CPH presset av ny SAS-strategi: "Fagforeninger vil gjenskape SAS"

Merkelig at de faktisk kommuniserer så tydelig hva deres agenda er. Hadde de hatt noe form for PR- og kommunikasjonskunnskap så kunne de i det minste ha pakket det inn og skrevet noen vakre ord om at deres planer er viktig for hele Skandinavia og Nord-Europa, selv om de kun er opptatt av at CPH ikke skal svekkes koste hva det koste vil.

Att de är såpass tydliga ger ju sken av desperation.

det hele er jo litt festlig, da. Hvis man er så opptatt av å bevare arbiedsplasser så er det vel til det beste for SAS å møte konkurransen der den faktisk er, og det er jo heller ikke slik at man skal bygge ned CPH som hub.

nå har jeg bare hørt "Litt her og der" men betalingviljen hos nordmenn høres jo nærmest ubegrenset ut for å kunne fly direkte oversjøisk, og selvsagt ønsker SAS en del av den kaken istedenfor å lekke den ut til LH, KL, BA, AF osv.

CPH har jo hatt en utmerket funksjon som HUB når reisemønstrene var som det var fra 50-tallet og fram til begynnelsen av milleniet, men nå er det kanskje på tide å ta strutsehodet opp av sanden og forstå at det i mange år har foregått et ganske dramatisk paradigmeskifte i luftarten i Europa. Like it or not.

Jeg har også problemer med å forstå forargelsen over at selskapet legger opp til en vekst som kanskje gagner det kollektiv som alle arbeidsplassr i selskapet danner, selv om det kan bety at det skaper arbeidsplasser i et annet land enn Danmark. Jeg har også en liten gefühl på at kommende destinasjoner fra OSL og STO kanskje nødvendigvis ikke er destinasjoner som allerede står på rutekartet nettopp for å ikke konkurrere med eksisterende ruter, men heller skape ny trafikk og vekst.

Har da lest opp til flere poster her på forumet hvor man aktivt velger bort Gardermoen og ønsker flere direkte ruter fra andre steder i Norge til f.eks HUB'er i Europa.

Vidar

"Vi" i hermetegn står selvsagt for de motsatte interessene, norske ansatte i SAS og SGH, samt OSL.

det hele er jo litt festlig, da. Hvis man er så opptatt av å bevare arbiedsplasser så er det vel til det beste for SAS å møte konkurransen der den faktisk er, og det er jo heller ikke slik at man skal bygge ned CPH som hub.

nå har jeg bare hørt "Litt her og der" men betalingviljen hos nordmenn høres jo nærmest ubegrenset ut for å kunne fly direkte oversjøisk, og selvsagt ønsker SAS en del av den kaken istedenfor å lekke den ut til LH, KL, BA, AF osv.

CPH har jo hatt en utmerket funksjon som HUB når reisemønstrene var som det var fra 50-tallet og fram til begynnelsen av milleniet, men nå er det kanskje på tide å ta strutsehodet opp av sanden og forstå at det i mange år har foregått et ganske dramatisk paradigmeskifte i luftarten i Europa. Like it or not.

Jeg har også problemer med å forstå forargelsen over at selskapet legger opp til en vekst som kanskje gagner det kollektiv som alle arbeidsplassr i selskapet danner, selv om det kan bety at det skaper arbeidsplasser i et annet land enn Danmark. Jeg har også en liten gefühl på at kommende destinasjoner fra OSL og STO kanskje nødvendigvis ikke er destinasjoner som allerede står på rutekartet nettopp for å ikke konkurrere med eksisterende ruter, men heller skape ny trafikk og vekst.

Jeg vil ta visse ting med en klippe salt. Dersom betalingsviljen er virkelig sa höy, hvorfor taper NAX da sye mye Yield og RASK maned per maned...

Jeg tror det tragiske i dette utspillet er faktum at man stiller seg blinde for dagens virkeligheter. Det vil komme flere direkt-ruter fra OSL, ARN og CPH. (Trolig ogsa i dette rekkefolge). Det spörs bare hvem som er förstemann og apner disse. Enten blir dette SK eller DY eller utenlandske aktörer.

Dersom SK eller DY velger a apner mer fra OSL, sa vil dette i praksis bety at de ma ha en rute-opplegg for en hel fly i produksjon. Siden OSL trolig ikke har nok volum i begynnelsen, sa vil dette bety at ogsa de andre hubs - ARN og CPH - vil i sa fall fa flere ruter.

CPH vil sikkert miste en eller to transfer pax pa visse ruter, men de vil sikkert ogsa far flere nye transfer pax fra Norge og Sverige i slik en szenario.

Dessverre ser det ut som noen i Danmark oppfatter dette som en A vs. B vs. C spill og ikke ser at dersom SK klarer a fa flere IC ruter til, sa vil ogsa CPH far sitt del av kaken (selv om den nye stykken blir mindre enn for OSL og ARN). Men det finnes definitiv nok potensial for vekst ved alle 3 hubs. En kikk pa hvor mange pax KL, LH og BA suger vekk fra de tre hovedstadene gir en riktig god indikasjon.

Men dersom det skal lykkes sa ma man forsta i Danmark at man ma arbeide sammen med de andre og ogsa akseptere at de far deres "del". Egentlig er dette fundamentalt enkelt spill-teori.

Jeg er ikke en av "vi". Jeg jobber ikke på OSL eller i SAS/SGH.

Antar du ser poenget med at de forskjellige jobber for sine interesser?

Jobb nr 1 i SAS nå må være å overleve og ha 100% fokus på lønnsom drift.
Utspill som dette skaper bare intern splid og flytter fokus og gjør jobben vanskeligere.

De som jobber på CPH har aldri ofret en tanke på at de er del av ett skandinavisk selskap, der er de det eneste alternativet.
De har hatt altfor mye respekt i toppen i alle år.
Det er en grunn til at SAS har blitt akterutseilt. Viljen til omstilling har i CPH vært motvillig, på det beste.
Det er vel en grunn til at det på begynnelsen av 2000 tallet ble gjort forsøk på å øke de norske investeringene i SAS Norge, og få mer innflytelse over rutene her.
Folk vil ha langruter fra OSL og ARN, og slippe dra til CPH for og komme seg til sin destinasjon.
Nei dere somjobber i SAS CPH, stikk fingeren i jorda, og se at verden er ikke bare CPH lenger!!

Erik Geicke

Jeg er ikke en av "vi". Jeg jobber ikke på OSL eller i SAS/SGH.

Antar du ser poenget med at de forskjellige jobber for sine interesser?

Jeg har oppfattet at det er fagforeningene som kjører løpet i København. Jeg har alltid blitt fortalt at sammen er en sterk og har trodd at det å organisere seg gjør man for å stå sammen. Men hvis det er slik at det er alle mot alle, da tror jeg løpet er kjørt.

SAS er vel et SAS, selv om virksomheten er spredt over tre land? Da er vel jobben å sørge for at bolaget lever og ikke se på sine særinteresser.

Vidar

Back