Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Finansavisen papir skriver i dag at oljesmell i 2011 truer flyselskapene:
Prisen på flydrivstoff går stadig opp. DY har sikret 30% av 2011-forbruket. SAS har sikret 54% av 2011-forbruket. Spottprisen for var USD 954 pr. tonn på tirsdag. Spottprisen er opp 15% side nyttår.
Jeg sliter med angivelsene i pris pr. tonn og pris pr. fat ! Kan du info hvor mange fat
det går pr. tonn ? Hvofor angir ikke flyselskapene i samme volumtype tonn/fat ?
Fordi det er to forskjellige produkt.
Oljeprisen regnes i fat, mens flydrivstoff, som bare er et av mange produkt man utvinner av olje selges per tonn. På samme måte som man (i land som bruker det metriske system) måler bensin i liter
Takk, men ser f.eks SK har hedget fuel på rundt USD760 pr. tonn. Hvor mange fat
går det pr. tonn ? Hvilken pris pr. fat kan man f.eks beregne at SK har hedget på ?
Hvor mange fat går det pr. tonn ?
Det kommer an på både kvaliteten på oljen og hvordan raffeneriet kjøres
I tabloid pressen har jeg forstått at Kjos er bekymret
dersom prisen er over USD110 pr. fat, hva er da prisen pr. tonn ?? Noen som vet det ?
Med nordsjøolje over 107 dollar fatet er sikringen en lønnsom strategi for øyeblikket.
- Med dagens oljepris har sikringen vår en helårsverdi på 100 millioner dollar, forteller investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24.
Det tilsvarer i overkant av 570 millioner kroner med dagens valutakurs.
SAS-aksjen er ned 2,5 prosent til 19,50 kroner klokken 13.29, mens Norwegian er ned 3,3 prosent til 117 kroner.
SAS regnet med overskudd i 2011- med mindre det skjer noe ekstraordinært. Med fuel
prisene nå, selv om de har hedget mye, kan man da konstantere at det ekstraordinære
da allerede har skjedd nå i februar, slik at det igjen blir underskudd ?
... Om SAS får milliardtap i 2011 grunnet høy oljepris så tror jeg flybransjen generelt er på stupet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.