukt igjennom aktiv markedsføring, men igjennom intervjuer ledelsen har gjort i media. Hvis du følger med litt, så vil du legge merke til at de har skiftet helt markedsføringsstrategi, og det å henge seg opp i ting og argumentasjon de brukte aktivt før blir dermed litt det samme som å gå rundt på gata i Tyskland i dag og kalle folk nazister bare fordi forfedrene deres kanskje ble tvunget til å være det (satt på spissen vel å merke). Ting endrer seg.

Er det galt at de har ''blodfans''? Selv om ikke du er enige med de (siden du er en av SAS sine blodfans), betyr ikke det at det er gale mennesker med lite vett i huet. Oppfattelse av service er også en individuell ting, selv om du kanskje synes det er tragisk å ikke få ''gratis'' kaffe, kan det hende at de synes det er helt greit å ikke betale for noe de ikke drikker uansett.

Sugerør i statskassen har blitt benyttet ofte av ledelsen i Norwegian for å sette SAS i et negativt lys. Det som nå kommer for en dag får det meste til å blekne. Jeg leste nettopp at 600 millioner knyttet til garantien på 3 milliarder er bokført av staten som tap. Hundrevis av millioner som Norwegian skylder Staten gjennom Avinor blir betalt med 5 (?)%. Haugevis av kreditorer får tilsvarende 5% av kravet og må bokføre resten som tap, og indirekte betydelig mindre skatt til fellesskapet. Hvor mange tusen ansatte er ikke blitt oppsagt og havnet på NAV og får støtte gjennom skattepengene.

Her er det ikke bare et sugerør i statskassa men en pumpe.

Javel, og hvor mange milliarder av det de tre skandinaviske statene har bidratt til å redde blåhalene opp igjennom årene har de fått tilbake? (ja, jeg vet de er/har vært eiere, men enten det er igjennom emisjon, lån, garantier eller nødhjelp så gjør til syvende og sist ikke det situasjonen noe bedre når de må bidra med mer enn de får tilbake igjennom utbytte og tilbakebetaling). ''lånene'' de har bidratt med det siste drøye året blir nok også bokført som tap etter hvert, dette er gjort i ren veldedighet og for at de er redde for å miste SAS.
Det at ''ledelsen brukte dette før...'' blir også litt det samme som tyskerne over, tiden endrer seg, og det må være lov å endre mening.

''indirekte mindre skatt til felleskapet'' er også en tullete påstand, det er vel bedre at Norwegian, som faktisk er registrert i Brønnøysundregisteret, skatter til den norske stat enn om Ryanair og Wizz kommer inn med null norske ansatte og skatter til Irland og Ungarn?
Bare så det er klart er NAI og selskapene tilknyttet Irland under avvikling.

Du og du. Det er visst bare vinnere i dette gamet så 30.000.000 kroner i (hemmelige) bonuser er sikkert alt for lite.

Hva med alle ansatte som er oppsagte og permittert?
Hva med de kreative datterselskapene som er slått konkurs?
Hva med alle kreditorene som har fått ca 5% av det Norwegian skyldte dem - noen har gått konkurs
Hva med småaksjonærene som sitter igjen med store tap fordi de ikke skjønte dette med utvanning og ble misledet til å tro at de støttet Norwegian gjennom å satse sparepengene sine på aksjer
Hva med de som fortsatt har beholdt jobbene sine og akseptert lønnsfrys og dårligere betingelser.

Det må da være bedre å redde noen av arbeidsplassene enn å la alle havne på gata? Det var nok ikke noe særlig å hente i boet uansett, og at aksjonærene er ''dumme'' kan du ikke klandre selskapet for.

uff uff, dette ble langt... Men jeg tror det kan være en fordel å ta på seg perspektivbrillene av og til;)

Sorry, men her er det så mye tull og vås at jeg ikke gidder svare på alt.
Jeg vil imidlertid påstå at dersom det er en som bør ta av seg NAS brillene og ta på perspektivbriller, så er det deg.

Du prøver å stigmatisere meg som en SAS blodfan.
Du har helt rett i at for meg har SAS vært en klart foretrukket leverandør av flyreiser fremfor Norwegian. Det samme har KLM, Finnair, Thai, Singapore Airlines, Air France, Iberia, Brüssel Airlines og Lufthansa vært.

Grunnen er at jeg gjennom flere tiår i jobben har reist mange ganger med fly hver uke i inn- og utland.
Jeg ser ingen grunn til å hylle Norwegian når de verken har hatt rutetilbud, rutetider/frekvens eller fleksibilitet til at jeg kunne utføre jobben min på en god og effektiv måte. Hvis dette er å være blodfan av SAS og ikke Norwegian, så ser jeg på det som et hederstegn.

I jobben min har jeg også reist sammen med hundrevis av andre fra ulike leverandører og samarbeidspartnere. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg har tilgode å finne en eneste som ikke har foretrukket SAS fremfor Norwegian.

Dette er syn gjennom mine perspektivbriller basert på tusenvis av flyreiser i jobbsammenheng.

Hadde jeg kun reist med fly et par tre ganger i året som privatperson og kanskje en chartertur til Syden, hadde jeg hatt andre perspektivbriller. Jeg ser ikke bort fra at jeg da hadde vært blodfan av Kjos og Norwegian

Til slutt vil jeg legge til.
Jeg har aldri lagt skjul på at jeg har basert mine innlegg her på:
1) egen erfaring fra flyreiser i jobbsammenheng
2) egen mening om at Norwegian sin forretningsmodell har vært å unndra seg samfunnsansvar. Bemanningsgbyråer, outsourcing, basestruktur, fagforeningsknusing.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om hva du baserer dine synspunkter på - du kan være ansatt, aksjoner, familie relasjoner.

Last edited:

Husker ikke "korona saldoen" til SAS for øyeblikket, men den er vel på rundt minus 12-15 milliarder? Og mye mer vil det bli! Sverige og Danmark har ikke oljefond. Kreditorene til SAS og deres ansatte har altså blitt finansiert gjennom at den svenske og danske stat har måttet ta opp lån. Lån som skal betjenes og tilbakebetales. Dette skjer gjennom økte skatter og avgifter, eller omprioriteringer på budsjetter hvor man må kutte i velferden til mannen i gata i disse landene.
Altså millioner av tapere her også.

Forøvrig så ventes SAS aksjen å stupe i verdi i på samme måte som DY sin gjorde, så du får advare de stakkars aksjonærene som heller tydligvis ikke har forstått det før det er for sent...

Ditt intense blod-hat til DY begynner å bli komisk.

Husker ikke "korona saldoen" til SAS for øyeblikket, men den er vel på rundt minus 12-15 milliarder? Og mye mer vil det bli! Sverige og Danmark har ikke oljefond. Kreditorene til SAS og deres ansatte har altså blitt finansiert gjennom at den svenske og danske stat har måttet ta opp lån. Lån som skal betjenes og tilbakebetales. Dette skjer gjennom økte skatter og avgifter, eller omprioriteringer på budsjetter hvor man må kutte i velferden til mannen i gata i disse landene.
Altså millioner av tapere her også.

Forøvrig så ventes SAS aksjen å stupe i verdi i på samme måte som DY sin gjorde, så du får advare de stakkars aksjonærene som heller tydligvis ikke har forstått det før det er for sent...

Ditt intense blod-hat til DY begynner å bli komisk.

Arrester meg på faktafeil. Regner med at SAS sine Corona utfordringer hører hjemme i en annen tråd

Det evige gnålet om SAS hører hjemme i en annen tråd. Slik er det alltid når enkelte går tom for argumenter og DY-brillene er tykke som cola-bunner.

Det evige gnålet om SAS hører hjemme i en annen tråd. Slik er det alltid når enkelte går tom for argumenter og DY-brillene er tykke som cola-bunner.

Du har helt rett. Dersom Norwegian er perfekt på alle måter, så forstår jeg ikke hvorfor noen her på død og liv vil ha fokuset bort fra selskapet.

For egen del har jeg vært ærlig og tydelig på hva som er grunnlaget for mine kommentarer og mitt ståsted. Jeg aksepterer at andre har andre erfaringer og ståsted. Det hadde vært supert om de kom med kommentarer og fakta på det grunnlaget. Det ville gjort debatten seriøs heller enn å få følelsen av å utveksle kommentarer med personer i trassalderen

Sorry, men her er det så mye tull og vås at jeg ikke gidder svare på alt.
Jeg vil imidlertid påstå at dersom det er en som bør ta av seg NAS brillene og ta på perspektivbriller, så er det deg.

Du prøver å stigmatisere meg som en SAS blodfan.
Du har helt rett i at for meg har SAS vært en klart foretrukket leverandør av flyreiser fremfor Norwegian. Det samme har KLM, Finnair, Thai, Singapore Airlines, Air France, Iberia, Brüssel Airlines og Lufthansa vært.

Grunnen er at jeg gjennom flere tiår i jobben har reist mange ganger med fly hver uke i inn- og utland.
Jeg ser ingen grunn til å hylle Norwegian når de verken har hatt rutetilbud, rutetider/frekvens eller fleksibilitet til at jeg kunne utføre jobben min på en god og effektiv måte. Hvis dette er å være blodfan av SAS og ikke Norwegian, så ser jeg på det som et hederstegn.

I jobben min har jeg også reist sammen med hundrevis av andre fra ulike leverandører og samarbeidspartnere. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg har tilgode å finne en eneste som ikke har foretrukket SAS fremfor Norwegian.

Dette er syn gjennom mine perspektivbriller basert på tusenvis av flyreiser i jobbsammenheng.

Hadde jeg kun reist med fly et par tre ganger i året som privatperson og kanskje en chartertur til Syden, hadde jeg hatt andre perspektivbriller. Jeg ser ikke bort fra at jeg da hadde vært blodfan av Kjos og Norwegian

Til slutt vil jeg legge til.
Jeg har aldri lagt skjul på at jeg har basert mine innlegg her på:
1) egen erfaring fra flyreiser i jobbsammenheng
2) egen mening om at Norwegian sin forretningsmodell har vært å unndra seg samfunnsansvar. Bemanningsgbyråer, outsourcing, basestruktur, fagforeningsknusing.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om hva du baserer dine synspunkter på - du kan være ansatt, aksjoner, familie relasjoner.

Jaja, makan til barnslig svar skal man lete lenge etter. Jeg prøver i hvert fall på å komme med saklige argumenter for å bidra til en konstruktiv debatt, men når du sprer gammel informasjon som er direkte feil i dag trekker det debatten ned i et stort hull. Når du ikke vil svare på mine argumenter og se deg selv og ditt kjære bolag i speilet, så bidrar ikke det stort heller. Å lange ut om at man har fløyet mange tusen ganger og la det bli svaret blir for dumt, hva i det huleste har det med saken å gjøre?

Du skal være lov til å være uenig med meg, men ta da også inn over deg at gresset ikke er så grønt på andre siden heller. Gresset er på begge sider ganske brunt for tiden.

Hvis du vil vite det så er jeg ikke lengre aksjonær i Norwegian, jeg er heller ikke ansatt eller har noen relasjon til selskapet annet enn som passasjer, og for ordens skyld så flyr jeg også mer enn ''et par tre ganger i året''. Jeg baserer mine argumenter på synspunkter og erfaringer fra selskaper/selskapet(som deg) og mine meninger om selskapet sin forretningsmodell (også som deg).

Tom for argumenter ja, problemet er vel heller at motparten ikke kan se seg selv i speilet og komme med noe konstruktivt tilbake. Jeg kan komme med mange argumenter, men det hjelper lite når det føles ut som man snakker til en betongvegg og får masse tomme ord tilbake. Jeg kommer i hvert fall med argumenter imot, mens andre kommer med bullshit om at man har flydd flere tusen ganger, jeg vet ikke hvem som er tomme for argumenter jeg...

Du har helt rett. Dersom Norwegian er perfekt på alle måter, så forstår jeg ikke hvorfor noen her på død og liv vil ha fokuset bort fra selskapet.

For egen del har jeg vært ærlig og tydelig på hva som er grunnlaget for mine kommentarer og mitt ståsted. Jeg aksepterer at andre har andre erfaringer og ståsted. Det hadde vært supert om de kom med kommentarer og fakta på det grunnlaget. Det ville gjort debatten seriøs heller enn å få følelsen av å utveksle kommentarer med personer i trassalderen

Jeg sier ikke at DY er perfekt, de har også vært uheldige og gjort gale avgjørelser.

Da jeg skrev mitt opprinnelige innlegg i går kveld så visste jeg at dette kom til å bli resultatet: En usaklig debatt hvor Rland og sine tilhengere jatter seg sammen, dette har skjedd gang på gang før (jeg har faktisk også fått på grensen til ''hat''-meldinger fra enkelte av dem tidligere). Synes det er trist da det går negativt ut over forumet. Jeg stilte opprinnelig konstruktive spørsmål, men fikk bare gnåling tilbake. Også interessant at du er svært glad i å henge deg opp i DY sine problemer, men problemene til en viss konkurrent er det ikke så populært å belyse, for med en gang de nevnes blir det dårlig stemning. (Enig at den diskusjonen ikke skal tas i denne tråden, men når man blir spurt om noe og bare sprer eder og galle tilbake, og ikke kommer med noe saklig blir det for dumt).

Hadde håpet vi kunne hatt en saklig og ordentlig debatt, men den gang ei. dette har nærmest blitt en tradisjon her på forumet, dessverre. Vi får være enige om å være uenige:)

<mod>
Trådens tema: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Så tar den evige SAS vs DY vs andre i en annen tråd, og dropper persondiskusjoner o.l!
</mod>

Treffende leder i DN. Spørs hvordan politikerne reagerer når DY kommer med luen i hånden neste gang.

https://www.dn.no/leder/norwegian/i...-politisk-goodwill-pa-sa-kort-tid/2-1-1031521

Bak betalingsmur, men tar meg frihet til å kopiere de siste linjene.

Det er forbløffende at et selskap som hadde så mye politisk goodwill, har greid å sløse bort alt sammen. Redningsaksjonen av Norwegian har på mange måter vært en enestående finansiell og politisk suksesshistorie. Det som nå vil bli husket, er at staten tok et tap på 600 millioner kroner, mens direktørene fylte lommene.

Treffende leder i DN. Spørs hvordan politikerne reagerer når DY kommer med luen i hånden neste gang.

https://www.dn.no/leder/norwegian/i...-politisk-goodwill-pa-sa-kort-tid/2-1-1031521

Bak betalingsmur, men tar meg frihet til å kopiere de siste linjene.

Enig, uansett hvilken god ryddejobb ledelsen i DY har gjort er det faktisk statlig hjelp, laan eller ei, som har faatt dem gjennom foerste fase av krisen, d.v.s. aa ikke gaa under.

Lovlig eller ikke, det er alvorlig umusikalsk aa gjoere dette naa, og publikum vil aldri forstaa dette. Folk glemmer nok til slutt, men det ville vaert best aa gi avkall paa dette naa.

Dårlig dømmekraft
Norwegian hevder de hemmelige bonusene til toppledelsen ikke brøt med noen regler. Næringsministeren sier hun er skuffet og at Norwegian «har en stor jobb» foran seg med å bygge opp omdømme sitt igjen. De to partene er uenige om hvor lenge bonusforbudet egentlig gjaldt

https://e24.no/boers-og-finans/i/PR...oemmekraft?referer=https://www.aftenposten.no

Saa lenge det var et bonusforbud ikraft, kanskje utloept, ville det ikke uansett ikke skadet (unntatt kontobalansen) aa spoerre departementet om dette var i orden. Jeg er rimelig sikker paa at svaret ville vaert "Nei, og jeg later som jeg ikke hoerte det spoersmaalet"!

Det er bare pinlig hva skjer nå.

DY har gjord en god job med å komme seg gjennom denne restrukturering. Det ville har rett og slett vært umulig uten statens støtte.

Og man har klart å lage en PR fiasko av de aller største slag. Man har klart å skape en stort irritasjon mellom ledelsen og de andre ansatte og mellom ledelsen og de aksjonærer. Forøvrig er aksjonærer de som har blødd mest.

Man kan kanskje bevise at det hva ble gjort er rent juristisk sett korrekt eller i grenseland. Men utvilsomt har man klart å senke troen i selskap, man har til en visst del ruinert omdømme og man har til 100% senked good-will hos politikken for Norwegian.

Ingen vet om det vil trenges penger til, men man kan si for sikkert at det blir lukked statlige lommebøka denne gang.

Og all dette for *latterlige* 20 Mio NOK som kunne like gode har blitt utbetalt i 2022 eller 2023 da krisen er over og dersom de nøkkelpersoner virkelig forblir med selskap.

Hver leder med stil ville har takked nei til slik en form av "bonus".

Det er bare pinlig hva skjer nå.

Hver leder med stil ville har takked nei til slik en form av "bonus".

De takket faktisk nei. Men styret ville at de absolutt skulle ta den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back