Tommy777: Hva skal til for at du feks skulle funnet på å ta Norwegian over dammen?
Eller dere andre som flyr regelmessig over. LN-MOW.
Siden 1994 har jeg flydd ca. 140 t/r over atlanteren. Som Dc 8ern, ikke mer enn 3-4 ganger i året nå. Men jeg reiser såpass mye at jeg har høy status hos flere selskaper og på de nivåene får man gode muligheter til å oppgradere en klasse med vouchere og poeng. Valget mitt er som følger:
Betaler jeg selv blir det alltid innenfor Star Alliance da jeg har oppgraderingsinstrumenter å bruke hos Lufthansa, SAS og United Airlines.
Med andre ord kan jeg betale økonomiklasse og bli oppgradert gratis til skikkelig business.
Flyr jeg i jobben, er det raskeste reisevei som gjelder og jeg har ett budsjett på 2500USD t/r europa på reiser uten lørdagsstopp og 1500USD på reiser med lørdagsstopp.
Innenfor de parameterne har jeg ganske stort albuerom med dagens priser og da blir det ofte igjen Star siden jeg bor i Chicago.
Her er problemet DY får på denne siden av dammen: Det eneste markedet de vil få er New Jersey markedet, noe nordfra og litt fra NY. Det er umulig for DY med deres meget begrensede budsjett å markedsføre seg utenfor lokalmarkedet i NYC området. Med andre ord vil ingen vite om DY overhodet med den måten de nå selger billetter. Så det er absolutt ingen som vil kjøpe en billett med en amerikansk carrier for å komme seg til NYC for deretter å kjøpe en billett med DY. Det er alt for komplisert og det blir også dyrt siden tilslutning innen USA via NYC med andre selskaper på samme billett er veldig billig.
Så DY må belage seg på voldsomt med nordmenn.
Da kan vi begynne å snakke om produkt, frekvens, interlining og irr ops.
Du har 16 avganger fra JFK til London hver eneste dag, 7 i fra EWR. Så kan du begynne å adde opp alle avgangene til andre sentrale steder i Europa. Du får da over 100 avganger som de andre selskapene kan booke om til dersom noe skulle skje. Går det gærnt med en av disse avgangene (som flere har illustrert i denne tråden) er en LLC pretty much SOL og må kjøpe billetter hos andre carriers for å få pax hjem. Det er snakk om 2 fly og DY er jo ikke akkurat kjent for å ikke overbruke flyene sine i produksjon.
Så var det dette med pris, da. Som flere sier, gebyrer for å lure dumme nordmenn er en viktig del av forretningsideen til Norwegian. Gebyr vil øke og det vil komme flere, den trenden har vi sett igjennom årene. Vi vet at NYC er den suverent mest konkurranseutsatte destinasjonen i verden. Brodern har billett med Lufthansa for å reise over 16. desember, tilbake 2. januar. Den billetten kostet 3100 kroner all in med 2 kofferter, skatter, avgifter, gratis mat på 4 flighter, øl, vin, Avod og sprit. Alt inkludert.
Og til slutt produkt: Klart at Dreamlineren er ett flott produkt, men de har jo planer om å stappe noe voldsomt med seter inn i disse flyene. Med en pitch på 29-30" eliminierer de stort sett alle amerikanere og folk med litt mellom øra. Hvor mye er folk villig til å betale for å slippe unna slik tortur i 8 timer? Mer enn det du tror.
For å summere: Ikke snakk om at jeg vil fly via NYC for å hoppe på en buss stappet med 330 seter når jeg kan fly med SAS direkte til Stockholm/København herfra når jeg skal til skandinavia. Jeg skal meget ofte videre med en connecting flight når jeg skal til Europa, å fly om Oslo til Frankfurt, London, Brussel, Paris etc. med en DY torturmaskin til feil flyplass blir jo helt koko når jeg kan fly med UA eller LH direkte.
Så mitt råd til Kjos er: Sats på Bangkok og Florida. Dropp NYC