(Norske?) SAS-ansatte sterkt kritisk til selskapets strategi

Var det fælt å få en liten smak av herskerteknikken du vanligvis bruker? Jeg kunne ha kommentert at det må være et rimelig overkommelig å analysere en flyplass med 21 internasjonale destinasjoner inkludert 3 meksikanske feriedestinasjoner, men det vil jeg ikke - ikke på en fredagskveld.
 
Så til Skottland-sprellet og BA. I store deler av Storbritannia omtales British Airways som London Airways, vel ikke uten grunn. De to større skotske flyplassene GLA og EDI har direkte-flighter til USA, men det er med amerikanske selskap (GLA: UA til EWR, US/AA til PHL og VS til MCO om sommeren og EDI: UA til EWR/ORD). I Nordvest-England har vi MAN og også der er det de amerikanske selskapene i stort fleretall (AA til ORD/CLT/JFK, DL til ATL, UA til IAD/EWR) mot VS sine to destinasjoner MCO og LAS. Selv ned til Midlands og Birmingham varer begrepet "LA, not BA" og der også United ute med en av sine 757er til EWR.


Tja, resultatene til BA viser jo at de er en fordel å samle alt på ett sted, selv om da noen må fly litt lenger og endel ute i provinsene furter litt. Og er således et dårlig eksempel å komme med
 
Tja, resultatene til BA viser jo at de er en fordel å samle alt på ett sted, selv om da noen må fly litt lenger og endel ute i provinsene furter litt. Og er således et dårlig eksempel å komme med

Men de er da ikke samlet på et sted Someone. BA har sine aktiviteter på tre flyplasser i og rundt London.

LHR: primærhub for internasjonalt nettverk rettet mot forretningsreisende, men det viser seg at over 60% av deres passasjerer ikke benytter LHR som en hub og er O&D-passasjerer. Det er også rundt 60% som viser seg å være fritidsreisende, men de er overrepresentert blant O&D-passasjerene. Når det gjelder innenlands shuttles så er den nærmeste Manchester og fortsetter helt opp til Aberdeen. Også her er det en overraskende stor andel O&D - spesielt fra de skotske destinasjonene. Selv med denne gode innlandsforbindelsen for 1-stopp til USA mister BA årlig 1,65 millioner passasjerer (2013) som flyr direkte med VS og amerikanske selskap til USA fra BHX, MAN, EDI og GLA.

LGW: Deres fritidshub, en virkelig hub er det egentlig ikke siden det er bare feed fra GLA og EDI luftveien, men landeveis er det buss-shuttle fra LHR. I motsetning til aktiviteten på LHR så er passasjerene nesten bare britiske og passasjerantallet varierer mye mellom vinter og sommer. På hele LGW utgjør de forretningsreisende bare 15%, men hos BA er det en del mindre. Det blir nok flere endringer nå på LGW siden de nå er i ferd med å bli tvangsflyttet fra Terminal North til Terminal South - easyJet er i ferd med å ta over hele Terminal North.

LCY: Ganske overraskende er rundt 220 000 av passasjerene på LCY transfer-passasjerer og et veldig stort flertall er BA-passasjerer. Dermed er det bare å konstatere at også LCY er en BA-hub. En annen overraskelse for flere er det vel at andelen forretningsreisende er så lav som 54%, men de fritidsreisende på LCY ønsker å være eksklusive og betaler også langt over gjennomsnittet.

Med andre ord har BA vel mange av de samme problemene som SAS, men det BA mangler er den støtten SAS har i hele flaggbærerregionen.
 
Back
Top