Ny Norwegian-base: København

Re: Norwegian establishes base at Copenhagen airport

Det som slår meg etter å ha finlest en del dansk media, er at man stort sett tar Norwegians inntreden på markedet der til etteretning og uten særskilt entusiasme.

Jeg tror egentlig ikke dansker flest forventer seg noe særlig hverken av islendinger eller nordmenn. Vi er tapte kolonier og har greid oss dårlig uten København. Er vi fattige, er det synd i oss, er vi rike, fremstår vi som vulgære bajaser.

Det där är vad man kallar lillebrorskomplex. Alltså det du har.

Döp om Norwegian till Pan Scan - låter lite som ett namn på fiskpinnar, men bortsett från det rätt slagkraftigt och universellt.

Det där är vad man kallar lillebrorskomplex. Alltså det du har.

Jeg tror du tar feil. Det er lenge siden Norge har hatt noe underdanig forhold til Danmark. Årsaken er nok enkel, Danmark har ikke noe særlig å skryte av som ikke Norge har (bortsett fra København by og et flott sykkelsystem). At dansker (og svensker) derimot tror at Norge har et lillebrorkompleks, se det lever videre.

Om det eksisterer et lillebrorkompleks tror jeg det er i forhold til Sverige. Men det har fått seg noen kraftige skudd for bauen, Sverige fremstår ikke lenger som den ubestridte stormakten i Norden.

Et større problem synes jeg er at nordmenn tilsynelatende har kommet så over lillebrorkomplekset at man tér seg som nordens herrefolk. Et meget usjarmerende trekk.

Jeg tror (og mener jeg har merket) DCHalvorsen har rett i mye av det han sier, danskene ser mer ut mot resten av Europa (og på seg selv), mens vi i Norge fokuserer mer på nordiske forhold.

Nordmenn er iallefall veldig opptatt av kritisere seg selv.
At nordmenn er sure, usjarmerende etc. er mange veldig opptatt av å få fram.
Hva er hensikten med det?
Jeg tviler på at nordmenn er verken verre eller bedre enn andre.
Hva med å kutte ut å generalisere?

Det kan de vel.....:question: ;)

Folk forbinder SAS med SAS og ikke Scandinavian Airlines System, så det burde vel gå.

Norwegian er ikke et varemerke, alle kan bruke dette. Resultatet er at DY har kalt seg Norwegian.no som eget unikt varemerke.

Det samme ville vel kunne gå for Scandinavia, hve med Scandinavian.no/dk/se????

Bortsett fra at de domene er kjøpt opp.

I Skandinavia holder det lenge med SAS - her er de tre bokstavene godt kjent. Men, utenfor skandinavia bruker vi mye Scandinavian Airlines, og i markedsføringen har vi alltid "Scandinavian Airlines" under SAS-logoen. Se forskjellen på flysas.com og sas.no f.eks.

Nordmenn er iallefall veldig opptatt av kritisere seg selv.
At nordmenn er sure, usjarmerende etc. er mange veldig opptatt av å få fram.
Hva er hensikten med det?
Jeg tviler på at nordmenn er verken verre eller bedre enn andre.
Hva med å kutte ut å generalisere?

Slutt med å legge ord i munnen min.

Jeg sa ikke at de/vi var sure eller generelt usjarmerende. Men å betrakte Norge som nordisk mester i alt, synes jeg har blitt for vanlig. Ikke noe stort problem, og det får vi håpe at det ikke blir heller.

Innlegget var kun en betraktning av interskandinaviske forhold, observert av en nordmann som på det nåværende tidspunkt bor i Danmark.

Nå er det en time siden billettene skulle ha vært lagt ut for salg fra København. Jeg klarer ikke å søke opp billetter...

Last edited:

Finnes det noen i Skandinavia som ikke vil tenke at Scandinavian + fly = SAS? DY setter neppe i gang å bygge et varemerke som et annet selskap faktisk allerede har. Og som tidligere forretningsadvokat vet vel Kjos bedre enn å pådra seg en diger merkevarestrid.

Men jeg mener altså at det blir feil av det som nå er et skandinavisk selskap å kalle seg Norwegian og fly rundt med døde helter på roret. Det blir nesten litt nasjonalsjåvinistisk. Og siden DY uansett har Nordic-navnet i Sverige, hvorfor ikke bruke det over hele fjøla? Med noen fly i rødt, hvitt og blått, noen i rødt og hvitt og noen blågule. De burde faktisk overta fargeskjemaet til Sterling, med hjerter og alt!

Hvad sker der ned DY? På deres hjemmeside skriver de at de nye ruter - f.eks. CPH-AAL er til salg fra idag kl. 12.00 - nu er kl. 13.00 men man kan stadig ikke søge dem??????

Det er da en flot start. At starte med at skuffe forventningsfulde nye kunder, der forgæves forsøger at bestille hos dem. I mine øjne utjekket og sjusket... Det mindste de kunne gøre var da at skrive på hjemmesiden, at de er forsinkede, så kunderne ikke skal sidde og lede forgæves...

Jeg tror du tar feil. Det er lenge siden Norge har hatt noe underdanig forhold til Danmark. Årsaken er nok enkel, Danmark har ikke noe særlig å skryte av som ikke Norge har (bortsett fra København by og et flott sykkelsystem).

Og rederiet Maersk og kaker og smørrebrød og søde piger og koselig landskap og lego og design...

Dessuten er de flinkere med sjokolade :)

Har sett litt for mange eksempler på hvordan nordmenn som bor i utlandet snakker om Norge og nordmenn.
Det imponerer ikke meg.
Ikke ment til deg da, du er sikkert grei.
Men har opplevd eksempler på folk som kommer hjem til Norge etter to måneder i Danmark og ikke gjør annet enn å snakke nedsttende om sitt eget land og folk, og til og med halveis har glemt språket sitt da smiler jeg bare overbærende. :)

Jeg så han ikke på tv, men dette hørs jo ut som en FRP-politiker!!
Synes vi bør holde partipolitikken litt utenom her. Jeg stemmer heller ikke FrP, men klisjeen om dumme FrP-ere bør få ligge til det er relevant.

Og rederiet Maersk og kaker og smørrebrød og søde piger og koselig landskap og lego og design...

Dessuten er de flinkere med sjokolade :)

Den siste der er en straight up lie. Nordmenn er fantastiske med sjokolade, danskene lager kliss :) Men de skal vel ha pluss for søde piger (selv om Norge ikke dummer seg ut her) og lego!

Har sett litt for mange eksempler på hvordan nordmenn som bor i utlandet snakker om Norge og nordmenn.
Det imponerer ikke meg.
Ikke ment til deg da, du er sikkert grei.
Men har opplevd eksempler på folk som kommer hjem til Norge etter to måneder i Danmark og ikke gjør annet enn å snakke nedsttende om sitt eget land og folk, og til og med halveis har glemt språket sitt da smiler jeg bare overbærende. :)

Point taken. Man kan absolutt bli for selvransakende, det er jeg enig i. Og ja, jeg er ganske grei, hehe.

Den siste der er en straight up lie. Nordmenn er fantastiske med sjokolade, danskene lager kliss :)

Njet! Freia og Nidar lager søtt kliss av dårlige kakaobønner, Anthon Berg lager bedre saker. Og Summerbird og Peter Beier, mmmmm!

OK, det finnes gode saker fra Pascal og Northern Delights i Norge også, men jeg synes nok danskene er mer kontinentale der.

Hilsen en som har smakt minst hundre foskjellige typer mørk sjokolade og alt for mye konfekt.

Og der sier vi takk for turen inn i Wonkas verden. Nå tilbake til DYs nye base på CPH.

I denne tråden var det mye rart nå. Ser at Norwegian ikke har lagt ut billetter for salg ennå, de skulle vært ute kl. 12.00. I og for seg ikke så rart om alt ikke har kommet på plass - men det skal gå mye med billetter på kort tid før de første avgangene til Aalborg, Nice, Alicante og Malaga er fullsatte. Riktignok vil en del Sterling-passasjerer overføres til disse, men Norwegian er avhengig av å få et godt image i Danmark nå og å kjøre en del reklamekampanjer i dansk media. Det interessante er hvordan Norwegian og Kjos fremstod i Danmark i går, hva skriver dansk media om Norwegian i dag? Får Norwegian mye positiv omtale i danske media, slik de fikk i starten i Norge, er det utrolig mye verdt. Det er viktig at det danske folk oppfatter Norwegian som noe annet, noe mer seriøst og noe nytt og spennende i forhold til Sterling. Kjos bør ha en kontordag i København i ukene fremover! Noen dansker her som kan gi noen kommentarer?

Håper danskene vil trives i det norske miljøet like godt som vi nordmenn trives i det danske...

I denne tråden var det mye rart nå. Ser at Norwegian ikke har lagt ut billetter for salg ennå, de skulle vært ute kl. 12.00. I og for seg ikke så rart om alt ikke har kommet på plass - men det skal gå mye med billetter på kort tid før de første avgangene til Aalborg, Nice, Alicante og Malaga er fullsatte. Riktignok vil en del Sterling-passasjerer overføres til disse, men Norwegian er avhengig av å få et godt image i Danmark nå og å kjøre en del reklamekampanjer i dansk media. Det interessante er hvordan Norwegian og Kjos fremstod i Danmark i går, hva skriver dansk media om Norwegian i dag? Får Norwegian mye positiv omtale i danske media, slik de fikk i starten i Norge, er det utrolig mye verdt. Det er viktig at det danske folk oppfatter Norwegian som noe annet, noe mer seriøst og noe nytt og spennende i forhold til Sterling. Kjos bør ha en kontordag i København i ukene fremover! Noen dansker her som kan gi noen kommentarer?

Som DCHalvorsen allerede har skrevet, Norwegian får nesten ikke omtale i det hele tatt. Leser danske aviser litt til og fra og idag omtales det kort at Norwegian tar over deler av Sterling (hvilket jo faktisk er feil) og at Norwegian starter noen nye ruter.

Så Norwegian har en STOR jobb med å nå fram til det danske publikum!

Nå kan man jo ihvertfall endelig bestille billettene til Aalborg :)

Endel ruter fra København ligger nå ute for salg, og er t.o.m. plottet inn på det interaktive rutekartet: Stockholm og Oslo (men transfer til en rekke destinasjoner i Sverige og Norge), samt til Nice, Alicante og Málaga. det er mulig å bestille billett til Ålborg også, men denne ligger ikke inne på kartet ennå. Sikkert fordi det er en helt ny destinasjon for DY.

Last edited:

Rutertider mandag-fredag:

06:45 Aalborg 07:30 København
09:10 Aalborg 09:55 København
17:10 Aalborg 17:55 København

08:00 København 08:45 Aalborg
16:00 København 16:45 Aalborg
21:55 København 22:40 Aalborg (ikke fredager)

Rutetider søndag:

17:10 Aalborg 17:55 København

16:00 København 16:45 Aalborg
21:55 København 22:40 Aalborg

Ingen avganger på lørdager.

Back