Står valget ikke lidt mellem, at man har mange lavfrekvente ruter eller færre med høje frekvenser. Så lidt på Norwegians oplæg til sommer, en masse ruter, men mange med 2-3 ugentlige afgange.
Tager man f.eks. San Francisco eller Tokyo kunne SAS godt omlægge to ugentlige afgange til Oslo og to andre til Stockholm. Det ville give en ligelig fordeling mellem hovedstæderne med de nuværende ressourcer.
Forbindelser fra de største byer bliver næppe et problem, da de alle har forbindelse på daglig basis til alle tre hovedstæder. Men hvad med alle de mindre lufthavne, som kun har grundlag for en rute? Hvis de stadig skal have (næsten) daglige afgange, så er man jo reelt nødt til at flytte hubben, så mandag er alle IC-flyene og de tyndere feederruter i København, tirsdag i Oslo osv. Det er vel ikke en holdbar model for et selskab, der vil være et netværksselskab?
Norwegians satsning er vist mere på point-2-point med feed fra de største byer; de har dejligt mange ruter, men ofte ned til 2-3 gange om ugen. Jo heller ikke vildt prangende. Som passager er det dog lige gyldigt, om man skal skifte fly i København eller Oslo, og om det er den samme hub på ud- hhv. hjemturen.
Mit bud er dog, at SAS vil udvide flyflåden ved f.eks. at forhandle attraktive leasingaftaler for de resterende A340 når de nye A330 kommer. Hvad SAS måske har brug for, er et moderne fly, men lidt mindre end 787-8, så man kunne åbne flere højfrekvente ruter.
Desværre er der jo en stor risiko for, at der bliver blandet følelser ind i en sådan tråd, for står SAS med et nyt fly, så ser jeg jo naturligvis helst, at det bruges til at åbne en ny rute fra København til et eller andet sted, frem for at men måske åbner Oslo-Tokyo eller hvad man nu kunne finde på. Debatten er også ofte præget af nationalgrænser, hvad ville det betyde, hvis SAS flyttede ruterne til Malmö? Det er få kilometre, men ville svenskerne ændre syn på det?