DY Ny Norwegian-base: Warszawa

Sandefjords Blad bygger vider på hva boarding.dk skrev og slår fast at Wizzair og Ryanair på Torp/Rygge
Tar rotta på Norwegian i Polen

Naja, jeg vet ikke om dette stemmer. Du kan priser deg sa lavt som du vil, men du ma tjene noe pa dette. Rett na mangler man rett og slett de volumer man trenger.

Jeg forventer at NAX trekker seg med slutten av Sommerprogramm og selv deretter vil Wizz og Ryanair har for mye kapasitet og super-lave yields. Vinteren kommer og ogsa disse 2 aktörer vil redusere. Sa lenge ökonomien ikke tar seg opp, kommer ikke traffiken tilbake. Det vet alle.

Dagen er kommet, nu er det bestemt, fr o m 1 september 2010 Warszawa-basen stenges.

Uteslut daglig Oslo og 2*ukentlig Stavanger, alle Norwegian forbindelser forsvinner (Malaga, Alicante, Palma, Split, Dubrovnik, Varna og Bergen).

45 ansatte skall byte basen til OSL, CPH eller ARN, enligt selv-utvalg og behov...

Hvart ska 733 gaa, vet jeg ikke.

Å bruke polakker istedet for nordmenn for å spare penger vil bli sett på som sosial dumping i Norge. Staten (hovedsak sosialister), og fagforeningene er en de største kundene i Norge. I hvertfall på hotell hvor jeg jobber og regner med det er samme i flybransjen også. Lite smart å provosere noen her...

Er vel uansett ikke så stort volum ut fra Polen at man virkelig kan spare all verden uansett da man likevel må adminstrere, planlegge etc. for en ekstra base..

Personlig ville jeg kjørt på og brukt fullt polsk crew WAW-OSL-BGO-OSL-BGO-WAW etc og utnyttet maks av rimeligere ansatte, men kanskje ikke så lett i praksis og gir negativ publisitet...

Jeg kan ikke forstaa hvorfor Norwegian gjor ingen profit av sine polske ansatte.

Man kunne vel fly alle ruter fra Polen til Norge med kabinpersonal fra WAW (e.g. WAW-BGO-KRK-BGO-WAW, WAW-OSL-GDN/SZZ-OSL-WAW osv...) eller hva?

Så lenge ingen vet under hvilke vilkår de polske ansatte vil jobbe etter overføring er det en spekulasjon om potensielt lønnsdumping som jeg vil ikke forsette her.

Nedleggelse av WAW basen er absolut riktig, siden antall pax i WAW faller forsatt. Dette er den utsving av den økonomisk nedturen vi ser nå. Det vil ta 3-5 år til å ta seg opp igjen. Og Norwegian har utvikled seg til en Pan-Skandinavisk carrier fra de dagene da de satt opp WAW basen. Kapasitet tilhører der hvor man har sitt hovedaktivitæt.

733 vil enten bli overført til OSL basen eller man returnerer en fly til eier...

Ingen grunn til å spekulere i sosial dumping. Alle som jobber på f.eks Oslo basen har tilnærmet samme lønn enten man kommer fra Norge, Sverige, Danmark, Finland eller Polen.

Ikke overaskende. Men når ble CPH-WAW nedlagt? Ble ikke den gjennstartet for 2. gang i fjor?

Ruten ble gjenåpnet som en del av Norwegians storsatsning på København. Ruten ble i andre omgang fløyet av Norwegian i Danmark, mens den i første omgang ble fløyet med polsk crew.

Så lenge ingen vet under hvilke vilkår de polske ansatte vil jobbe etter overføring er det en spekulasjon om potensielt lønnsdumping som jeg vil ikke forsette her.

Sasom jeg forstod fra min venn, vilkåren etter overføring skal vaere forbedret, dvs anpasset til lokalvilkåren allerede i kraft.

Min venn vil helst til CPH, isafall skal han tjene sa mye som alle Kastrupbaserte kolleger...

Back