Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Siden du tar opp regularitet .. SAS har nok en annen fordel hvis ting gaar galt. Kansellerer de er paxen normalt fremme samme dag med en av partnerene. Norwegian har valget mellom aa legge alle paa hotell til flyet er fikset eller aa fiske opp kredittkortet og kjoepe billetter paa andre selskaper ... Hva tror dere de gjoer?

Jeg tror Norwegian kommer med en avtale som gjoer at flyet blir fikset ASAP, i motsetning til SAS som lar motorprodusenter sitte aa tenke aa tenke aa tenke aa tenke...forsoeke noe tenke litt forsoeke noe annet,,,tenke litt mere og vuppps var en A330 ute av drift i en uke....en slik avtale tviler jeg paa at DY gaar med paa....

Jeg tror Norwegian kommer med en avtale som gjoer at flyet blir fikset ASAP, i motsetning til SAS som lar motorprodusenter sitte aa tenke aa tenke aa tenke aa tenke...forsoeke noe tenke litt forsoeke noe annet,,,tenke litt mere og vuppps var en A330 ute av drift i en uke....en slik avtale tviler jeg paa at DY gaar med paa....

den gang da; hver gang når ?

Godt mulig - men det går fort et døgn eller to hvis feilen er alvorlig nok eller en motor må byttes ..

Med andre ord Norwegian vil ha utgifter i forbindelse med operasjon, hmmm jeg har en mistanke om at de kanskje kan ha tenkt paa dette....;)

Selvfølgelig har de tenkt på det, men det store spørsmålet er om de vil bruke penger på å ha et opplegg klart hvis ting går galt, eller om de finner at det er bedre økonomi å bite i det sure eplet når dritten treffer vifta ... Begge deler koster penger, sistnevnte koster muligens litt anseelse, men hvis man regner at sistnevnte koster mindre, tar man kanskje heller den smellen når den skjer...

Hva SAS velger å gjør med sine motorer er da revnende likegyldig så lenge de har interline-avtaler med de fleste flyselskaper.

eeeeeeeehm.... nå har jeg vel friskt i minne et par episoder der DY tyner kjerrene sine maksimalt og har latt folk stå strandet i kortere og lengre perioder rundtomkring i europa.

hvordan de skal løse dette uten interline-avtaler i Asia og USA når ting går på skakke tror jeg de får problemer med.

Gode nyheter dette! Håper på gode tilbud til BKK!

PS! Hvor ble det av de andre Store nyhetene du skulle komme med MartinL? Ser posten er helt vekke nå.

hvordan de skal løse dette uten interline-avtaler i Asia og USA når ting går på skakke tror jeg de får problemer med.

Det er bare å trekke kredittkortet, det. I mange tilfeller kan det også være billigere enn å bruke FIM. med mindre 'alt og alle' har fulle fly.

Siden du tar opp regularitet .. SAS har nok en annen fordel hvis ting gaar galt. Kansellerer de er paxen normalt fremme samme dag med en av partnerene. Norwegian har valget mellom aa legge alle paa hotell til flyet er fikset eller aa fiske opp kredittkortet og kjoepe billetter paa andre selskaper ... Hva tror dere de gjoer?

Nå er det vel ikke gratis for SAS å sende passasjerene med andre selskaper heller?

Tommy777: Hva skal til for at du feks skulle funnet på å ta Norwegian over dammen?
Eller dere andre som flyr regelmessig over. LN-MOW.

Siden 1994 har jeg flydd ca. 140 t/r over atlanteren. Som Dc 8ern, ikke mer enn 3-4 ganger i året nå. Men jeg reiser såpass mye at jeg har høy status hos flere selskaper og på de nivåene får man gode muligheter til å oppgradere en klasse med vouchere og poeng. Valget mitt er som følger:

Betaler jeg selv blir det alltid innenfor Star Alliance da jeg har oppgraderingsinstrumenter å bruke hos Lufthansa, SAS og United Airlines.

Med andre ord kan jeg betale økonomiklasse og bli oppgradert gratis til skikkelig business.

Flyr jeg i jobben, er det raskeste reisevei som gjelder og jeg har ett budsjett på 2500USD t/r europa på reiser uten lørdagsstopp og 1500USD på reiser med lørdagsstopp.

Innenfor de parameterne har jeg ganske stort albuerom med dagens priser og da blir det ofte igjen Star siden jeg bor i Chicago.

Her er problemet DY får på denne siden av dammen: Det eneste markedet de vil få er New Jersey markedet, noe nordfra og litt fra NY. Det er umulig for DY med deres meget begrensede budsjett å markedsføre seg utenfor lokalmarkedet i NYC området. Med andre ord vil ingen vite om DY overhodet med den måten de nå selger billetter. Så det er absolutt ingen som vil kjøpe en billett med en amerikansk carrier for å komme seg til NYC for deretter å kjøpe en billett med DY. Det er alt for komplisert og det blir også dyrt siden tilslutning innen USA via NYC med andre selskaper på samme billett er veldig billig.
Så DY må belage seg på voldsomt med nordmenn.

Da kan vi begynne å snakke om produkt, frekvens, interlining og irr ops.

Du har 16 avganger fra JFK til London hver eneste dag, 7 i fra EWR. Så kan du begynne å adde opp alle avgangene til andre sentrale steder i Europa. Du får da over 100 avganger som de andre selskapene kan booke om til dersom noe skulle skje. Går det gærnt med en av disse avgangene (som flere har illustrert i denne tråden) er en LLC pretty much SOL og må kjøpe billetter hos andre carriers for å få pax hjem. Det er snakk om 2 fly og DY er jo ikke akkurat kjent for å ikke overbruke flyene sine i produksjon.

Så var det dette med pris, da. Som flere sier, gebyrer for å lure dumme nordmenn er en viktig del av forretningsideen til Norwegian. Gebyr vil øke og det vil komme flere, den trenden har vi sett igjennom årene. Vi vet at NYC er den suverent mest konkurranseutsatte destinasjonen i verden. Brodern har billett med Lufthansa for å reise over 16. desember, tilbake 2. januar. Den billetten kostet 3100 kroner all in med 2 kofferter, skatter, avgifter, gratis mat på 4 flighter, øl, vin, Avod og sprit. Alt inkludert.

Og til slutt produkt: Klart at Dreamlineren er ett flott produkt, men de har jo planer om å stappe noe voldsomt med seter inn i disse flyene. Med en pitch på 29-30" eliminierer de stort sett alle amerikanere og folk med litt mellom øra. Hvor mye er folk villig til å betale for å slippe unna slik tortur i 8 timer? Mer enn det du tror.

For å summere: Ikke snakk om at jeg vil fly via NYC for å hoppe på en buss stappet med 330 seter når jeg kan fly med SAS direkte til Stockholm/København herfra når jeg skal til skandinavia. Jeg skal meget ofte videre med en connecting flight når jeg skal til Europa, å fly om Oslo til Frankfurt, London, Brussel, Paris etc. med en DY torturmaskin til feil flyplass blir jo helt koko når jeg kan fly med UA eller LH direkte.

Så mitt råd til Kjos er: Sats på Bangkok og Florida. Dropp NYC

Kostnaden er deler av billetten.

Ja, men det er jo ikke slik at SAS uten videre problemer eller kostnader kan sende strandede passasjerer med andre selskaper, mens det er umulig for Norwegian å få sine passasjerer avgårde med et annet selskap. Selv om SAS har litt bedre/andre avtaler, så tror jeg vi skal vente å se hva Norwegian gjør, før vi antar at de lar folk bo på hotell i dagesvis.

Ja, men det er jo ikke slik at SAS uten videre problemer eller kostnader kan sende strandede passasjerer med andre selskaper, mens det er umulig for Norwegian å få sine passasjerer avgårde med et annet selskap. Selv om SAS har litt bedre/andre avtaler, så tror jeg vi skal vente å se hva Norwegian gjør, før vi antar at de lar folk bo på hotell i dagesvis.

Som jeg sier, det er bare å ha vilje til å dra opp kredittkortet. Det gjorde jeg i ATA når vi f.eks. måtte sende pax med Southwest. Eller vise versa.

Tapet for SAS er normalt tap av billettinntekten - noen ganger mer, avhengig av hvordan man må rerute passasjeren.

Man må også huske at DY pga tett disponering (antatt) trolig vil ha minimal mulighet til å hente inn igjen forsinkelser, så de vil måtte ta en avgjørelse om kansellering på et ganske tidlig stadium.

Men dette blir uansett bare spekulasjoner - vi får se hvordan de løser dette når de kommer igang.

Godt svar, Tommy777. Jeg er meget enig i betraktningene dine.

Glemte også connection videre i Europa. Dersom folk skal videre til andre steder enn Norge, noe veldig mange skal, er man SOL med DYs elendige frekvens til Europa. Og når man ikke samarbeider med noen, kan man jo ikke selge billetter med partnere, så da eliminerer man denne typen kunder også

Det er bare å trekke kredittkortet, det. I mange tilfeller kan det også være billigere enn å bruke FIM. med mindre 'alt og alle' har fulle fly.

Er da mange selskaper som drar kredittkortet fremfor å utstede FIM på en del routinger.

Spørsmålet er derimot hvor løst kredittkortet sitter mht rebooking hos DY - ikke om at de tar kostnaden hvis det er eneste utvei.

Et av luftfartens problem er alt for mang TBF'er. Aller først; forklar FIM..

Hilsen
FK27
Friendship Forever.

FIM - Flight Interuption Manifest - virker som en (papir)billett ved ombooking, og kan utskrives for grupper av passasjerer av gangen - altså ikke individuelle. Mener å ha hørt at elektroniske FIMs finnes og er fremtiden - men aldri opplevd dem i virkeligheten (med mindre de oppfører seg identisk som en e-tkt?). Noen andre ticketing-mennesker her kan sikkert utdype bedre...

Status
Not open for further replies.
Back