Re: Norske piloter ønsker flere langruter fra Oslo
---
Mitt inntrykk er at oljerike nordmenn (og mange svensker) synes det er feil å måtte fly feil vei, før man så skal videre. En bergenser må jo ned til CPH, før han tre-fire timer senere passerer over sin egen by vestover...ikke helt logisk og miljøvennlig.
At man flyver fejl vej er vel ikke noget nyt i flybranchen og ofte en nødvendighed, hvis man vil opretholde et godt rutetilbud fra mange byer. Bergenseren kommer vel også til at flyve over sin egen by, hvis han flyver via OSL - og såvidt jeg har forstået, så foretrækker mange af de frekvente rejse p.t. at undgå OSL på hjemrejsen pga nogle tossede toldregler, som gør denne transfer ganske besværlig. Vi kan vel alle være enige om at OSL ikke er den perfekte transfer-hub som det er p.t.?
At der sagtes kan være et godt (og større) marked for SAS fra OSL/ARN afviser jeg på ingen måde - det er der helt sikkert. Personligt så jeg også gerne SAS udvide IC-flåden og starte flere ruter fra. f.eks. disse to hubs - i tillæg til CPH.
Men med dagens størrelse på IC-flåden, så giver det ikke mening at skulle dele disse fly ud på tre hubs. Det bliver ganske enkelt for dyrt.
Om det er sånn at rutefly er billigere og med masse gratis forpleining og med masse space ombord (som man ikke betaler for????) så er det jo merkelig at de tilbudene ikke finnes fra CPH, men at folk da stadig fyller charterflyene? 12-15 år med sorte tall på bunnlinjen er vel ikke så verst FlyHi? Om folk er dumme som velger Thomas Cook charter vet ikke jeg....men poenget mitt var altså at disse avgangene med TCAS er tilgjengelig fra de stedene i Skandinavia der folk vil fly fra. Og det er ofte ikke fra CPH.
Rute og charter er to vidt forskellige ting - og det ved du også godt. At Thomas Cook har haft sorte tal på bundlinien i så mange år synes jeg er både flot og prisværdigt. Det har min dybeste respekt. At selskabet samtidigt evner at have ordnede forhold for sine ansatte synes jeg absolut også fortjener stor ros. Men at folk ikke vil flyve fra CPH holder jo ikke. Se bare eksemplet med konkurrenten TUI, som har afgange til samme destinationer fra CPH og flere af dem end Thomas Cook. Og igen - det er charter-rejsebureauerne der bestemmer dette og ikke flyselskaberne. jeg påpegende nogle mulige grunde til at TUI fylder flere sæder på disse ruter end Thomas Cook - uden mellemlanding i GOT. Om det er TUI, Thomas Cook eller begge der har valgt den løsning der er bedst ved jeg ikke - men jeg håber da det er god butik for begge parter, men med hver deres strategi.
Jeg mener på ingen måde at folk er dumme når de vælger Thomas Cook (eller TUI for den sags skyld). Det kan der være mange gode grunde til. Direkte fly til en charterdestination er ofte en rigtig god grund. Men disse destinationer passer fint til charter med meget få frekvenser. Det kan ikke sammenlignes med business-ruter, som kræver mange frekvenser - og gerne hubs for connections i begge ender. I sidstnævnte tilfælde vil et bedre alternativ ofte være en mellemlanding, men mange frekvenser fremfor nogle få frekvenser pr. uge og direkte fly.
Ofte er det netop ikke prisen eller komforten der gør at folk vælger charter, da det både til Thailand og Mexico meget ofte kan findes billigere med rutefly og med langt bedre komfort. Men det er et andet produkt, der giver mere fleksbilitet i rejsedatoer, rejselængde, bedre komfort osv osv. Noget som ikke betyder alverden for charterfolket, men betyder alt for businessfolket. Hvert produkt opfylder sin del af markedet, men er meget forskellige og henvender sig til forskellige målgrupper.
Vi skal selv flyve med TUI til CUN her i foråret - og jeg indrømmer gerne at det langt fra var mit førstevalg. Jeg synes det var både for dyrt og med for dårlig komfort. Men igen - for os var det denne gang den løsning vi mente passe bedst for alle i rejsefølget, da vi rejser med hele familien inkl. mine gamle forældre, der sætter pris på et direkte fly fra Jylland og forudsigeligheden i charter. Havde det bare været os selv, så havde jeg aldrig valgt det (been there - done that), men til enhver tid foretrukket en mellemlanding med rutefly fremfor at betale 2500 kr ekstra pr. pax for en såkaldt "premium"-class, der ikke giver bedre sæder (men dog lidt mere benplads) eller bedre forplejning end rutefly har på economyclass. De billigere klasser hos TUI var ingen option pga. den dårlige komfort (been there - done that). Jeg synes det var alt for dyrt i forhold til kvaliteten og hvad markedet ellers kan tilbyde. men hver sin smag og totalvurderingen og ønsket fra de øvrige i rejsefølget gjorde jo så også at vi valgte det denne gang. Thomas Cook (som jeg faktisk ville have foretrukket fremfor TUI) var også inde i billedet, men en betydelig højere pris samt mellemlanding i GOT gjorde at det ikke var aktuelt. Det kan netop været et eksempel på hvorfor TUI fylder flere sæder. Om det er bedre butik for Thomas Cook at have lidt dyrere sæder og færre pax kan jeg ikke vide, men det kan da sagtens være sådan det er - det håber jeg da.
Når man f.eks klarer å fylle en A330-300 med 400 pax fra Bodø (en by som Bornholm), så forteller det om mulighetene. Hvis ikke SAS er våkne nå, er Kjos på plass med flere avganger fra OSL og flere steder snart, og da sover SAS i timen.
Tally-Ho
En charter med yderst begrænsede antal frekvenser fra et yderområde med et minimalt udbud af direkteruter passer nok meget dårligt i sammenligningen med rutefly, hvor der efterspørges mange frekvenser. Det er et helt andet game - og det ved du også godt. Men det er da positivt at høre det kan lade sig gøre.
At Kjos har fuldt fart på og at SAS skal være mere vågne for ikke at blive overhalet er vi til gengæld helt enige om. Vi er også enige om at SAS sover i timen - og har gjort det i mange år. Løsningen kan sagtens være flere direkte ruter fra OSL/ARN - det afviser jeg på ingen måde. Men det kræver flere fly. Med dagens meget begrænsede IC-flåde, så vil det ikke være god butik at sprede operationerne mere end de er - omkostningerne bliver for høje og det er vel netop omkostningsniveauet der skal presses ned for at være konkurrencedygtige i luftfarten - ihvertfald hvis det ikke er muligt at få bedre priser for sine produkter - og sidstnævnte er der vel ikke meget der tyder på p.t.