Ny Norwegian-base: København

Re: Norwegian establishes base at Copenhagen airport

Morsom reklame!

Jeg er også veldig spent på hvordan danskene vil motta "nykomlingen". ;) Dette har selvsagt ikke noe i denne tråden å gjøre, men jeg vil bare nevne at jeg også er veldig spent på hvor lenge Norwegian vil vente med å gå inn på Stockholm - Gøteborg og Stockholm - Malmø, for det "endelige" oppgjøret med SAS.

Appropos NB , er det noen som vet hva NB står for?

NB står for Nordisk Bustrafik som er navnet på selskapet som ble brukt av Tjæreborg presten til turene han arrangerte fra Danmark til Tyskland før selskapsnavnet Tjæreborg ble det etablerte navnte til reiseselskapet.
Pastor Krogager tok således bokstavene NB i bruk da han etablerte Sterling i begynnelsen på sekstitallet som kode.

Synes det er lidt mærkeligt at CPH er helt tavs omkring dette :o
Skal de sørge en hvis periode eller hvad er meningen ??

Lidt nyt fra business.dk angående Norwegian på det danske marked - Kjos klar til priskrig.

Norsk fly-mogul klar til dansk priskrig

Desværre ikke noget nye ang. planen med videre - jeg venter stadig på hvornår der kommer en melding fra Norwegian angående de resterende ruter de vil åbne ud af CPH - London, Rom, Barcelona, Krakow m.v.

Satsingen av HV og Norwegian har bare CPH som flyplass i felles. Og HV satser utelukkende pa feriedestinasjoner, sa deres "badebasseng" andel vil bli höyre enn dette hva DY jakter pa. Deres satsing virker mer spredt, mens vi vet jo ikke hvor i London de vil lande. Mens med CPH-AAL viser de jo at de vil forsöke seg pa destinasjoner som har en visst volum av business pax.

Mes HV har flyene til stede, ma DY finne seg flyene. Det er en stor fordel til HV, de kan plane med de flyene de har staende i AMS, de kan bruke dem. DY jakter na pa marked etter flere fly, mens jeg tror man er meget forsiktig etter fiasko med Aegean maskiner a legge for mange ruter for salg. Ellers vil man havne i meget dyre wet-lease-avtaler...

Tida far vise hvilked satsing er mer levedyktig.
Begge aktörer kan jo trekke sine flyene snart og finne nye ruter fra andre baser...

Satsingen av HV og Norwegian har bare CPH som flyplass i felles. Og HV satser utelukkende pa feriedestinasjoner, sa deres "badebasseng" andel vil bli höyre enn dette hva DY jakter pa. Deres satsing virker mer spredt, mens vi vet jo ikke hvor i London de vil lande. Mens med CPH-AAL viser de jo at de vil forsöke seg pa destinasjoner som har en visst volum av business pax.

Satsningen fra henholdvis HV og DY har selvfølgelig forskellige dimensioner, men en del af deres satsning er uden tvivl rettet mod det samme marked - leisure til solkysten hvor der uden tvivl er gode penge at tjene fra CPH hvis man formår at positionere sig korrekt på markedet med det rette produkt til den rette pris, med de rette omkostninger.

Så at se de to satsninger som uafhægige mener jeg absolut ikke man kan. Jeg kan heller ikke forestille mig andet end hvis HV mener det alvorligt og laver en base på CPH, så kommer de business destinationer som de pt. har i rutenetværket også fra CPH - Paris, Amsterdam (London LTN).

Mes HV har flyene til stede, ma DY finne seg flyene. Det er en stor fordel til HV, de kan plane med de flyene de har staende i AMS, de kan bruke dem. DY jakter na pa marked etter flere fly, mens jeg tror man er meget forsiktig etter fiasko med Aegean maskiner a legge for mange ruter for salg. Ellers vil man havne i meget dyre wet-lease-avtaler...

Det er klart at HV på den korte bane har en fordel ved at have overskudskapacitet der kan sættes ind på CPH. Problemer er bare at der er mange som prøver at få en bid af kagen pt. og folk de skulle have været afsted med Sterling booker andre steder - og det er som jeg ser det et problem for DY når det endnu ikke er muligt at booke en række af deres kommende CPH destinationer. Så er det alt andet lige svært for folk at vælge Dy fremfor andre aktører.

Jeg er også veldig spent på hvordan danskene vil motta "nykomlingen". ;) Dette har selvsagt ikke noe i denne tråden å gjøre, men jeg vil bare nevne at jeg også er veldig spent på hvor lenge Norwegian vil vente med å gå inn på Stockholm - Gøteborg og Stockholm - Malmø, for det "endelige" oppgjøret med SAS.

Norwegian har trukket seg mer og mer ut av svensk innenriks - og skal de inn på rutene du nevner går de også inn i konkurranse med Malmö Aviation som gjør det veldig bra på flere av rutene sine. Tre selskaper på disse rutene blir selvfølgelig altfor mye og jeg tror Norwegian bør bruke ressursene sine på eksisterende ruter fra Sverige, samt velge ruter der potensialet er større enn konkurransen...

Apropos, jeg klarer ikke gjøre prissøk eller booking hos transavia.com i øyeblikket - får opp at det ikke finnes flighter...

Norwegian har trukket seg mer og mer ut av svensk innenriks - og skal de inn på rutene du nevner går de også inn i konkurranse med Malmö Aviation som gjør det veldig bra på flere av rutene sine. Tre selskaper på disse rutene blir selvfølgelig altfor mye og jeg tror Norwegian bør bruke ressursene sine på eksisterende ruter fra Sverige, samt velge ruter der potensialet er større enn konkurransen...

Du skal ikke se bort fra at det er en sammenheng mellom Erik Braathens deltagelse i styret til DY og det Braathens eide Malmø Aviation!

Sterling hadde ca 105 ruter, sant? Og nå er vi snart oppe i ca 200 "erstatning-for-sterling-ruter", med DY, Transavia, Easyjet og co?

Her er et skjema med oversikt over kapasiteten før og etter Sterling-konkursen:

http://www.boarding.no/files/skema_sterlingruter_091108.pdf
[/url]

Skemaet er da fint nok, men det skelner ikke mellem ruter/frekvenser der starter om kort tid eller ruter/frekvenser der først starter til sommeren 2009.

Desuden skal man også tage højde for at kapaciteten på nogle ruter rent faktisk er erstattet af andre - men at dette var annonceret inden Sterling forsvandt.

Dette drejer sig om TXL-CPH hvor Air Berlin netop fra 1. nov. har øget frekvensen med 5x ugentligt - dvs. det der frem til 29. okt udgjorde Sterlings kapacitet. Anden rute er MXP-CPH hvor easyJet er gået ind med daglige flyvninger og derved udbyder højere kapacitet end hvad Sterling gjorde.

Re: Ny Norwegian-base: København

Norwegian begynner i morgen med første EI-fly på CPH, samt YL-LCO/-LCT som har vært der noen uker nå. Flere EI-fly kommer til i ukene som kommer, og fra 13FEB, så er det ikke planlagt flere LN-fly på CPH-basen. Men fortsatt med DY-rutenummer.

Back