Excel Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Jepp, i Tromsø er 95-prisen pluss/minus 16 kroner.

Nå skal det sies at dette er et resultat av en lokal drivstoffavgift - innført i stede for bomstasjoner. Men uansett, prisen sårer en lunken lommebok, selv for en eier av en drivstoffgjerrig Passat 1.6.
 
Ny tremåneders topp i går, da brent igjen touchet $115 fatet etter å ha ligget litt lavere en stund. Så merkes vel godt hos flyselskapene igjen etter et par måneder som har vært litt mindre ille (for dem)

Ellers ligger bensinprisen på rundt 14-14.5 her i byen, men med ~80 øre rabatt er ikke prisen så ille, mener nå jeg
 
Saudi Arabia har sagt de i dag ønsker en oljepris (Brent ikke WTI) på rundt $100, og skrudde faktisk opp kranene da prisen nå krøp over $120 og den er nå nede i $109.
 
Siden våre venner i Midt-Østen som iblant forsøker hogge hodene av hverandre, nå er i ferd med å få hjelp av noen andre til å gjøre det, er både dollaren og oljeprisen på vei opp igjen. Brenten passerte $116 igjen og dollaren er over 6.
 
Nordsjøoljen går vel under 60 Dollar fattet neste uke.

Idag endte prisen på 61,48.
Våre venner i Midtøsten ønsker å skvise ut de som har for dyr produksjon.
 
Slik jeg tolker SAS Q3 har de nesten ikke hedget noe i 2015 - og kan komme godt ut av dette - eller tolker jeg dette feil ?
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/10/SAS-2014-Q3-Analystmaterial-ENG.pdf

54% of the consumption hedged for next twelve months.

100% of consumption hedged during Q4 2013/14 and Q1 2014/15

(Side 29)

Så tja. De har nok sikret seg litt i meste laget i forhold til dagens pris. De kaller det forøvrig for "Limited fuel price exposure"
 
Står det noe om dette i Norwegians Q3?


I følge denne artikkelen var 23% av 12 måneders behovet hedget i slutten av oktober, men antar andelen er større i q4 2014 enn utover i 2015

http://www.ttgnordic.com/news/item/8631-how-oil-prices-are-affecting-europe’s-airlines
Norwegian is an interesting case as it has only 23% of its expected fuel consumption hedged for the coming 12 months

Dog har dette også en nedside for Norwegian ved at de også som alle andre må ta tap på eksisterende hedger som lå er verdiløse (det er langt fra gratis og hedge) samt at svakere norsk krone heller ikke er positivt, selv om de etterhvert får en stadig større del av inntektene i Euro og Pund
 
Norwegian var nær likviditetskrise i høst pga kronefallet og høy gjeld i dollar.

http://www.hegnar.no/bors/artikkel534607.ece

Norwegian hadde forberedt seg i siste liten ved å overføre flyene til Irland. Det siste flyet landet i et irsk datterselskap i slutten av juni, like før dollaren steg kraftig.

– Ved å etablere et eierskap for flyene utenlands, slapp vi unna de negative effektene av sterkere dollar, sier han.
 
Selv er i GA er vi på rundt 1.95 ..

Da jeg flyttet over, var prisen godt under en dollar, men det spørs om den går særlig lavere nå.
 
Back
Top