Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Takk, denne var bra! Oppdateres vel hver fredag virket det som.

NAS har guidet med oljepris på 850$/mt så da sliter de litt allerede der selv om dollarkursen er endel lavere enn guidet.
 
Finansavisen papir skriver i dag at oljesmell i 2011 truer flyselskapene:

Prisen på flydrivstoff går stadig opp. DY har sikret 30% av 2011-forbruket. SAS har sikret 54% av 2011-forbruket. Spottprisen for var USD 954 pr. tonn på tirsdag. Spottprisen er opp 15% side nyttår.

Jeg sliter med angivelsene i pris pr. tonn og pris pr. fat ! Kan du info hvor mange fat
det går pr. tonn ? Hvofor angir ikke flyselskapene i samme volumtype tonn/fat ?
 
Jeg sliter med angivelsene i pris pr. tonn og pris pr. fat ! Kan du info hvor mange fat
det går pr. tonn ? Hvofor angir ikke flyselskapene i samme volumtype tonn/fat ?

Fordi det er to forskjellige produkt.

Oljeprisen regnes i fat, mens flydrivstoff, som bare er et av mange produkt man utvinner av olje selges per tonn. På samme måte som man (i land som bruker det metriske system) måler bensin i liter
 
Fordi det er to forskjellige produkt.

Oljeprisen regnes i fat, mens flydrivstoff, som bare er et av mange produkt man utvinner av olje selges per tonn. På samme måte som man (i land som bruker det metriske system) måler bensin i liter

Takk, men ser f.eks SK har hedget fuel på rundt USD760 pr. tonn. Hvor mange fat
går det pr. tonn ? Hvilken pris pr. fat kan man f.eks beregne at SK har hedget på ?
 
Takk, men ser f.eks SK har hedget fuel på rundt USD760 pr. tonn. Hvor mange fat
går det pr. tonn ? Hvilken pris pr. fat kan man f.eks beregne at SK har hedget på ?

Hvor mange fat det går per tonn, går sikkert an å regne ut. Et tonn er en kjent størrelse, tetthet på parafin er en kjent størrelse og fat er en kjent størrelse. (Omtrent 8 fat per tonn, om jeg ikke har regnet feil.)

Derimot er ikke oljeprisen det eneste som bestemmer prisen på fuel. Selvfølgelig er oljeprisen viktig, men også raffinerikapasitet, etterspørsel etter fuel sammenlignet med andre oljefraksjoner, transportkostnader og andre ting spiller inn.
 
Det kommer an på både kvaliteten på oljen og hvordan raffeneriet kjøres

Jeg ser at SAS har hedget endel fuel i Q1 2011 til USD744 pr tonn. I følge dn.no
er den generelle oljepris i dag USD102 pr fat. Er SK sin hedging da bra/dårlig
eller noe midt i mellom ? Jeg klarer vertfall ikke å se dette da det er vanlig å angi
dagpris pr. fat og ikke tonn. I tabloid pressen har jeg forstått at Kjos er bekymret
dersom prisen er over USD110 pr. fat, hva er da prisen pr. tonn ?? Noen som vet det ?
 
I tabloid pressen har jeg forstått at Kjos er bekymret
dersom prisen er over USD110 pr. fat, hva er da prisen pr. tonn ?? Noen som vet det ?

Det finnes ikke noe enkelt svar på det du spør om. Oljeprisen påvirker fuelprisen, men det er også mange andre ting som påvirker fuelprisen.

Spørsmålet ditt kan sammenlignes med dette: "Når peanøtter koster 12 kr/kg, hva koster da et glass med peanøttsmør?"

Sjekk linken til tiemand, så finner du fuelprisen.
 
Last edited:
Gullkantet SAS-sikring av fuel: http://e24.no/boers-og-finans/gullkantet-sas-sikring/20026942

Med nordsjøolje over 107 dollar fatet er sikringen en lønnsom strategi for øyeblikket.

- Med dagens oljepris har sikringen vår en helårsverdi på 100 millioner dollar, forteller investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24.

Det tilsvarer i overkant av 570 millioner kroner med dagens valutakurs.

Men flyselskapenes aksjekurs liker dårlig at oljeprisen stiger:
SAS-aksjen er ned 2,5 prosent til 19,50 kroner klokken 13.29, mens Norwegian er ned 3,3 prosent til 117 kroner.
 
Nå som ustabilitet preger Afrikas tredje største oljeprodusent og med utsikter til ytterligere ustabilitet i Emiratene er det all grunn til å tro at oljeprisene vil kunne nå uante høyder over kortere eller mellomlange perioder.
140-160USD skal man ikke være overrasket over selv om noen av de store Gulf statene helst vil unngå dette prisnivået da det vil kunne skape finanskrise som igjen slår negativt tilbake på disse statene.
 
Det er vel ikke så rart at man ikke liker høy oljepris. Å sikre oljeprisen konsekvent vil kun utsette når man får full effekt av høyere oljepris, i tillegg forblir prisen høy når oljeprisen faller. Kan sammenlignes med å ha fast-rente på boliglånet... det blir normalt dyrere i lengden, men fordelen er selvsagt at man vet hva kostnaden er på forhånd.

Jeg tror ikke det er vedig vits i å sikre oljeprisen ove $110. Det er også en kostnad i det å sikre og risiko om oljeprisen faller fort.
 
Oljen titter på 110 i dag (opp ca 3-4%), mens transportaksjene tilsvarende faller videre. SAS ned ca 5% (kr 18,5), DY ned ca 4,5% (kr 112).
 
SAS regnet med overskudd i 2011- med mindre det skjer noe ekstraordinært. Med fuel
prisene nå, selv om de har hedget mye, kan man da konstantere at det ekstraordinære
da allerede har skjedd nå i februar, slik at det igjen blir underskudd ?
 
En ting synes å være sikkert i denne bransjen: At ingen ting er sikkert. Og at det hele tiden skjer ting som går ut over det ene eller det andre.
 
Last edited:
SAS regnet med overskudd i 2011- med mindre det skjer noe ekstraordinært. Med fuel
prisene nå, selv om de har hedget mye, kan man da konstantere at det ekstraordinære
da allerede har skjedd nå i februar, slik at det igjen blir underskudd ?

Ikke vet jeg, mye kan skje med fuelprisen på ett år. Det er godt mulig den faller ned på ett lavt nivå, slik vi så i 2009. Men nå har jo SAS ett år på seg til å finne ut hvilken unnskyldning de skal komme med neste år for millardtapene i 2011 ;)
 
Last edited:
... Om SAS får milliardtap i 2011 grunnet høy oljepris så tror jeg flybransjen generelt er på stupet.
 
Ligger vel kankje an til at DY igjen må gå ut og be eierne om penger, slik det måtte sist
gang oljeprisen ble "litt høy" da de slik jeg forstår ikke har endret sing hedge policy
siden den gang !
 
Back
Top