Finansavisen papir skriver i dag at oljesmell i 2011 truer flyselskapene:
Prisen på flydrivstoff går stadig opp. DY har sikret 30% av 2011-forbruket. SAS har sikret 54% av 2011-forbruket. Spottprisen for var USD 954 pr. tonn på tirsdag. Spottprisen er opp 15% side nyttår.
Jeg sliter med angivelsene i pris pr. tonn og pris pr. fat ! Kan du info hvor mange fat
det går pr. tonn ? Hvofor angir ikke flyselskapene i samme volumtype tonn/fat ?
Fordi det er to forskjellige produkt.
Oljeprisen regnes i fat, mens flydrivstoff, som bare er et av mange produkt man utvinner av olje selges per tonn. På samme måte som man (i land som bruker det metriske system) måler bensin i liter
Takk, men ser f.eks SK har hedget fuel på rundt USD760 pr. tonn. Hvor mange fat
går det pr. tonn ? Hvilken pris pr. fat kan man f.eks beregne at SK har hedget på ?
Hvor mange fat går det pr. tonn ?
Det kommer an på både kvaliteten på oljen og hvordan raffeneriet kjøres
I tabloid pressen har jeg forstått at Kjos er bekymret
dersom prisen er over USD110 pr. fat, hva er da prisen pr. tonn ?? Noen som vet det ?
Med nordsjøolje over 107 dollar fatet er sikringen en lønnsom strategi for øyeblikket.
- Med dagens oljepris har sikringen vår en helårsverdi på 100 millioner dollar, forteller investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24.
Det tilsvarer i overkant av 570 millioner kroner med dagens valutakurs.
SAS-aksjen er ned 2,5 prosent til 19,50 kroner klokken 13.29, mens Norwegian er ned 3,3 prosent til 117 kroner.
SAS regnet med overskudd i 2011- med mindre det skjer noe ekstraordinært. Med fuel
prisene nå, selv om de har hedget mye, kan man da konstantere at det ekstraordinære
da allerede har skjedd nå i februar, slik at det igjen blir underskudd ?
... Om SAS får milliardtap i 2011 grunnet høy oljepris så tror jeg flybransjen generelt er på stupet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.