Ny Norwegian-base: København

Re: Norwegian establishes base at Copenhagen airport

Ser ut som om det blir et nattstopp i AAL.

Uansett, hvis CPH basen skal ha rundt 8 738 innen Mai, så må vel det bety at noe eksternt/extra må leies inn?

Halve forumet her har jo forberedt seg på både dette, så det burde bare mangle at Kjosern ikke var forberedt også.

I drivhuset utenfor Stockholm skal de vel sette ned en hurtigarbeidende komite for å lure på hva de muligens skal gjøre......

Godt sagt og konkludert.

Vil DY starte opp denne satsingen med eget AOC som i Sverige? Norwegian.dk?

Det er ikke nødvendig.
Sverige er en annen sak i og med at man kjøpte et "going concern".

Jeg så han ikke på tv, men dette hørs jo ut som en FRP-politiker!!

Uten å starte en ny tråd, det er andre enn Frp-politikere som lirer av seg piss også. Kan ikke se at det har noe med partitilhørighet å gjøre.

Flott at DY satser i en tid full av usikkerhet. Det bør man ta av seg hatten for.
Det er nettopp folk og selskaper med entrepenørånd vi trenger nå.
Business går fra tid til annen opp og ned . I dette tilfellet har NB slitt som alle har sett i lengere tid.
Det har helt sikkert ikke vært greit å være NB ansatt i det siste året.
Godt at det da kommer en aktør som kan tilby folk som er i den traurige situasjon at de mister jobben sin et alternativ.
DY ønskes lykke til med satsingen i det danske markedet.
Det blir ikke det siste markedet det kommer til å entre.

Helt enig OJB, om norwegian greier å få litt fotfeste nå, selv om de ikke tjener så mye, så vil de kunne gjøre et stort sprang når det kommer en ny oppgang.

Flott at DY satser i en tid full av usikkerhet. Det bør man ta av seg hatten for.
Det er nettopp folk og selskaper med entrepenørånd vi trenger nå.
Business går fra tid til annen opp og ned . I dette tilfellet har NB slitt som alle har sett i lengere tid.
Det har helt sikkert ikke vært greit å være NB ansatt i det siste året.
Godt at det da kommer en aktør som kan tilby folk som er i den traurige situasjon at de mister jobben sin et alternativ.
DY ønskes lykke til med satsingen i det danske markedet.
Det blir ikke det siste markedet det kommer til å entre.
Jag är helt enig med ovanstående. Samma gäller på den svenska marknaden där jag (från Spanien där jag är på semester just nu) här har läst att Norwegian satsar på Alicante och flera andra spanska resmål från Stockholm. Just Alicante borde löna sig 3-7 dagar i veckan från Stockholm då det bor väldigt mycket svenskar runt Torrevieja och det är mycket ont om direktflyg. Även från Göteborg finns denna marknad. Lycka till Norwegian!

I gratisavisen MetroXpress (som er dansk) hadde Norwegian idag helsides annonse med reklame for den nye portalen norwegian.com samt de nylig lanserte rutene. Blikkfanget var et norsk flagg hvor den blå stripen var festet til et norwegian fly, slik at flyet dro med seg stripen (og da står man jo igjen med det danske flagget). Designmessig en pen reklame etter min mening. Regner med jeg kommer til å se flere av dette slaget i danske medier fremover.

Last edited:

Hvor mange fly trengs det for å gjennomføre programmet DY har lagt opp fra November fra CPH? Og vil ARN-CPH bli betjent fra ARN basen?

Last edited:

Så det er norwegian.com som er tingen nå...

Attachments

• norwegian.jpg
    norwegian.jpg
    7.8 KB · Views: 417

En ting jeg stusser litt på: Slotene til Sterling ligger jo i konkursboet antar jeg, siden det fortsatt er forhandlinger om å kjøpe restene etter selskapet. Uten slots er jo konkursboet uten verdi..
Når DY åpner alle disse rutene ut fra CPH kan de vel da ikke ha slots enda. Det vil i så fall si at de selger billetter uten at de egentlig vet når de får ta av...?

Tja, mens faktisk bruker Sterling ikke de slots som de fikk tildelt til vinterprogrammet. Og dermed vil de trolig returnere til slot-pool.

For Norwegian vil det vaere avgjörende a fa tak i Sterling sine LGW-Slots, spesielt de som er tidlig pa morgen. Med disse kan man samle alle DY aktiviteter i LON ved LGW, mens det ogsa betyr at man setter seg ut en stor flaske-hals nar det gjelder fremtidlig vekst. Jeg er absolut sikkert at DY sine ansvarlige folk ser pa dette.

En ting jeg stusser litt på: Slotene til Sterling ligger jo i konkursboet antar jeg, siden det fortsatt er forhandlinger om å kjøpe restene etter selskapet. Uten slots er jo konkursboet uten verdi..
Når DY åpner alle disse rutene ut fra CPH kan de vel da ikke ha slots enda. Det vil i så fall si at de selger billetter uten at de egentlig vet når de får ta av...?

En slot på CPH har jo strengt tatt veldig liten verdi. I det NB sluttet og operere, går vel sloten tilbake til slotspool, og slotscoordinatoren, i dette tilfellet Airport Coordination Denmark og omfordeler den til eventuelle andre som måtte søke slots. Slots inngår pga dette opplegget meg bekjent IKKE i noen konkursbo.

Å søke slot er null problem og gjøres via en SITA(telex)-melding, som blir automatisk besvart/godkjent dersom det er ledig slot i tidsrommet. Hvorvidt DY har de nødvendige slots på CPH, kjenner jeg ikke til.

Slots på CPH har ingen monetær verdi. Så lenge ønsket periode ikke er full, vil man lett få godkjennelse. I tillegg er nok CPH såpass kommersielt innstilt at når et nytt selskap kommer med et slikt opplegg som DY gjør, vil man gi dem de tidene de ønsker. Det er ikke myndighetene som regulerer slots på CPH men lufthavnen selv, så de gjør som de vil.

Appropos NB , er det noen som vet hva NB står for?

Uansett, hvis CPH basen skal ha rundt 8 738 innen Mai, så må vel det bety at noe eksternt/extra må leies inn?

Hola Airline er sikkert klar for nye utfordringer. Denim har også en Fokker 50 stående klar. Dubrovnik Airline starter gjerne København-Aalborg.

Vil noen av de gamle Sterlingmaskinene passe inn hos DY, slik at de kan leie inn disse på kortere eller lengre engasjement til Boeing får levert nok maskiner?

Sterling leaset vel noen -800er som vel burde passe, men da må DY klare å fikse crew selv.

Back