Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

På tide å finne frem denne tråden igjen?

Hørte på tysk radio nettopp at aksjekursen i LH hadde sunket i dag til tross for at streiken i Frankfurt nå er over. Skylden fikk oljeprisen med referanse til at nordsjøoljen nå står i 123 dollar.

Ja, hvorfor ikke ... bensinprisen ser ut til å gå mot nye rekorder her også - spesielt nå som Obama truer med å fjerne smutthullene oljeselskapene de store firmaene bruker til å eliminere skatt og erstatte det med flat 28% beskatning ... ca 3.60 per gallon her nå .. Da jeg flyttet hit i 1999 var det 75 cents ..

Ja, hvorfor ikke ... bensinprisen ser ut til å gå mot nye rekorder her også - spesielt nå som Obama truer med å fjerne smutthullene oljeselskapene de store firmaene bruker til å eliminere skatt og erstatte det med flat 28% beskatning ... ca 3.60 per gallon her nå .. Da jeg flyttet hit i 1999 var det 75 cents ..

Men allikevel så får du ca en gallon for det samme vi hjemme i fedrelandet betaler for en liter :rolleyes:

Men allikevel så får du ca en gallon for det samme vi hjemme i fedrelandet betaler for en liter :rolleyes:

Javisst. Vi slipper jo en del av avgiftssvindelen beskatningen som dere må lide under. På den annen side - lønnsnivået her borte er lavere og avhengigheten av bil større. Avstandene også.

Jo, jo , mobber mine amerikanske venner som klager over prisene på et raffinert produkt som bensin , og spør hva er gallonprisen på vann som er tilsatt noe nesten instant og heter Starbucks... Har ikke hørt klager på den prisen... Ev dropp et par dyr kaffe og kjøp bensin....:drunk:

Det går jævlig dårlig med Starbucks på tanken, du .... men for sammenligningens skyld er Starbucks på OSL ca dobbelt så dyr som den er her. Bensinen er ca 4 fanger så dyr.

Javisst. Vi slipper jo en del av avgiftssvindelen beskatningen som dere må lide under. På den annen side - lønnsnivået her borte er lavere og avhengigheten av bil større. Avstandene også.

Pluss at flakene/SUV-ene bilene er større, og har herlige kraftigere motorer.

Avhengigheten av bil henger vel delvis sammen med amerikanernes aversjon mot fellesskapsløsninger, som jo kollektivtransport er. ;)

Hørte på tysk radio nettopp at aksjekursen i LH hadde sunket i dag til tross for at streiken i Frankfurt nå er over. Skylden fikk oljeprisen med referanse til at nordsjøoljen nå står i 123 dollar.

I Euro så er oljeprisen all time high, da Euro er vesentlig svakere nå enn da oljeprisen var på sitt høyeste i nominelle dollarpriser for noen år siden

En for høy oljepris er selvsagt ikke positivt for verdensøkonomien, men jeg tror ikke det nødvendigvis er så dumt på lang sikt, da en høyere oljepris bør gi incentiver til å jobbe videre med energi effektivisering og økt bruk av fornybare energikilder

Dessuten som nordmann er det bra med en høy oljepris :D

Attachments

• oil.JPG
    oil.JPG
    28.3 KB · Views: 484
Last edited:
WTF, 95oktan til NOK15,11 på Statoil Økern .

Tror jeg kjører dieselbil ei stund til, kombinasjonen av lavt forbruk og litt rimeligere pris hjelper på..
Men dyr morro er det uansett..

Det rare er at prisene er tilnærmet identiske i Oslobygda og DDE landsbyen og det er jo en ikke ubetydelig forskjell i transportlengden.

Misstenker Statoil for å ta seg så godt betalt som mulig..

Tror jeg kjører dieselbil ei stund til, kombinasjonen av lavt forbruk og litt rimeligere pris hjelper på..
Men dyr morro er det uansett..

Det rare er at prisene er tilnærmet identiske i Oslobygda og DDE landsbyen og det er jo en ikke ubetydelig forskjell i transportlengden.

Misstenker Statoil for å ta seg så godt betalt som mulig..

Det er ikke så stor forskjell i reiseveien fra raffineriet... Lager ikke bensin i Oslo ;)

Det er ikke så stor forskjell i reiseveien fra raffineriet... Lager ikke bensin i Oslo ;)

True, men skulle tro at endel av bensinen kom i land nærmere Oslo enn barteland, men nå skal vi holde fred, friskere pirser nord for polarsirkelen..

Back